65 bedankjes |
850 bedankjes |
1022 bedankjes |
43 bedankjes |
yme schreef:Om nog eens een oud onderwerp naar boven te halen....
Zijn er in de afgelopen jaren nog nieuwe ervaringen opgedaan?
Ik kom hierop omdat ik in de toekomst waarschijnlijk een huisje met klein stadstuintje ga kopen en dat wordt dan natuurlijk een exoten tuin. Maar ja, dan zie ik trachy's die 25 cm stam per jaar kunnen groeien of jubaeae die ondanks dat het www zegt dat de groei langzaam is, toch binnen 5-10 jaar flink groot zijn.
Kortom: ik vind veel palmen te snel groot worden, wat afgezien van de absolute maat, ook de compositie beïnvloedt. En wat mij betreft is groter/hoger zeker niet altijd beter.
Daarom zat ik te denken of een cycas revoluta met een stam van circa 1,5 meter een optie zou zijn?
Ik lees toch redelijk veel positieve ervaringen met het overwinteren van cycas in de volle grond.
Maar is het ondertussen duidelijk wat de "beste" manier is?
-inpakken gedurende de hele winter (dus maanden in het donker: geeft dit geen problemen met verbranding van de bladeren in de lentezon?)
-een kasje omheen bouwen (dus wel licht en indien het juiste materiaal gekozen wordt ook UV)
-alleen een afdakje voor het drooghouden en additionele bescherming tegen de vorst indien nodig (met alleen een afdakje heeft de wind vrij spel, leidt dit nog tot beschadiging van de bladeren?)
kortom: hoe blijven de bladeren het mooist?
groetjes,
yme
702 bedankjes |
Misschien dat je een overgebleven exemplaar aantreft bij tuincentrum Het Oosten
43 bedankjes |
702 bedankjes |
1022 bedankjes |
65 bedankjes |
43 bedankjes |
Keer terug naar Palmvarens (Cycas, Dioon, Zamia, ...)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten