Komt ook weer nieuwe regen bij en droogt weer op, zie het negatieve aspect niet! Mensen die hun planten droog willen houden werken met afdakjes, zelf laat ik alles zo als het is mag nat worden afgelopen nacht hier -5ºC aan de grond was ook niet voorspeld maar daar kunnen de meeste planten wel tegen
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC 2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC 2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC 2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC 2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC 2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
gezien de consistentie van de verschillende modellen denk ik dat het meer de vraag is hoe koud het gaat worden. Het hogedrukgebied boven Scandinavië lijkt er vrij zeker te komen...
Wel herkenbaar, toch kocht ik gisteren twee setjes kerstboomlampjes op een rommelmarkt. Voor een euro per stuk ga ik de Washingtonia een beetje bij verwarmen deze vorstperiode. Het merendeel moet het doen met een paraplu of niets. Succes Mate. en anderen die niet beschermen.
Ik heb deze winter ook niets beschermd door aanhoudende rugproblemen is het er gewoon niet van gekomen. Nu loop ik soms met de tranen in de ogen door de tuin te kijken naar de planten die het al zeker niet gehaald hebben. Dat is ondertussen al een flinke lijst geworden.
Ik zie net dat het blijkbaar een langere vorstperiode gaat worden die eind deze week van start gaat. Al minstens één volle week nachtvorst tot -4°. Overdag gelukkig steeds + t°. Van mij mag het gaan ophouden alleszins. In de tuin beginnen sommige bomen al aan knopzwelling te doen en hier en daar komt er zelfs al wat boven de grond piepen van nieuwe groei. Laat die lente nu maar gauw beginnen.