Actueel Weer overzicht

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Re: Actueel Weer overzicht

Berichtdoor Mate op 05 jan 2024 10:58

Knabbel is ook alweer bezig geweest..vooruitzichten voor hier zijn alweer een stuk aangenamer. Ik kijk het nog ff aan. Zoals het er nu uitziet, alleen de aloes (aristata niet) en de canariensis x reclinata afdekken :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 05 jan 2024 12:21

Lach me ieder jaar weer een breuk op social media begint de jaarlijkse horror winter weer en de glazen bollen worden weer tevoorschijn gehaald .
Laat maar komen die paar graden vorst beter dan al die nattigheid .
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor PeterHoofddorp op 06 jan 2024 01:06

Mate schreef:
PeterHoofddorp schreef:
tbird44 schreef:De omstandigheden zijn nu zeer slecht. Ben blij dat ik begonnen ben met alleen nog maar winterharde exotisch uitziende planten. Wat nu dood gaat word vervangen.
Hoop wel dat de palmen er goed doorkomen maar daar ga ik verder ook niets mee doen

Ik hetzelfde wat betreft winterharde palmen en bomen.
Geen Phoenix en Washingtonia meer voor mij, te veel gedoe!
Blijft wel nog de gevoelige speren van chamaeropsis over, maar deze komt meestal wel erg snel terug na speerrot.
Alle palmen in pot onder de overkapping, en voor de palmen in de volle grond er maar het beste van hopen!

Vergeet de Butia niet...kan wel wat meer hebben dan de phoenix en washi.
Wat betreft Phoenix..als de canariensis er niet meer is, dan ga ik het opnieuw proberen met mn canariensis x reclinata, totdat beschermen ook een probleem wordt :thumb_up:

Butia heb ik ook niet Mate, ook nooit gehad. Phoenix en Washingtonia had ik in pot, maar zijn vorig jaar zo lelijk geworden, dat ik ze heb weggedaan, waarschijnlijk ook niet meer te redden.
Enige wat ik heb is verschillende varieteiten en soorten Trachycarpus. Vind die ook het mooiste trouwens. En een paar Chamaerops, volle grond + in pot .De palmpjes in pot staan onder de overkapping, omdat ze droog veel beter vorst verdragen. De Trachy palmen in de volle grond doe ik niks aan, op hoop van zegen. Chamaerops doe ik een plastic zak over gedurende de vorst.
Ik hoop maar dat de vorst kort duurt. Heb er geen zin in! Voorjaar wil ik!
PeterHoofddorp

110 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 jan 2024 15:56

Waarschijnlijk één van de laatste jaren dat dit nog doenbaar is.
Zit nu al aan een 4,5m schat ik.

Afbeelding
Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Mate op 06 jan 2024 21:23

Mooi werk hoor..die gaat goed de aankomende lente in :thai:
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor Tim123 op 06 jan 2024 23:22

Ik heb vandaag zelfs uit voorzorg mijn Princeps voorzien van enige bescherming, die heeft dit jaar een hele rare set kleine bladeren aangemaakt waarbij ik me zomaar zou kunnen voorstellen dat dit wat langer vocht vasthoudt..
Tim123

31 bedankjes

Berichtdoor Mate op 07 jan 2024 14:28

Ik heb besloten de "stam" vd canariensis een paar dagen in te pakken...uiteraard inclusief lichtslang :happy_thai:
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor Tim123 op 07 jan 2024 17:36

Mate schreef:Ik heb besloten de "stam" vd canariensis een paar dagen in te pakken...uiteraard inclusief lichtslang :happy_thai:

Ik ben nu al weer benieuwd hoe jouw Canariensis de winter door komt, is er ooit zoveel water gevallen sinds aanplant?
Tim123

31 bedankjes

Berichtdoor Mate op 07 jan 2024 17:57

Zo gezegd zo gedaan. Levensgevaarlijk ondanks de voorzorgsmaatregelen (handschoenen, dikke kleding en veiligheidsbril...een paar gaten in mn voorhoofd en een stuk of 20 in mn handen door de vele naalden. Om de stam 2 lichtslangen gewikkeld, vervolgens meerdere doeken daaromheen en wat zeil...door de vele naalden eigenlijk een onbegonnen werk om goed bij het groeipunt te komen.

Doordat alles zeiknat is heb ik een lichtslang rond de aloe arborescens en aristata gedraaid en beide voorzien van een tentje. Hierdoor is ook de voet van de butia en de kleine jubeae meegenomen en dus beschermd. Niet omdat het nodig os maar omdat ik de aloe beter kon inpakken. Verder heb ik de gevoelige plantjes in pot in de schuur gezet en de T.Takil in de verhoogde border nog ingepakt maar zonder lichtslang.

Hopelijk kan het zooitje over een paar dagen weer opgedoekt worden want de tentenkampjes heb ik zeker niet gemist vorig jaar ;)

In totaal 2.5uur bezig geweest...hopelijk valt de vorst mee en kan ik de boel met minimale maatregelen deze periodendoor loodsen.

De komende nachten staat -4, -6, -5 en -4 op het menu met 1 ijsdag van -1.

Succes allemaal :thai:

Gr Matko.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 07 jan 2024 19:48

Mate schreef:Zo gezegd zo gedaan. Levensgevaarlijk ondanks de voorzorgsmaatregelen (handschoenen, dikke kleding en veiligheidsbril...een paar gaten in mn voorhoofd en een stuk of 20 in mn handen door de vele naalden.

Gr Matko.

Heb dat gelukkig nog niet meegemaakt, en dan droeg ik niet eens handschoenen. Kwestie van voorzichtig te werk gaan en goed kijken waar je handen steekt. Schijnt erg pijnlijk te zijn van een canariensis.
Als je zoiets toch 1 keer overkomt zou je toch denken dat je in het vervolg wel uitkijkt... :lol:
Zeker als het over je voorhoofd gaat, zo'n naald schuift zo onder je bril door :shock:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips