De tuin van Amourath

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: De tuin van Amourath

Berichtdoor lapalmeraie op 07 jun 2010 14:45

Bananen in het algemeen, de plumeria,... maar de Ravenala is ook zeker geen gemakkelijke hoor.
Bij die is de versheid héél belangrijk.

Ik heb dat inderdaad ook wel eens gelezen van dat niet samen zaaien maar heb dat bewust niet opgenomen in de zaaihandleiding. Ik geloof het namelijk niet :roll:
In de natuur vallen de zaden toch ook relatief dicht bij elkaar in de buurt op de grond.
Bovendien zaaien kwekers ze ook in grote aantallen in één bak. ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 07 jun 2010 15:11

Ik hou er ook geen rekening mee (wegens plaatsgebrek :) ) maar ik geloof wel dat er iets van aan is, want ik haal toch nooit hele hoge kiempercentages. Als ik 10 zaden zaai, ben ik doorgaans al blij met 3 kiemers, meestal blijft het daar ook bij.
Ik geef meteen ook toe het niet zo nauw te nemen met de 'zaai-regels', ik steriliseer nooit grond, en ik let ook niet echt hard op de temperatuur... die schommelt doorgaans tussen de 21 en 32 graden, maar op warme dagen staat de bak wat in de zon en haal ik wel eens 38 graden ook.

Veel zal inderdaad afhangen van de versheid, maar als je zaden koopt weet je nooit zeker hoe oud ze werkelijk zijn he. Bij zelfgeplukte zaden haal ik véél betere resultaten.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor videomaster op 07 jun 2010 17:08

lapalmeraie schreef:maar de Ravenala is ook zeker geen gemakkelijke hoor.

Een beetje offtopic misschien, maar bij ons in de streek staan toch wel honderden van die schoonheden vastgeworteld in de Isaanse arme grond..... bloemen genoeg gezien, zaad nog nooit. Idem dito bij ons thuis in de tuin... nopes.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor amourath op 07 jun 2010 17:23

videomaster schreef:
lapalmeraie schreef:maar de Ravenala is ook zeker geen gemakkelijke hoor.

Een beetje offtopic misschien, maar bij ons in de streek staan toch wel honderden van die schoonheden vastgeworteld in de Isaanse arme grond..... bloemen genoeg gezien, zaad nog nooit. Idem dito bij ons thuis in de tuin... nopes.

En zijn die dan allemaal aangeplant, of komen ze ook wel in het wild voor?
Wikipedia leert me dit: "De bloemen worden op Madagaskar bestoven door lemuren, die zich voeden met de nectar van de bloemen."
In jullie tuin allicht geen lemuren? (Hoewel, in Thailand zal dat niet zo vreemd zijn zeker...)
Misschien is er gewoon nooit bevruchting bij jullie?
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor amourath op 07 jun 2010 20:15

Ondertussen ben ik er ook achter dat potje 8 zonder label géén musa itinerans is... maar wat dan wel eh :shock: De tijd zal het moeten uitwijzen... (ik heb de zaden allemaal aan de oppervlakte gezaaid, het moet een lichtkiemer zijn dus...)
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 07 jun 2010 22:16

dat wordt dus spannend wat dat gaat worden, hier is men 2 e nicolai zen kopje bovengekomen:D en een zijscheutje die opkomt bij men musa sikkimensis red tiger:D
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 08 jun 2010 12:20

amourath schreef:Ik hou er ook geen rekening mee (wegens plaatsgebrek :) ) maar ik geloof wel dat er iets van aan is, want ik haal toch nooit hele hoge kiempercentages. Als ik 10 zaden zaai, ben ik doorgaans al blij met 3 kiemers, meestal blijft het daar ook bij.

Ik denk meer dat het aan de temperatuur ligt hoor.
Even biologisch doen ( 8-) ): bepaalde planten 'communiceren' inderdaad met soortgenoten door het uitscheiden van bepaalde stoffen. Maar om het kiemen tegen te gaan, dat lijkt me evolutionair gezien niet interessant. Gevolg zou immers zijn dat ze elkaar verhinderen om te kiemen met uitsterving als gevolg. Maar bon...

Ik ken iemand die zijn Ravenala's zaait in een semi-professionele propagator. Kiemingspercentage ligt daar zo rond de 90%.... dus als je het mij vraagt...

Ik ben zelf ook niet zo nauwkeurig qua temperatuur hoor. Ik heb immers geen thermostaat in de propagator enkel een verwamingselementje. Maar ik zet ook veel op de verwarming, in de serre of op de CV ketel. Allemaal op gevoel en tot op heden ben ik tevreden met de resultaten. :D
Alleen bij de bananen blijft het moeilijk...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor amourath op 08 jun 2010 16:01

lapalmeraie schreef:Even biologisch doen ( 8-) ): bepaalde planten 'communiceren' inderdaad met soortgenoten door het uitscheiden van bepaalde stoffen. Maar om het kiemen tegen te gaan, dat lijkt me evolutionair gezien niet interessant. Gevolg zou immers zijn dat ze elkaar verhinderen om te kiemen met uitsterving als gevolg. Maar bon...

Survival of the fittest noemen ze dat :) Vogels doen het ook, als er veel jongen in het nest zijn durven ze wel eens de zwakste exemplaren naar beneden keilen, met de bedoeling de sterkere meer voedsel en dus overlevingskans te geven. Misschien hebben bepaalde planten ook zo'n mechanisme: andere zaailingen zijn concurrentie op vlak van voedsel, licht,... het is een theorie die me niet geheel onlogisch lijkt.

Toch geef ik je gelijk hoor, het kiempercentage zal voornamelijk bepaald worden door de versheid van het zaad, en de omstandigheden waarin ze gezaaid worden. Zo erg vind ik het ook niet, ik hoef geen bakken met 100 dezelfde palmen erin, wat doe je daar in godsnaam mee... een paar van elk is méér dan voldoende :)

Dat gezegd zijnde, nog even mijn nieuwe aanwinst tonen, speciaal voor de zaailingen gekocht: mijn mini-serretje 8-) Alle plantjes die erin staan zijn afgelopen winter gezaaid geweest, vind ik wel leuk :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door amourath op 08 jun 2010 16:16, in totaal 1 keer bewerkt.
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Pietn op 08 jun 2010 16:11

mooi Amourath! is wel interessant z'on serretje voor jonge plantjes die de warmte nodig hebben
Pietn

7 bedankjes

Berichtdoor amourath op 08 jun 2010 16:18

Pietn schreef:mooi Amourath! is wel interessant z'on serretje voor jonge plantjes die de warmte nodig hebben

't Is vooral bescherming tegen de elementen nu, de regen en wind zou wel wat schade kunnen toebrengen, bepaalde steeltjes zijn nog te tenger. 's Nachts gaat het dicht voor de warmte, overdag staat het gewoon open.
amourath

112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video