We raken maar niet uitgesproken over de klap die februari 2012 teweeg gebracht heeft. Vele Planten (dus niet alleen palmen) staat er op dit moment nog steeds gehavend bij. Ook bij mij is het flink misgegaan. Mijn trachycarpus fortunei's hebben op een enkele na speerrot gekregen. In 1 border heb ik er zo'n 60 bij elkaar staan. Een maand geleden kon ik alle speren eruit halen en heb ik het beschadigde blad verwijderd. Achtereenvolgens heb ik de bij de helft van de trachy's de snoeischaar in de stammetjes gezet. Ik heb als het ware het gat dat overblijft na "het speer trekken" weggeknipt.
Toen ik gisteren de boel eens goed bekeek bleek dat de tranchy's met de gesnoeide stammen alweer aan de groei zijn...er komt in ieder geval iets uit het stammetje omhoog zetten!
De niet gesnoeide trachy's vertonen nog geen teken van leven, de eventuele speer is in ieder geval nog niet zichtbaar. Wel trof ik bij deze slachtoffers pissebedden in het gat aan en een rottende massa wit/gele pulp....dat mega stinkt.
De volgende stelling gooi ik graag in de groep: "Bij speerrot is het beter om de diepte van het gat te meten en dit deel van de stam weg te zagen, zo voorkom je verdere rotting en krijgt de palm meer kans om zich te herstellen"
Groet,
Wim