Yucca filamentosa groeipunt

In de agave en yucca rubriek kan je terecht met alle vragen in verband met je agave en yucca's.

Yucca filamentosa groeipunt

Berichtdoor Victor R. op 23 jun 2024 14:29

Ik heb een yucca filamentosa die vorig jaar gebloeid heeft. Na de bloei heb ik de stengel zo kort mogelijk afgeknipt. Mijn vraag is of hij ooit weer vanuit dit punt gaat groeien of alleen maar nieuwe uitlopers vanuit de wortels maakt wat nu het geval is. Op de afbeelding is te zien wat ik bedoel. Mocht hij hier niet meer uit gaan groeien is het dan verstandig om dit deel helemaal af te knippen zodat de nieuwe scheuten alle energie krijgen?
Bijlagen
IMG_1078.jpeg
IMG_1078.jpeg (457.88 KiB) 2177 keer bekeken
Victor R.

0 bedankjes

Re: Yucca filamentosa groeipunt

Berichtdoor lapalmeraie op 24 jun 2024 08:27

De vertrekt vanuit nieuwe groeipunten, onder deze bladeren dus. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

842 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jun 2024 00:34

Niet afknippen dit blad zolang het groen blijft. Ze leveren de energie voor de groei van de pups.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

695 bedankjes

Berichtdoor Victor R. op 26 jun 2024 16:43

Dankjewel voor de informatie. Er komen aan de onderkant wat nieuwe uitlopers uit de wortels. Komt er ook naast die uitgebloeide bloemstengel die ik afgeknipt heb weer een nieuwe uitloper?
Victor R.

0 bedankjes

Berichtdoor Mate op 26 jun 2024 20:01

Bij mijn gloriosa wel dus denk bij dit soort ook wel :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatiƫ in mn achtertuintje.
Mate

337 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 jun 2024 00:25

In principe bevat ieder bladoksel een slapende knop. Die worden onderdrukt zolang de plant groeit, een fenomeen dat topdominantie wordt genoemd. Raakt de groeitop verloren of gaat over in een bloeiwijze (apicale bloei) dan worden de slapende (dormant) knoppen geactiveerd en zullen er een of meerdere nieuwe bladscheuten opkomen. Bij stamvormende Yucca soorten als gloriosa, recurvata en rostrata ontspruit de de nieuwe groei uit de bladerkroon direct onder de bloeiwijze. Dat kunnen meerdere zijn zodat de kroon vertakt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

695 bedankjes

Keer terug naar Agave en yucca