groetjes uit Brugge

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

groetjes uit Brugge

Berichtdoor koen op 02 aug 2010 23:58

Hoi,

Groetjes uit zone 8 ! (soms eens 8a, soms eens 8b, maar de laatste twee jaar misschien wel zone 7 :D (Brugge, West Vlaanderen).
Hoewel ik al enkele jaren een exotische tuin heb, durf ik ondanks de twee laatste winters toch verder gaan dan een Trachycarpus F. De Wagnerianus is er nu ook bij, en de C. Humulus durf ik ook, ze hebben als kleine exemplaren de laatste winter heel goed overleefd. Toch had ik twee kleine Trachy's ook met verrote speer na de winter, die ik er uitgetrokken heb, en toch weer aardig bladeren maken.
Tegenslag heb ik altijd met kleinere exemplaren van Washingtonia, en ik heb mij een nieuwe kleine Phoenix Canariensis aangeschaft omdat de oude maar geen forse bladeren ontwikkelde. Nochthans praatte ik er tegen. EenPhoenix Roebelini doet het nochtans beter. (sorry voor spelfouten).
Ik heb nu een mooi kleiner exemplaar (-50 % in aveve) aangeschaft van een Butia Capitata, volgend jaar plant ik deze uit. Ik koop ook nog een Sabal Minor en een Jubea.
Nee het zijn niet allemaal kleine palmjes, die ik heb. Toen ik vijftien jaar geleden een Trachy voor 250 fr kocht, en uitplantte, kan ik nu genieten van deze zelfde palm die ondertussen vier meter hoog is, met een echt dikke stam.
Naast palmen heb ik ook nog andere exoten in de bescheiden tuin staan. Ik heb er een website over gemaakt, die nog in het Nederlands moet vertaald worden. Wat ik zeker zal doen.
http://users.telenet.be/exotic-garden
Voor de toekomst zal ik nu nog het achterste deel van de tuin aanleggen, deels een palmentuin, deels andere exoten zoals boomvarens, yucca Rostrata, winterharde agaves en cactussen, tetrapanax, fatsia, Agapanthus, musa Basjoo. Dit nabij een overdekte zitplaats waar we vooral 's avonds kunnen genieten van het zicht op dat deel.
Ik heb op dit forum al heel mooie foto's gezien en echt interessante topics die me zeker vooruit zullen helpen.
Groetjes, Koen
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Re: groetjes uit Brugge

Berichtdoor Christophe op 03 aug 2010 00:04

Hey Koen,

Welkom op het forum!

Waw, de foto's op je website zien er in ieder geval veelbelovend uit! :shock:

Mocht je interesse hebben, je kan hier bij Palmvrienden ook een eigen gratis website starten ivm de exotische planten hobby. Voorbeelden zijn: La palmeraie en Jungle

Groetjes uit Zone 7b :lol:
Christophe
Informatie USDA Zones
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor amourath op 03 aug 2010 00:11

koen schreef:Hoewel ik al enkele jaren een exotische tuin heb, durf ik ondanks de twee laatste winters toch verder gaan dan een Trachycarpus F. De Wagnerianus is er nu ook bij, en de C. Humulus durf ik ook, ze hebben als kleine exemplaren de laatste winter heel goed overleefd.

Zo bescheiden beginnen, en ons dan wat verder rond ons oren slaan met foto's van uw tuin... vals! :mrgreen:
Prachtige tuin, de manier waarop je de planten combineert tot 1 mooie volle border... respect! Heel mooi gedaan :)

Welkom op het forum, jouw tuin zal zeker weten een inspiratiebrond zijn voor velen hier!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor erna op 03 aug 2010 08:41

Hallo Koen,

Blij dat je erbij bent ! en inderdaad er staan heel wat interessante zaken op dit forum.
We hebben vorig jaar jouw tuin bezocht met de Openexotentuinen, en je mag ons zeker nog eens verwachten ! Het is de moeite waard ! En ook nog eens bedankt om bij ons te komen...

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 aug 2010 08:48

Ziet er inderdaad indrukwekkend uit!
Welkom erbij!

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 03 aug 2010 10:18

Hoi,

Ik ben zelf ook net nieuw, ik wens je veel plezier op deze site.
Wat een tuin zeg :shock:

RES-PECT
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 03 aug 2010 22:33

Hoi Koen,

Inderdaad een heel mooie tuin. Je mag me een van de keren zeker verwachten op de open exotentuinen.

Kan je me nog wat meer info geven over de plant die achter de kaars staat?

Afbeelding
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 03 aug 2010 22:41

Welkom koen ,

prachtige tuin heb je daar lijkt wel een mini jungel .
Doe je in aug. mee met de open exoten tuinen ?
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 aug 2010 09:46

p e t e r schreef:Kan je me nog wat meer info geven over de plant die achter de kaars staat?

Afbeelding

Dat lijkt me Alocasia macrorrhiza; zie meer hierover in dit topic. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor koen op 04 aug 2010 13:08

Hallo opnieuw,

Dank je voor jullie leuke en vriendelijke reacties ! Het doet me plezier dat jullie de foto's mooi vinden.

Inderdaad, de plant achter de kaars is een Alocasia, ik wist niet precies welke maar nu weet ik het dus ook. Wat ik ook heb, dat is een Alocasia Calidora die er goed op lijkt, de schede van het blad is bij die soort minder gevlekt, en de bladeren zijn minder gekarteld. Maar ook een prima soort.
Ze kunnen niet goed tegen koude overwintering, daarom haal ik ze 's winters in huis, in de living, waar ze een geweldig goede blikvanger vormen, en zo heb je er het hele jaar door plezier aan.
De A Calidora is in ieder geval vlot verkrijgbaar in de betere kamerplantenzaak, in tuinzaken vind je ze ook wel.

Djoeke, dit jaar houd ik geen open tuindag, omdat mijn tuin achteraan niet om aan te zien is omwille van de voorbereidende werken voor de uitbreiding van de exotische tuin. Daarom pas ik dit jaar, volgend jaar doen we normaliter zeker terug mee. Maar dit wil niet zeggen dat de tuin door liefhebbers niet mag bezocht worden, ik vind het altijd prettig om de hele zomer door de tuin te tonen aan mensen die het willen, dan heb je nog eens een goede babbel errond ook.

OK, ik klonk misschien bescheiden, maar het is toch zo dat ik op palmgebied een beginner ben. (Een Trachycarpus is nu niet zo moeilijk). Nu pas zou ik uitbreiden met andere, moeilijkere palmen, en juist daarom heb ik me bij dit forum aangesloten. 't is werkelijk een microbe, dat exotisch tuinieren, niet ?
Ik was deze zomer in Toscane en daar stonden heel weinig palmen, mensen zijn daar niet zo begaan met die exoten, precies. Het kan daar 's winters ook flink vriezen, en de Canariensis die op het domein stond waar wij verbleven had verschrikkelijk veel schade opgelopen deze winter, daar is het dus niet zo voor de hand liggend. Dus zie je daar enkel (toch waar wij verbleven, in het binnenland) enkel Trachycarpussen, sommige goed verzorgd, andere niet om aan te zien.

De mensen daar waren verwonderd dat ik zo'n grote Trachy had, langs de andere kant moest ik wel aangeven dat P Canariensis houden toch een uitdaging betekent, terwijl zij dat dan wel kunnen - als het niet te hard vriest.

Tot volgende keer, Koen.
exotisch tuinieren is een filosofie.
koen

31 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?