Prachtig hoor. Als ik dat pad zie baal ik gewoon dat ik zoveel gras heb (en de moed niet heb op zoveel te verwijderen ). Wordt straks echt gaaf als de bamboe wat volume krijgt.
Ik snap wat je bedoeld, wij hebben ook nog een redelijk groot grasveld en soms wil ik alles beplant hebben, maar lekker in de zon zitten in je eigen tuin zonder vervelende schaduwpartijen is toch ook wel heel erg fijn hoor. Maar ook hier is het grasveld al een stukje kleiner geworden dan het oorspronkelijk was
Ik heb sinds ± 1992 een Phyllostachys nigra. Nog nooit beschermd en nog nooit noemenswaardige schade gehad. In de herfst laat ie een paar blaadjes vallen als voorbereiding op de winter maar echt minimaal en er blijft dus een volle bos over. Soms wat ingedroogde bladranden maar ook minimaal. Hij is bij mij 5 meter hoog geworden met iets over de 2 cm. diameter stelen. Hij woekert wel iets, maar heel matig in vergelijking met andere Phyllostachys soorten. De standplaats is wel vrij beschut tegen een gebouw aan.
Zo te zien op de foto staat ie wel veeeeel te dicht op je Trachycarpus. Ik denk dat als je 2 meter extra afstand aanhoudt ze elkaar dan nog gaan aanraken. En als ie later tot een flinke pol uitgroeit dan sluit ie de Trachy alsnog helemaal in.