fortunei: slakken en ander ongedierte in de levenskruin.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

fortunei: slakken en ander ongedierte in de levenskruin.

Berichtdoor Philipp op 02 jun 2012 14:56

Hallo iedereen,
Mijn trachycorpus heeft een vrij "zware" winter meegemaakt, Hij staat nu al ondertussen een jaar of drie in de grond, tijdens het planten zijn er veel argexkorrels mee in de put gegaan, dus rotting aan de wortels lijkt me al uitgesloten. Na deze winter is hij echter niet meer uitgeschoten. Ik heb het dan opgezocht op het interweb en mede omdat hij ook vrij veel bruine bladeren had dacht ik dat een aantal wortels bevroren waren geweest. Heb er dan een paar bladeren afgeknipt(ondertussen al een maand of 2 geleden denk ik).
Hij schiet nu vrij traag uit, en zijn levenskruin begint ook gelig te zien, hij voelt echter nog altijd vast aan. Toen ik die kruin wat probeerde open te krijgen zag ik dat er een slak en pissebedden inzaten. Ook zat er een kleine zwarte smurie in. Slak is er nu uitgehaald maar ik weet niet of deze de plant aan het eten was of luizen.
Ik heb het staaltje onder de stereoscoop gelegd (zie bijlage) En wat eerst op faeces leek, lijkt nu op (zwarte) kaviaar (eitjes dus) met hier en daar een wit bolletje in.

Weet er iemand raad?
Bijlagen
DSC03369.jpg
Merk op hoe gelig de levenskruin ziet
DSC03369.jpg (114.14 KiB) 2259 keer bekeken
DSC03371.jpg
de slak
DSC03371.jpg (60.19 KiB) 2259 keer bekeken
DSC03374.jpg
"kaviaar"
DSC03374.jpg (41.92 KiB) 2259 keer bekeken
Philipp
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 jun 2012 14:30
0 bedankjes

Re: fortunei: slakken en ander ongedierte in de levenskruin.

Berichtdoor Ruud op 02 jun 2012 19:14

Ik zou het niet weten
Ik zag bij mij wel een pissebed eruit komen
maar mijn trachy heeft speerrot
Ik hoop op herstel
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Avatar gebruiker
Ruud
 
Berichten: 363
Geregistreerd: 21 apr 2011 21:23
Woonplaats: Maassluis(Z.Holland)
10 bedankjes

Re: fortunei: slakken en ander ongedierte in de levenskruin.

Berichtdoor palmkasper op 02 jun 2012 22:46

Hoi Philipp,

Na de winter vond ik de kruin van mijn Trachy te nat, daarom als leek de föhn op gezonde afstand van de kruin gehouden zodat ik (denk ik) geen speren of ander leven in de palm zou verbranden. Wanneer ik de föhn erop zette vluchtte er ook allerlei ongedierte uit en klom snel via de bladstelen omhoog. Ik denk niet dat dit ongedierte in eerste instantie kwaad doet, maar wanneer de palm wat vocht/ rotte plekken in de kruin heeft trekt dat denk ik ongedierte aan, deze voelen zich daar wel prettig tussen. Ik zou zeggen droog houden en rotzooi er tussen uit halen. Wat die zwarte rotzooi is weet ik ook niet, maar ik hoop maar dat we hier in NL nog geen terroristen als motten en torren hebben die onze palmen komen opvreten. Dus hopelijk niets ernstig. Tracht je boom terug in goede conditie te krijgen. Op het forum blijkt dat vrijwel alle buitenstaande Trachy's in (B) en (NL) het zwaar hebben gehad. Er staat genoeg uitleg op het forum om je Trachy een gezond handje te helpen opweg naar nieuwe gezonde speren. succes en :welkom:
gr, kasper.
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
Avatar gebruiker
palmkasper
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 17 okt 2011 20:59
Woonplaats: oisterwijk
5 bedankjes

Re: fortunei: slakken en ander ongedierte in de levenskruin.

Berichtdoor Philipp op 03 jun 2012 13:25

Inderdaad er zijn vele berichten hier op het forum over de zware winter, er is bv ook een topic waarop foto's te zien zijn van een fortunei met ook een gele levenskruin. Daar zeggen ze dat zolang hij blijft groeien het geen kwaad kan.
Maar ik heb mijn twijfels aangezien de deze niet echt veel uitschiet.
Heb ik nu tijdig speerrot opgemerkt of is dit volgens jullie een schimmel?

Ook heb ik hier nog ergens gelezen van er wat H2O2 of Cu-oxy-Cl over te sproeien. Is dit een goed idee?
En inderdaad de speer zo droog mogelijk houden lijkt me nu ook een must.
De speer eraf zagen blijft voorlopig nog altijd plan b.
Philipp
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 jun 2012 14:30
0 bedankjes

Re: fortunei: slakken en ander ongedierte in de levenskruin.

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jun 2012 08:43

Ik zou dit voorlopig gewoon zijn gang laten gaan hoor.
Met zo'n winter achter de rug is het niet abnormaal dat palmen een klap kregen en het dus even iets moeilijker hebben.

Maar zolang niet ineens alle bladeren verdorren of alle bladsegmenten dubbelvouwen (= het eerste teken van problemen) is er nog niets om je zorgen over te maken.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14413
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten