Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor Willem1 op 21 mei 2012 23:49

We raken maar niet uitgesproken over de klap die februari 2012 teweeg gebracht heeft. Vele Planten (dus niet alleen palmen) staat er op dit moment nog steeds gehavend bij. Ook bij mij is het flink misgegaan. Mijn trachycarpus fortunei's hebben op een enkele na speerrot gekregen. In 1 border heb ik er zo'n 60 bij elkaar staan. Een maand geleden kon ik alle speren eruit halen en heb ik het beschadigde blad verwijderd. Achtereenvolgens heb ik de bij de helft van de trachy's de snoeischaar in de stammetjes gezet. Ik heb als het ware het gat dat overblijft na "het speer trekken" weggeknipt.
Toen ik gisteren de boel eens goed bekeek bleek dat de tranchy's met de gesnoeide stammen alweer aan de groei zijn...er komt in ieder geval iets uit het stammetje omhoog zetten!
De niet gesnoeide trachy's vertonen nog geen teken van leven, de eventuele speer is in ieder geval nog niet zichtbaar. Wel trof ik bij deze slachtoffers pissebedden in het gat aan en een rottende massa wit/gele pulp....dat mega stinkt.

De volgende stelling gooi ik graag in de groep: "Bij speerrot is het beter om de diepte van het gat te meten en dit deel van de stam weg te zagen, zo voorkom je verdere rotting en krijgt de palm meer kans om zich te herstellen"

Groet,

Wim
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor p e t e r op 22 mei 2012 00:06

Je kan ook de diepte van het gat meten en dan aan de zijkant een gat boren zodat het vocht eruit kan.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor hexina op 22 mei 2012 07:37

Ik heb mijn tracht wagnerianus op tijd naar de garage verhuisd. De bladeren knepen al dicht en heb ze rond het vriespunt droog kunnen overwinteren. Veel blad is bruin geworden maar de speren deden het prima. De eerste bladeren zijn al open en nu is hij bezig met het 2e blad. Ik ben blij dat ik als palmenleek mijn trachy' s door de winter heb gekregen. Wat een ellende.....succes ermee
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor lapalmeraie op 22 mei 2012 17:11

Interessante stelling. :)
Belangrijkste conclusie die ik trek uit jouw ervaring is dat het dus inderdaad belangrijk is om het gat zo droog mogelijk te houden. Onmogelijk bij zo'n groot aantal dus dan is deze ingreep wel een idee. Maar bij grotere exemplaren zit je daarna wel met een serieuze verminking van de stam natuurlijk. Ook is er het risico om te ver door te zagen...

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14406
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor cpo op 22 mei 2012 19:35

Klopt, zo hadden wij vorig jaar 1 grote trachy met speerrot en die hebben we gezaagt, erg lastig om een trachy te zagen dat vooropgesteld! Steeds een stukje eraf laagje voor laagje, het is lastig om bij zo'n hoge trachy het gat te peilen, uiteindelijk net te ver gezaagt, het groeipunt zagen we zitten in het afgezaagde stuk! SHIT de palm is nooit meer aan de groei gegaan, we zijn nu 1,5 jaar verder.....

Dus of afzagen altijd goed is, nee zeg ik dan, het gat droog houden wel en natuurlijk zie je bij een afgezaagt of geknipt stammetje eerder een nieuwe speer komen. Daarbij maak je het verder open dus het gat zal ook beter gedroogt zijn.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor Roeland op 24 mei 2012 20:01

Na al veel gelezen over het afzagen van de stam toch zelf is aan de slag gegaan.
Heb hier immers 2-3 trachys met speerrot.
Bij één trachy zat het rot tot in de wortel en dus maar verwijdert.
Bij de andere zat ik net een paar mm onder het rotte. en heeft nog 5 cm stam.
Hier een fles over gezet.

Toen ik dezenamiddag ging kijken zag ik de kern al enkele mm's omhooggeduwd.
Zie de foto.
Kan ik nu stellen dat deze palm het gaat redden??

Mvg Roeland

Afbeelding

Afbeelding
Roeland
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 02 jan 2011 16:35
Woonplaats: Bilzen, België
7 bedankjes

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor cpo op 24 mei 2012 22:09

Nou het heeft mij ook zeker aan het denken gezet, ben de speerrot gevallen in gaan meten en oeps een paar hadden toch wel heel diepe gaten die echt niet droog waren. Ik heb er nu 2 afgezaagt, de prut uit het gat gehaald en zo goed al gedroogt met wc papier, nu afwachten, met deze warmte zou het goed moeten gaan. Dat die kern zo omhoog komt heb ik dus nog niet eerder meegemaakt, dat zie je bijvoorbeeld wel bij musa's. Hou ons op de hoogte zou ik zeggen, doe ik het ook, daarom is dit forum zo handig.
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor cpo op 24 mei 2012 22:11

En Roeland, je moet ook even goed kijken of die kern nog los of vast zit. Hier heb ik bij de 2 afgezaagde gevallen, nog meer kern weg kunnen halen omdat het los zat. Ik heb er nu 1 bij met echt een flink groot gat hoor, ben zelf erg benieuwd hoe dat zich gaat herstellen
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor Roeland op 24 mei 2012 22:31

Ok, ik laat het even een paar dagen, en als het wat langer is zal ik er eens licht aan trekken.
Houd je op de hoogte

mvg Roeland
Roeland
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 02 jan 2011 16:35
Woonplaats: Bilzen, België
7 bedankjes

Re: Speerrot?....terugzagen die palm! (?)

Berichtdoor Willem1 op 24 mei 2012 23:52

Moet goed komen, ik heb er op dit moment ook een aantal zo bij staan. 1 Ding is zeker, door deze toepassing wordt het rottingsproces gestopt en kan de palm zich snel(ler) herstellen.

Hou ons op de hoogte!

Wim
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten