manicata?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: manicata?

Berichtdoor Pieter73 op 17 maart 2015 01:05

En dit is één van de laatste foto's van vorig jaar. Welke datum weet ik niet precies.
Bijlagen
Gunnera.jpg
Gunnera.jpg (292.41 KiB) 3930 keer bekeken
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 17 maart 2015 01:07

Misschien heb ik wel een kruising van tinctoria en manicata, of een nog onbekende soort :lol:
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Greener op 17 maart 2015 09:31

Waterboyke schreef:Pieter, op die foto van jou is dat erg moeilijk te zien natuurlijk omdat het nog zo klein is en geen blad te zien enz... Zoals Niek ook al aangeeft is bij de Tinctoria ook rode beharing mogelijk maar dus niet zo overheersend zoals bij Manicata wel het geval is. Feit is ook dat een echte Manicata snel groot word. Als je een klein plantje hebt zal het eerste jaar nog meevallen maar het tweede jaar word die al flink en dat vind ik toch ook een opvallend verschil.

@Hendrik, wat het zaaien betreft...Ik zou zeggen probeer het, voor het geld moet je het niet laten. Ik heb trouwens ook de tip gekregen om eventueel zaad op te vangen van mijn Manicata's. Ze bloeien elk jaar enorm, ik zie nu zelfs al serieuze bloemen klaar zitten. Hoe de bevruchting in elkaar zit heb ik helemaal geen verstand van, hoe je kan zien wat vrouwelijk of mannelijk is weet ik ook totaal niet, dus ik weet niet of ik wel kiemkrachtig zaad aan de bloemen krijg ? :onzeker: Misschien iemand met meer verstand van zaken die hier wat over kan vertellen ? Als ik bruikbaar zaad zou krijgen aan mijn Manicata dan zal ik dit ook zeker willen verspreiden onder de palmvrienden :thumb_up:

Volgens verschillende bronnen dient men zo spoedig mogelijk te zaaien.
Het zaad ook niet met de vingers aanraken ivm oliën die de opkomst drastisch zou doen verminderen.

Tot slot: ik zou héél graag wat zaad willen ontvangen om het lange wachten op een van je stekken te verzachten :mrgreen:
Greener

34 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 maart 2015 12:34

Ik blijf bij de vaststellingen van toen Pieter, tinctoria.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 17 maart 2015 22:10

Hmmm, jammer. Ik had hem graag over de schutting zien komen alsof mijn jungle over de randen klotst ;) Qua kleur en vorm vind ik deze wel erg mooi. Veel mooier dan mijn vorige tinctoria. Ik ga voorlopig toch maar eens kijken hoe groot hij wordt en of iets groters wel verstandig is in zo'n toch wel beperkte ruimte. En anders zal ik toch weer op zoek moeten naar zo'n moeilijk te krijgen manicata. Bedankt voor jullie input
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 17 maart 2015 22:27

Er worden momenteel echte manicata's aangeboden door Degreve Stefaan ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 17 maart 2015 22:40

Ja, bedankt voor de tip. Ik zal het inderdaad al voorbij komen op facebook. Maar het is ver weg van Zoetermeer en hij stuurt niet op. En ik wil nu nog even kijken hoe mijn gunnera uit groeit en heb geen plaats voor 2 planten. Dus toch nog maar even niet.
Pieter73

45 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 18 maart 2015 00:20

Ik neig ook meer naar een Tinctoria Pieter maar durf er mij niet over uitspreken. Een zuivere Manicata is het niet naar mijn gevoel, dus een kruising zou wel eens kunnen denk ik :onzeker:
Maar als Sven het ook al niet weet dan ik zeker niet, het is van hem dat ik de verschillen heb leren zien, Sven is een echte kenner, ik niet ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 18 maart 2015 07:22

Zodra ik kan delen regelen we wel iets Pieter. Ik zit toch zo'n 2 a 3x per jaar in Z'meer. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Pieter73 op 18 maart 2015 20:39

Oh, dat zou geweldig zijn Niek! Dan gaat er hoe-dan-ook ergens een plek vrij komen in mijn tuin voor deze reus. Met een beetje schuifwerk en heel veel goede wil dan moet dat lukken. :thumb_up: Ik heb er geen haast mee, maar wordt wel erg blij van het vooruitzicht op een ECHTE manicata. Super! :thai:
Pieter73

45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie