draco schreef:Ik probeer de werking te begrijpen. Het lijkt mij geen motortakel (@Rick) maar een hydraulisch bediende hefboom? Jammer dat je hier niet in de buurt woont, Ramon

Hoi Draco,
Ik heb destijds (geïnspireerd door foto's van Ramon) een motortakel gehuurd. Zo heb ik 'm in ieder geval op Marktplaats gevonden, een takel om een motorblok van een auto te kunnen tillen.
Hij zag er exact zo uit als die van Ramon. Inderdaad is het een soort hydraulisch bediende hefboom, zoals je zegt. Je hangt een strop om de stam van de palm/boom die je wilt tillen en pompt het zo omhoog. Dan hangt 'ie van de grond af en kun je 'm verplaatsen zonder al te veel moeite.
Ik vond het een superidee van Ramon, hoewel ik vooral het rijden nog best zwaar vond (heb niet een heel egale ondergrond) en vooral was het lastig om de palm op zijn nieuwe plek te krijgen, daarvoor zaten de 'poten' van de wielen nogal in de weg...
Maar al met al een heel goede en simpele manier om zware planten en bomen in je eentje te kunnen verplaatsen.
groet, rick