Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Dimi's exotisch hof'ken !! ;-)

Berichtdoor Axel Amsterdam op 10 jun 2024 18:55

Nee, zo bedoelde ik het ook niet Dimi. Je ziet alleen dat het professioneel inpakken ruim van tevoren prima gaat, maar dat er in die tussen-situaties snel allerlei keuzes gemaakt moeten worden. En dan is een korte kabel vanaf de voet met een sterk schouw effect (dus meerdere lagen folie of fleece) wel een goed werkende truc. Bladeren van een washy behouden is bij ons wel moeilijk en eigenlijk de moeite niet als je snel moet zijn met inpakken. Dus de onderste rij snoeien is dan inderdaad de beste keuze voor overleven omdat inderdaad het schouw effect niet lukt als je fleece tussen de takken gaat vlechten. Toch is deze methode wel geschikt voor de echt grote washies waarvoor een hok niet meer mogelijk is. Er zijn er in ieder geval 2 in NL die hiervoor binnenkort in aanmerking komen, waaronder die van Robbin. Succes in ieder geval, ik ben nog altijd blij dat je butiagrus er zo goed uitziet na de zaag.
Axel Amsterdam

37 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 jun 2024 08:44

Bravo voor je positivisme. :applaus:

Ik begrijp het hoor, de mijne is ongeveer even groot nu en toch bij ik al jaren geen kot meer.
Ik zie zelf ook altijd wat op tegen het samenbinden van die bladeren want in dit formaat zijn die bladstekels inderdaad indrukwekkend. Alsof je tussen de houtzagen en het werken bent :shock:

Mijn lichtslang heeft inmiddels heel wat kapotte delen en ik werk inderdaad met verschillende vliesdoeken en onderaan rond de adventiefwortels zelfs zo'n alu voorruit bescherming die ik met de alu kant naar binnen toe errond tape. Over de top komt dan nog een thermohoes.

Zoiets wordt het dan;
GDKkeD3XwAAyEqF.jpg
GDKkeD3XwAAyEqF.jpg (865.85 KiB) 3083 keer bekeken

Wel denk ik dat het één van de laatste jaren is dat het nog zo lukt en dat ik nadien gewoon alle bladeren verwijder en de speer gedeeltelijk top om hem zo in te pakken. En dat enkel indien er echt temps richting de -6°C voorzien zijn. Het is anders niet meer haalbaar op redelijker wijze. ;)

Wat ik me wel afvraag, en dat is zeker géén verwijt (!!) maar gewoon een interessante denkoefening;
de groei was hervat bij jou. Met een rare kroon máár er was groei. Zou het opensnijden van de bladvoeten errond er niet juist voor gezorgd hebben dat er meer vocht bij kon? Maw, zou hij er zelf niet doorgekomen zijn? Uiteraard is een nieuwe winter bovenop een herstellende palm nooit ideaal...
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 17 jun 2024 13:46

@Axel, ja inderdaad, zonder bladeren is het wel makkelijk inpakken en om dat schouw effect te creëren... Maar daar zat dus mijn probleem, ik dacht/hoopte de bladeren nog over te houden, omdat de weersvoorspellingen toen niet zo extreem waren. Ze voorspelden -4°C, dat is de grens van het blad en ik hoopte dat het in de tuin iets milder ging worden. Niet dus want het werd -6°C...

Ik heb zelfs in 2021 jouw methode ook toegepast. Die ijsweek in Februari 2021, ik weet het nog heel goed. Die winter had ik een ongeval gehad waardoor ik mijn rechterhand maanden lang niet meer kon gebruiken. Daardoor kon ik het hok ook niet meer bouwen en toen kwam die ijsweek... Doordat de weersvoorspellingen toen wel duidelijk extreem waren wist ik al op voorhand dat de bladeren verloren waren. Dus die heb ik toen gesnoeid waardoor ik de kale stam makkelijk kon inwikkelen met warmtekabel en doeken... en dus dat schouw effect er ook bij...en toen ging alles perfect.
Die methode zal inderdaad één van de weinige oplossingen zijn voor echt (te) grote Washi's inderdaad. 

Maar soit...veel uitleg die er eigenlijk niet meer toe doet, het feit blijft dat ik mijn Washi veel te onvoldoende & nonchalant beschermd heb die winter 2022-2023...

Ja die van Robbin is inderdaad al een monster geworden. Hij heeft wel een groot voordeel van die muur waartegen zijn Washi staat...
En ja de Butyagrus is geweldig, echt een insane groeiend exemplaar, nog sneller dan Washingtonia...
Ik ben je nog steeds erg dankbaar dat jij me toen overtuigd hebt om mijn favoriet de kop af te zagen zeg maar...
Ik doe er nu veel voor om die steeds goed door de winter te krijgen. Maar dat ding gaat zo snel de hoogte in dat het ook snel ondoenbaar gaat worden om een hok te blijven bouwen.
Ik hoop dat ik dat nog enkele jaren kan volhouden. De Butyagrus zit nu al aan de 5m...

@Niek, ja dat samen binden van de bladeren is steeds een ramp tussen die zagen inderdaad. Zeker als er een volle kroon op staat... :?
Bedankt voor je foto & uitleg. Ziet er goed uit ja. Hopelijk kan jij er ook nog lang van genieten.

