Butia: welke is het meest geschikt

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor p e t e r op 07 jan 2015 18:21

Ik heb 2 yatay's staan. Zelfs bij deze vind ik onderlinge verschillen. ..
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 07 jan 2015 18:39

Tot nu toe ben ik erg tevreden over mijn B. eriospatha, maar ja, wat wil je, hij/zij is pas vorig jaar aangeplant en veel winter hebben zij en ik nog niet gezien samen. De sterke verhalen die sommige oudere leden hier op het forum kunnen vertellen over strenge winters van weleer beluisteren het palmpje en ik met stille verwondering. Wij kennen dat soort winters niet.

Wat me wel wat zorgen baart, is dat ze op een vrij vochtige plek in de tuin is terecht gekomen, daar waar de tuin afwatert naar de beek. Als ik me goed heb ingelezen over Butia's dan zijn ze niet echt vocht tolerant, dus is het maar te hopen dat ze het op die plek uithoudt.

Maar ze trotseert tot nu toe elk nachtvorstje met gemak, zonder bescherming. Zelfs haar bladeren zijn niet verkleurd van de vorst. Haar buurman, Brahea edulis, heeft daar wel wat last van.

Tot nu toe geef ik madame dus een 10. Vind het een prachtig sterk palmpje. :thumb_up:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 07 jan 2015 19:07

lapalmeraie schreef:Dat vind ik juist bij deze soorten beperkter dan bij een Phoenix of Washingtonia bv. Eens dié het naar hun zin hebben is er bijna geen houden meer aan.

Inderdaad Niek! Washingtonia en Phoenix zijn hier pas later angeplant maar beide zijn, zoals jij zo mooi omschrijft niet meer te houden qua groei. Dit terwijl mijn Butia capitata er langer staat en echt wel vertroeteld wordt, maar het moet doen met naar ik schat ongeveer de helft van de groei of nog minder... Komt ook duidelijk later op gang in het voorjaar en heeft dus meer warmte nodig.
Alles bemijkaar opgeteld dus zeker niet de gemakkelijkste palm voor onze tuinen, maar wat mij betreft wel de mooiste! Zoals Rob ook al aangaf spreekt de sierlijke afbuiging/krul in het blad erg tot de verbeelding.

De onderlinge verschillen tussen genoemde soorten zijn inderdaad erg lastig zien. Met name door de grote variatie diebestaat per soort. Om nog maar te zwijgen over de variaties van alle andere soorten die dit genus kent. Overigens in het verleden ook reden geweest tot discussie op verschillende forums.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 07 jan 2015 19:44

Mag ik daar op inhaken en aan de palmvrienden vragen of iemand mijn Butia wil determineren?
Ik kocht deze in een opwelling bij een tijdelijke handelaar die mij dan ook niet kon vertellen om welke plant het ging.
Afbeelding

Sorry dat ik het uitzicht blokkeer, ik heb nu even geen andere foto.

Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor jann op 07 jan 2015 20:09

Hier nog een foto van mijn B eriospatha van 2 jaar geleden.

jann
Bijlagen
tent 1.jpg
tent 1.jpg (97.95 KiB) 5045 keer bekeken
jann

18 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 07 jan 2015 20:18

Lijkt me Butia capitata Jozef!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Palm Section op 07 jan 2015 21:23

Ikzelf heb enkel ervaring met capitata, hij staat nog maar het tweede jaar in volle grond dus veel vorst heeft ie nog niet echt gehad! De jaren ervoor in 80L kuip goed laten wortelen en enkel bij serieuze vorst binnen gezet, kreeg dus alle lichte vorstjes over zich, nooit schade aan gehad! Ondertussen heeft hij nu zo'n 70 cm stam en zitten er 2 bloemen klaar. Hij krijgt een huisje en enkel een lichtslang in de winter. Ben wel van zinnens om ook eens een mooie eriospatha aan te schaffen. Want het zijn toch echt wel schitterend mooie palmen! Foto is met gsm genomen dus mindere kwaliteit!

Afbeelding
Palm Section

42 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 07 jan 2015 21:30

palmgek schreef:Lijkt me Butia capitata Jozef!

Merci Richard!
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 jan 2015 13:30

Dat was ook mijn eerste gedacht via een PB Richard, Rob sloot zich er ook al bij aan.
Maar het blijft zoals aangegeven lastig bij deze soort.

Ook de hele naamswisseling binnen dit genus helpt daar niet bij.
Heb ook op een frans forum de vraag gesteld en daar beweert men zelfs dat de capitata niet meer bestaat en nu als odorata door het leven gaat... Volgens mij is het juist omgekeerd; de odorata is een variëteit van de capitata gebleken (B. capitata var odorata) en heeft nu een eigen naam Butia catarinensis...... pff :shock:

Ik heb me voor Jozef gericht op de bladvoeten, waar kijk jij precies naar Richard?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Thunderfold op 08 jan 2015 14:11

Hier heb ik ook een Butia capitata in volle grond staan. Wordt nooit bijverwarmd enkel beschermd met een dubbele laag noppenfolie tent. De 1e van de 3 harde winters heeft hij -12 gekregen en is er zonder enige schade uitgekomen. Erna in de zomer wel uitgegraven en terug in pot gezet wegens verhuis enz. Nu staat die opnieuw in volle grond zonder enige verwarming en doet het prima.

Afbeelding

Intussen ook nog een eriosphata bijgekocht om een 2e variant te hebben. Deze wordt in het najaar geplant.
Thunderfold

19 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen