Butia: welke is het meest geschikt

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor jann op 07 jan 2015 01:48

Ik heb de Eriospatha en de Capitata in de volle grond staan de Eriospatha staat voor
de vierde winter in de volle grond en heeft nooit problemen gehad in deze jaren,ik heb
hem in een tent staan,op de grond beschermt met veel blad en daarop een lichtslang
die aangaat bij 6 a 7 graden vorst,het groeitempo is redelijk met 5 a 6 veren per jaar
wel heb ik het idee dat hij de eerste jaren in de volle grond zijn energie steekt om zijn
wortels te ontwikkelen en is zijn stam zeker eens zo dik geworden.
De Capitata heb ik begin vorig jaar gekocht en in de volle grond gezet deze heeft vorige
winter in pot buiten overwinterd deze winter hebben we nauwelijks vorst gehad dus hier
kan ik nog weinig over zeggen.
De Yatay heb ik in pot staan en is nog maar een metertje hoog maar deze vind ik voorlopig
ook nog te mooi om in de volle grond te zetten.

jann
jann

18 bedankjes

Berichtdoor Rob op 07 jan 2015 02:51

Mooi topic. Over Butia kun je niet genoeg praten en fotograferen wat mij betreft.

Hier sinds mijn eerste ervaringen 2 forse Eriospatha's verloren, beide wel door onervarenheid / incorrecte bescherming. Zonder bescherming is ie dus kansloos - ik denk dat dit voor all Butia wel opgaat, tenzij je in Vlissingen woont.
Sinds 2012 een nieuwe -kleiner- exemplaar aangeplant. Is langzaam, maar groeit prima zonder bladschade of speerrot.

Capitata in 80L container: gaat ook prima, met ook hier een beduidend hogere groeisnelheid die ik vooral wijt aan de maat van de plant en de heetste locatie in mijn tuin. Kandidaat voor volle grond.

Zeer Kleine Yatay in container uit eigen kweek - een van mijn aller eerste zaden.
Voor mij tevens de mooiste variant. Blijft echter in pot, gezien de ervaringen elders. Yatay is het lastigste.

Tot slot: Butiagrus (is ook een halve Butia)! Nu nog in container, maar gaat binnen 2-3 jaar wsl wel naar buiten als uitdaging. Beduidend hogere groeisnelheid, en met de juiste bescherming een poging waard

Butia blijft voor mij een soort met een bak karakter. Noem het sexy, maar die gekromde bladeren doen het voor mij helemaal. De foto van Luc (en ook het exemplaar van KlaasJan) zegt alles.
Ondanks de niet geringe uitdagingen in de winter is Butia voor mij dus echt wel een blijver!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Axel Amsterdam op 07 jan 2015 10:10

Mooie voorbeelden. Ik ben zelf gestopt na 2 capitata's te zijn verloren, mede omdat ik het blad ook vaak niet zo mooi meer vond na een natte winter (onbeschermd).

Ik betwijfel trouwens of het verschil uitmaakt of je in Vlissingen woont. Een koude winter met (N)oostenwind in NL is ook in Vlissingen koud. Heb je bijv wel eens gezien hoe Fort Den Haak er aan toe was na de laatste koude winters?
Volgens mij is er een forumlid uit die streek en beschermd die ook al zijn planten, anders had hij wel gereageerd op het ' survivors van de afgelopen 5 jaar' topic denk ik.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor Remy op 07 jan 2015 10:28

Vind dit ook geweldige palmen kwa uiterlijk. Ik heb 2 redelijke eriospatha's in de volle grond staan die nu hun 2e winter zijn ingegaan. Ze zijn dus niet echt getest maar er staat een hokje (met evt verwarming) omheen. Over de groeisnelheid ben ik best tevreden, vooral het exemplaar wat op een warme plaats in mijn voortuin staat gaat erg hard. Omdat er meerdere speren tegelijk uitkomen weet ik niet precies hoe snel ze gaan, zullen dit jaar 4 a 5 bladeren zijn geweest denk ik.

