Trachycarpus: nieuwe aanwinsten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus: nieuwe aanwinsten

Berichtdoor JmC4c op 14 dec 2013 18:01

Die staan er prachtig bij, Eduard :thumb_up:
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Trachycarpus: nieuwe aanwinsten

Berichtdoor Eduard op 03 nov 2014 23:03

Hoi palmvrienden, het is bijna een jaar verder en ik denk dat het wortelstelsel bij goede voeding terecht is gekomen, de palmen beginnen het goed te doen, vorig jaar nog onder de muur nu al ruim erboven :)
Ook de aanmaak van de speren gaat nu sneller zo komen met meerdere omhoog.
Wel is het zo nu ze boven die muur uitkomen ze extra wind vangen, hoop dat niet veel stuk gaat waaien want het kan daar aardig spoken [ronddraaiende wind] Ook gaat de linker beter daar die de meeste zon ontvangt de andere staat nu deels onder het boompje, we gaan het zien op naar het volgend jaar met weer een groeischeut,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10332
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1003 bedankjes

Re: Trachycarpus: nieuwe aanwinsten

Berichtdoor lapalmeraie op 04 nov 2014 11:48

Blaakt van gezondheid Eduard! :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14416
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus: nieuwe aanwinsten

Berichtdoor jos944 op 04 nov 2014 12:17

Eduard schreef:Wel is het zo nu ze boven die muur uitkomen ze extra wind vangen, hoop dat niet veel stuk gaat waaien want het kan daar aardig spoken [ronddraaiende wind]

Groetjes Eduard.


Hoi Eduard. Uit eigen ervaring weet ik dat zodra de trachys wind/meer wind gaan vangen dan dat ze gewend zijn kortere stelen aanmaken bij de nieuwe bladeren.

Als ik naar mijn trachys kijk die ik 2 jaar terug gekocht had (Koude kas trachys met grote stam.)

Die hadden allemaal lange slappe stelen en bladeren. Deze zijn inmiddels bijna allemaal vervangen door korte gedrongen stelen.
Dit geld ook voor mijn Washi die in een grote pot staat.
Deze was bij aankomt binnen no time van van alle zijn oude blad af. (geknakt door de wind en gescheurde bladeren.)
Nu 1,5 jaar later staat die er met een compacte kroon en korte stevige stelen en de bladeren zijn aanzienlijk meer windbestendig.

Ik denk dus ook wel dat jouw trachy zich aangaat passen aan de nieuwe omstandigheden die gelden boven de schutting :D
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Trachycarpus: nieuwe aanwinsten

Berichtdoor leroy op 06 nov 2014 20:39

echt mooi om te zien, die van mij zien er ook zo uit al lijken die van jou iets groter
:roll:

groeten
www.lelepalms.jouwweb.nl, shantung-kuntao.jouwweb
leroy
 
Berichten: 857
Geregistreerd: 04 nov 2011 11:19
64 bedankjes

Re: Trachycarpus: nieuwe aanwinsten

Berichtdoor pepeverstreken op 06 nov 2014 21:11

super :thumb_up:

grts

Pepe
pepeverstreken
 
Berichten: 1238
Geregistreerd: 22 nov 2010 17:04
Woonplaats: kontich
104 bedankjes

Re: Trachycarpus: nieuwe aanwinsten

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 nov 2014 16:59

jos944 schreef:
Eduard schreef:Wel is het zo nu ze boven die muur uitkomen ze extra wind vangen, hoop dat niet veel stuk gaat waaien want het kan daar aardig spoken [ronddraaiende wind]

Groetjes Eduard.


Hoi Eduard. Uit eigen ervaring weet ik dat zodra de trachys wind/meer wind gaan vangen dan dat ze gewend zijn kortere stelen aanmaken bij de nieuwe bladeren.

Als ik naar mijn trachys kijk die ik 2 jaar terug gekocht had (Koude kas trachys met grote stam.)

Die hadden allemaal lange slappe stelen en bladeren. Deze zijn inmiddels bijna allemaal vervangen door korte gedrongen stelen.
Dit geld ook voor mijn Washi die in een grote pot staat.
Deze was bij aankomt binnen no time van van alle zijn oude blad af. (geknakt door de wind en gescheurde bladeren.)
Nu 1,5 jaar later staat die er met een compacte kroon en korte stevige stelen en de bladeren zijn aanzienlijk meer windbestendig.

Ik denk dus ook wel dat jouw trachy zich aangaat passen aan de nieuwe omstandigheden die gelden boven de schutting :D


Hey Jos,

Dit heeft niks met wind te maken hoor maar door lichtgebrek. In kas krijg je lange stelen doordat ze naar het licht toe willen groeien. Eens buiten waait dat inderdaad allemaal stuk en gaan ze door het voldoende aan licht niet meer zo lange stelen maken en dus compacter groeien. Dus komt niet door de wind maar door het licht ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3830
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus: nieuwe aanwinsten

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 07 nov 2014 17:03

Ziet er goed uit Eduard en die zijn flink gegroeid :thumb_up: Ze hebben het duidelijk naar hun zin en je zal zien dat het alleen maar sneller en sneller zal gaan.
De linker staat ook dichter bij het huis dus haalt ook iets meer voordeel uit de stralingswarmte enz... ;)
Bedankt voor de update, altijd leuk om te zien.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3830
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Trachycarpus: nieuwe aanwinsten

Berichtdoor Eduard op 07 nov 2014 23:45

Dank jullie voor de aardige reacties, de palmen staan daar wel goed, aan licht en zon in de zomer geen gebrek en vroeger zat daar ergens een beerput in de grond, dus genoeg voeding ;) Mijn oude buurman komt iedere keer naar buiten als die mij ziet om te zeggen hoe geweldig hij ze vind, vorig jaar waren ze nog niet te zien, en hoop dan ook dat hij het nog mee mag maken als ze met stam boven de muur uitkomen, zij hebben dat uitzicht van de andere kant vanaf de eettafel.

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10332
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1003 bedankjes

Re: Trachycarpus: nieuwe aanwinsten

Berichtdoor bjornobo op 23 nov 2014 15:32

Wat voor grond krijgen deze palmen? Ik weet dat het goed waterdoorlatende grond moet zijn. Maar verder?
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten