De maxima staan hier verspreid: huiskamer/20°C, slaapkamer/18°C en studie/23°C, allemaal OK maar allemaal wolluis - ik denk de droge lucht en relatief weinig water.
Oei, dat kan ik niet echt beoordelen of die groei vertoont (hij staat nogal achterin in de serre) maar dat denk ik niet eigenlijk. Om de groei er in te krijgen zou het volgens mij ook 's nachts niet onder de 15°C mogen worden.
Zie mijn post van 16 januari. Sindsdien is er een volgend blad ontvouwen en nu zit er een speer in van 1 m lang! Bizar, deze soort gaat echt hard. Hij staat niet buiten, ik heb m de hele winter op kantoor gehouden voor een zonnig raam en daar staat hij nu nog steeds. Wel heb ik deze opnieuw verpot een week of vijf geleden, zodat er flink de ruimte is voor wortelgroei. Naast de huidige speer, waarvan ik de bladsteel nog niet zie, dus hij zal nog langer worden, komt er ook een tweede tevoorschijn.
Inmiddels zijn we weer twee bladeren verder. Jongens wat groeit dit soort hard. ik laat m maar lekker op kantoor staan, ik zou niet weten wat er nu thuis mee moet, met bijna 2 m in doorsnede...
WP_20140908_13_14_51_Pro.jpg (142.41 KiB) 4865 keer bekeken
Hoe is jullie Archontophoenixen de afgelopen maanden doorgekomen?
Ikzelf had afgelopen augustus twee kleine exemplaren (de cunninghamiana illawarra) bij Coldpalm aangeschaft, en beiden maakten in de korte tijd dat ze buiten stonden nog snel twee speren aan. Welnu, in november had ik in de schuur gezet, voor het raam. Ik was ze eigenlijk alweer vergeten totdat ik twee weken geleden in de schuur moest zijn. Heb ze maar in de woonkamer op de vensterbank gezet. De temp. is in de woonkamer zelden 20C of hoger. Flinke slok water gegeven, een streepje op de speer getekend, en voila: de ene speer is inmiddels 10cm gegroeid, en de andere 5 1/2cm. Hierbij moet gezegd worden, en ik weet niet of het wat uitmaakt, dat de plant waarvan de speer met 10cm is gegroeid, staat half in de schaduw. De ander vol in het licht. Hier en daar wel een bruin plekje op het gebladerte.
Ik zal vrijdag eens een fotootje posten, maar die van mij is op dezelfde plek als ik eerder heb laten zien de winter prima doorgekomen. De speer is al weer enige weken flink aan het groeien en is momenteel circa 1 m lang! Mooi om te zien, ik denk dat een dezer dagen de boel gaat ontvouwen. Prima te overwinteren dus voor een licht raam op kamertemperatuur. Geen enkel bald verloren.