hoe verzorgen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

hoe verzorgen

Berichtdoor bol op 30 mei 2012 20:36

ik heb onlangs deze palm gekocht maar hij is nog niet doorgeworteld , moet hij veel water krijgen of mag hij al mest krijgen hij staat geplant in cocopeat denk ik :?: zou hij al in volle grond mogen of is het interesant om hem 1 jaar binnen te overwinteren
Bijlagen
mini 26mei2012 002.jpg
mini 26mei2012 002.jpg (166.31 KiB) 2837 keer bekeken
bol
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 28 maart 2012 08:52
19 bedankjes

Re: hoe verzorgen

Berichtdoor eddy21 op 30 mei 2012 22:11

een mooie palm is dat ik zou m niet gelijk in de volle grond zetten laat m eerst maar wennen aan ons klimaat omdat hij groot is geworden in een kas en geef m maar lekker veel water succes ;)
eddy21
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:47
Woonplaats: joure
34 bedankjes

Re: hoe verzorgen

Berichtdoor bjoveer op 30 mei 2012 22:21

Een Trachy doet er ongeveer 2j over om zich te wennen aan de grond van uw tuin. Dit wil zeggen een iets tragere blad en stam groei. Best dus zo snel mogelijk in de grond steken.

Als ik jou een tip mag geven ... bekijk even uw type grond en vul desnoods aan met vruchtbare grond. Veel mensen investeren in exoten maar zijn te gierig om daarna 50 € te besteden aan een bodemverbeteraar. Als je vruchtbare grond mengt met uw huidige grond zou ik zeker niet bijmesten.
bjoveer
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 22 apr 2012 08:29
Woonplaats: Melsele
5 bedankjes

Re: hoe verzorgen

Berichtdoor eddy21 op 31 mei 2012 06:51

de meeste palmen groeien op in een verwarmde kas dat wil zeggen ze zijn geen kou gewent en ook geen harde wind waardoor de bladeren niet sterk zijn en de kans erin zit dat deze verwaaien of afbreken zo vandaar dat ik zulke palmen laat wennen aan deze omstandigheden en bijmesten hoeft niet te vaak 2 keer per jaar een klein beetje is meer dan voldoende dus ik zou m dit jaar nog in zijn pot houden heb de mijne in een specie kuip gezet volgend jaar gaat deze nieuwe aanwinst de volle grond in ;)
eddy21
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:47
Woonplaats: joure
34 bedankjes

Re: hoe verzorgen

Berichtdoor lapalmeraie op 31 mei 2012 17:03

@eddy21: Ik denk dat de meeste palmen eerder gewoon geïmporteerd worden uit Italië en Spanje. Daar staan ze gewoon in open velden. ;)

Persoonlijk zou ik ook zeggen direct aanplanten, zeker nu het nog relatief vroeg in het seizoen is. Wel moet hij de komende winter extra aandacht krijgen omdat je A) niet weet welke temperaturen hij eerder al gezien heeft en B) omdat hij de eerste winter nog niet volledig gesetteld is en dus gevoeliger is.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: hoe verzorgen

Berichtdoor eddy21 op 01 jun 2012 05:50

dat klopt ja maar ze groeien verder in nederland in een potje in een warme kas waardoor ze verzwakken en dan nog zijn ze dit klimaat niet gewent heb zelf ondervonden dat een palm uit een kas gelijk in de volle tuin veel schade krijgt maar ja gellukkig menings verschillen ;)
eddy21
 
Berichten: 446
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:47
Woonplaats: joure
34 bedankjes

Re: hoe verzorgen

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 01 jun 2012 07:46

Je ziet inderdaad aan het blad dat die niet goed geworteld is Nico want de bladsegmenten zijn dichtgeknepen. Dat doet de plant omdat ze zo weinig mogelijk vocht wil laten verdampen omdat de wortelkluit niet groot genoeg is om water en voeding te voorzien ! Je hebt twee keuzes...
1) Je verpot hem naar een veel grotere pot met een goede en luchtige grondmix. Zo kan hij eerst een stevige wortelkluit aanmaken en kun je hem in de winter nog naar een veiligere plek verplaatsen indien het weer streng moest gaan vriezen.

2) Je plant hem direct uit in volle grond. Je graaft een groot gat en plaatst de palm erin en vult aan met goede en luchtige grondmix gemengelt met de aarde die uit het gat komt. Dan veranker je de palm op drie punten zodat die geen kant meer uit kan (door de kleine kluit gaat die veel te los staan en waait die om bij harde wind waardoor de wortels steeds beschadigd raken)

Bij beide opties moet je geregelt veel water geven want de palm kan dit nog niet op eigen houtje doordat deze nog te weinig wortels heeft ! Ook bij beide opties en dan vooral bij de 2de zeker niet teveel vorst geven (inpakken/bijverwarmen) komende winter want de palm is zwak, ook zeker droog houden (afdak) heel belangrijk !! Bij het verpotten of uitplanten ook de wortelkluit eens goed bekijken, zit die niet opgesloten in een klei bol, komen de (nieuwe/gezonde) wortels al door de klei heen of niet, staat van de wortels en hoeveelheid wortels enz...
Ik hoop dat je hier al een heel eind mee verder kunt ? ;)
Succes ermee Nico :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 93 gasten