Wat mij wel op is gevallen is dat beide planten vrij vlot na aanplant bijna al hun bladeren verloren. Misschien zwakkere "kasbladeren"? Of te vroeg in de volle grond gezet? De groei kwam gelukkig weer snel op gang.
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jan 2015 10:50

@Rob; de antwoorden overtreffen inderdaad de verwachtingen. Zéér interessante gegevens allemaal. :thumb_up:

Voorlopig lijken me de eriospatha en de capitata gelijk op te gaan.
Er zijn iets meer eriospatha eigenaars zo lijkt het al neig ik nav deze reacties en de blauwere kleur zelf meer naar de capitata.

Het lijkt me ook wel van belang om toch zeker een exemplaar van een bepaald formaat te planten. Kleiner hebben ze blijkbaar meer moeite. Ik vond zelf destijds van een (inmiddels gesneuvelde) kleine yatay de groei zeer.... laten we "afwezig" zeggen. :lol:

Bij Herbert (Mypalmshop) staat momenteel trouwens een Butia-pakket te koop voor een weggeefprijs. Zéér aantrekkelijk maar in dat formaat is de groei volgens mij dus zeer beperkt.

Zoals gezegd heb ik nog geen concrete plannen maar het knaagt toch wat. Deze schitterende palm is toch een beauty en een stuk anders dan hetgeen er nu al staat.
Bovendien past de Phoenix volgend jaar toch niet meer in zijn hok dus moet ik daarvoor een nieuwe kandidaat zoeken :fluiten:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Herman op 07 jan 2015 12:28

Ik heb goede ervaringen met de capitata. Voor 6 jaar terug 2 identieke exemplaren gekocht.
Eentje in pot en een in de volle grond. De Butia in de pot groeit voor geen meter. De butia in de volle grond gaat als een speer. Deze heeft de eerste 2 jaar , ieder jaar dus speerrot gehad maar liep in het voor jaar weer uit, na behandeling . Inmiddels een groot exemplaar met zijn grote blauwe / groene veren. Wel bescherming in de winter d.m.v hutje en lichtslang.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (82.94 KiB) 5070 keer bekeken
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jan 2015 13:08

Mooi exemplaar!! :)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 07 jan 2015 14:43

luc schreef:Afbeelding

Waaaauw!!! Zo'n mooie heb ik nog nooit gezien in de lage landen! Proficiat Luc! :thumb_up:
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Herman op 07 jan 2015 16:37

Die ziet er ook prachtig uit.
Mijn ervaring is als je al een behoorlijk exemplaar in de volle grond zet,de eerste jaren cruciaal zijn. Verlies je de speren, ook al heb je hem goed beschermd, en hij komt terug , dus een sterk soort, je er veel plezier aan kunt beleven. Na 3 a 4 jaar komt dan de groei er flink in.
Het enigste nadeel is dan dat je in de winter steeds een groter hutje moet bouwen.
Maar als hobbyist weegt het werk wat je er mee hebt niet op tegen het plezier en aanblik in de zomermaanden. :D
Herman

30 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jan 2015 17:10

Dat vind ik juist bij deze soorten beperkter dan bij een Phoenix of Washingtonia bv. Eens dié het naar hun zin hebben is er bijna geen houden meer aan.

Wat mij ook opvalt is dat er binnen de soort veel uiterlijke verschillen zijn, zodanig dat het zelfs lastig is om de verschillende soorten goed uit elkaar te houden. Er zal wel iets zijn weer je specifiek op moet letten maar daar ben ik nog niet direct achter. Er was iets met de kleur van de bladvoeten dacht ik?
Maar de specifieke witte kleur vind je zeer sterk bij de yatay terug maar bv ook behoorlijk bij zowel de capitata als de eriospatha lijkt het. Zolang er maar zon genoeg is?
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen