Ik ben vandaag teruggekeerd van mijn welverdiende 2 weken vakantie naar Portugal. Alhoewel deze vakantie natuurlijk niet bestond uit het kijken naar Palmen (ja de nodig flessen Palm heb ik wel naar binnen gegoten!), heb ik natuurlijk wel mijn ogen opengehouden tijdens wandelingen. Daarnaast moest ik natuurlijk, gierig als Nederlander die ik ben

Ondanks mijn vetrek op 21 september heb ik schitterend weer gehad en, eerlijk is eerlijk, dan komen onze geliefde palmen toch het best tot hun recht. Opvallend was dat 1 type heel erg veel voorkomt. Ik denk dat deze palm heel erg geliefd is bij de Portugezen zelf, want ik zag ze regelmatig staan in tuinen en parken. Sommige exemplaren waren echt gigantisch. Ik vroeg me af hoe oud deze dan wel niet zijn. Ook opvallend was dat veel van dit type palmen zaden droegen. Misschien is dit de tijd? Er zal hier vast iemand zijn die er meer verstand van heeft dan ik en deze vraag kunnen beantwoorden. Het gaat om deze palm, wellicht weet iemand welk type het is.
Foto van de boom:

Foto van de zaden

Van deze palm heb ik dus ook gigantisch veel zaden kunnen plukken. De vrucht was geel/oranje-achtig. In deze vrucht zit het eigenlijk zaadje. De zaadjes die de boom uitzichzelf had laten vallen drogen min of meer uit. De huid van de vrucht verschrommpeld.
Trachycarpus Fortunei:
In het pretpark Zoomarine, waar ik overigens #$%@! 24,- euro entree voor moest betalen om 3 bejaarde dolfijnen te zien springen en een paar veroeste aftandse draaimolen stonden (hehe dat is eruit), stonden ook veel prachtige palmen. Van de Fortunei, die kennelijk niet zo populair is in Portugal (want niet veel gezien) stonden ook een rij prachtexemplaren. Vele droegen zaden en bij eentje kon ik bij. Lachen zeg, er stonden daar een paar mensen te kijken naar iemand die als een achterlijke op z'n tenen de zaden uit de boom stond te trekken. Vroeg er 1 aan mijn: What are you doing? En toen heb ik geantwoord: You can eat this. Hahahahah. Helaas kon ik er niet zo veel van plukken ivm het aantal en de security in het park. Zie je het al voor je? Toerist opgepakt vanwege palmzadenroof.
Foto van de Trachy

Foto van de zaden:

Onbekende Palm, maar wel een mooie

De onderstaande palm ben ik niet veel tegengekomen. Persoonlijk vind het een schitterend exemplaar met zijn gladde stam. Deze stond ergens in een hele warme helling in een speeltuin waar ik op een middag even naar toe was gegaan met m'n kindjes. Deze boom hing ook vol met zaden, waar ik helaas niet bij kon. Gelukkig lagen er veel zaden op de grond. De zaden leken wel op kleine cocosnootjes. Sommige hadden een beetje vezelige haren, anderen waren weer wat gladder. Weet iemand welke palm dit is?
Foto van de palm:

Foto van de zaden:

Nog een onbekende palm.....
In de Zoomarine ben ik nog een palm tegengekomen Een mooi exemplaar. Hij leek wel een beetje op een Fortunei (maar was het denk ik niet). Deze palm had een soort rode dadelachtige zaden. Nieuwsgierieg als ik ben, heb ik natuurlijk een likje genomen van de vrucht. Niet te hachelen!!! Maar goed

Foto van de palm.

Foto van de zaden:

Chamaerops Humilis??
Deze palm kwam ik niet vaak tegen. Als ik ze tegenkwam waren ze wel enorm en hadden ze ook vaak zaden. Helaas had ik tijdens het plukken geen foto-toestel bij me. Wat ik je wel kan vertellen is dat ik mijn handen gruwelijk heb opgehaald tijdens de pluk. Man, wat heeft deze palm een gemene stekels! De zaden waren een beetje geel groenachtig. De groene kleur overheerste meer.
foto's van de zaden:

Is het een Washingtonia??
Een palm die ik veel tegengekomen ben is de volgende. Het leek mij een Washingtonia, als ik keek naar de vorm van de bladeren en de stam. Van dit type heb ik echt enorme exemplaren gezien. Ook hadden vele exemplaren zaden. De zaden die ik ben tegenkomen hingen in kleine trosjes, net zoals druiven en waren erg klein. Een halve centimeter ongeveer.
Foto van de palm:

Foto van de zaden

Cactus of Palmboom?
Ik weet niet of dit onder de cactussen valt, maar deze boom vond ik er mooi. Ik had hem nog nooit gezien. Hiervan heb ik niks mee kunnen nemen (uuhh ik zou niet eens weten hoe

Tot slot: Nog wat andere foto's van palmen:

Zo, blauwe vingers van het typen!!
Groetjes
Stephan