Ik ben niet iemand die snel op de tenen is getrapt of geen kritiek kan verdragen hoor, dus no worry's ;)
Ik begrijp wat je bedoeld maar de groei was eigenlijk bijna gestopt. Er was nog amper groei. Het leek op een verstopping, de speren werden veel kleiner en kwamen amper omhoog. Dat stuk stam heb ik weggehaalt om de druk van de oude bladvoeten weg te nemen en de speertjes meer kans & ruimte te geven. Dat er dan meer of makkelijker vocht bij het palmhart kon geraken dan het origineel, daar geloof ik niet in. Ik geloof dus niet in een verschil, water vind altijd zijn weg...

En ja die extra winter zal inderdaad zeker niet geholpen hebben.
Ik ben ervan overtuigd dat ik met mijn warmtekabel te weinig delen heb verwarmd. Het had gewoon veel meer moeten zijn en nog meer naar onderen. En ik had de bladeren moeten verwijderen zodat ik alles terug kon omwikkelen zoals jullie ook aangeven.

Achja, niks meer aan te doen en bedankt voor jullie meedenken & raad geven :thumb_up:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 29 jun 2024 03:34

Voor de liefhebbers is er weer een nieuwe video online.
Een minder bekende plant die toch populairder mag worden.
Zeker een aanrader, goed vorstbestendig en ook prachtig. :thumb_up:
Aanplanten van mijn Dasylirion wheeleri...

Bedankt voor het kijken, liken & delen ! :thai:

Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor marinus op 29 jun 2024 07:37

:applaus:
marinus

99 bedankjes

Berichtdoor Rob op 30 jun 2024 23:05

Blijft een plaatje die Dasi. Ik heb hier pot in pot techniek toegepast, zodat ze swinters snel kunnen worden verplaatst.

Wel zonde van die bloeiwijze overigens. Geen idee wat daar is voorgevallen.
Slakken mogelijk?

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor johny op 03 jul 2024 07:20

Dat heb je weer goed aan gepakt weer leerrijk fimplje met de goede wijze van aanpassingen bij planten weer iets waar ik op ga letten.
Heb je enig idee wat met de butia is mis gegaan ,jij bent meestal toch alert op mogelijke felers.
Zeer mooie plant zoals ik het gewent ben met jou , maar je ben ook gene gewone he :lol:
Zelf heb ik mijn wheeleri verloren dit natte jaar waarschaanlijk door natigheid meer dan vorst vind deze plantsoort prachtig echter nadeel zijn de stekels op bladeren bij aankomst plant had die een groot gat van bloem en redelijk diep heb kunnen herstelen door gat op te vullen met wond afdekmiddel voor bomen wel eerst gat zeer droog gemaakt eerst stok met keuken papier reinigen en daarna nog warme lucht fohne zo heeft het midel goed aangesloten en kwam herstel .
dustoch opletten bij de bleom maar dat weet jij natuurlijk ook.
succeses ermee :thumb_up:
johny

99 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 jul 2024 15:16

Thanks Rob, ja deze is wat groot om pot in pot techniek toe te passen. En ik bouw liever een hokje rond een plant dan dat ik er iedere winter mee moet sleuren en ergens plaats binnen te voorzien... :happy_thai:
Ze zijn inderdaad mooi. En ja die bloem is dood zonde, ik denk dat de wind de oorzaak was, we hadden de dag ervoor stormachtig windvlagen...
Echt jammer want nu heb ik niet van de bloem kunnen genieten plus gaat het nu minstens een jaar tot 2 jaar duren eer die weer terug goed hersteld is & verder groeit...
Gelukkig ziet die er nu ook al mooi uit :thumb_up:

@Johny, die Butia was uit zijn hok gegroeid en ik had nog steeds geen groter hok gemaakt. Daardoor heeft die de laatste 4 winters niet voldoende bescherming gekregen met alle gevolgen...
Beetje hetzelfde verhaal als de Washingtonia, beetje luiheid enz...
Een schande eigenlijk, ik weet het... (a)
En wees maar zeker dat jou wheeleri door vochtigheid is kapot gegaan. Laatste winters waren een ramp qua vochtigheid en hebben veel planten kapot gemaakt. Vocht is het grootste probleem voor deze planten. Hier gaat die steeds een hokje krijgen, dat is het veiligst en heel snel gemaakt :thumb_up:
Wel goed gedaan i.v.m. die wondbedekking. Ik heb dat spul niet en ik ga gewoon de natuur zijn gang laten. Maar natuurlijk wel goed droog houden zoals ik al zei.
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Rob op 04 jul 2024 22:00

Ik zette mijn weeleri onder een afdak afgelopen winters, en dat deed hem heel goed, zelfs zonder bijverwarming. De nattigheid is de echte killer.

:fluiten:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 05 jul 2024 11:52

Ja inderdaad, hier heeft die ook gewoon in pot onder afdak van het tuinhuis gestaan. Heeft dus ook vorst gezien maar stond droog. Heeft hem niet gedeerd, zoals je kon zien :thumb_up:
Zijn sterke planten, als je ze maar droog houd :happy_thai:
Groeten Dimi ! ;)

Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video