Exoten in de tuin. Actuele stand winter 2025/26.

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Exoten in de tuin. Actuele stand winter 2025/26.

Berichtdoor draco op 03 feb 2026 14:28

De laagste temperatuur gemeten in januari was -8°C op 150 cm meethoogte. De meeste exoten werden niet beschermd, enkele kleinere planten mochten schuilen onder een plantenkuip.
Alle palmen lijken de vorst schadevrij te hebben doorstaan zelfs Chamaedorea radicalis waarvan er 2 in de tuin staan. Door de sneeuwval waren voorafgaand de bladstelen geknakt. Twee oleanders die ik in de zomer had aangeplant reageerden verschillend. Beiden waren met een kuip afgedekt. Het zijn geen speciale selecties maar het verschil tussen de 2 planten is evident. Loropetalum chinense heeft vorstschade omdat de plant al in december was uitgelopen. De Woodwardia's unigemmata en de iets minder koudetolerante prolifera (syn. orientalis) stonden open en bloot en tonen geen zichtbare schade behalve enkele gebroken bladeren door sneeuwlast.
De ukhrulensis staat al ruim 15 jaar op deze plek destijds verkregen als zaailing van Gardenpalms. De palm stond lange tijd in een dicht bamboebos maar is sterk opgeleefd sinds de bamboe in 2024 werd gerooid. Trachycarpus geminisectus blijft qua ontwikkeling ver achter bij de overige Trachy's. Trachycarpus takil 'Kalamuni' ook niet bepaald een snelle groeier doet het de laatste jaren stukken beter.
Bijlagen
vnlnr Chamaedorea radicalis,Rhapidophyllum hystrix.jpeg
vnlnr Chamaedorea radicalis,Rhapidophyllum hystrix.jpeg (465.56 KiB) 270 keer bekeken
Nerium oleander (1).jpeg
Nerium oleander (1).jpeg (403.82 KiB) 270 keer bekeken
Nerium oleander witbloeiend.jpeg
Nerium oleander witbloeiend.jpeg (529.57 KiB) 270 keer bekeken
Loropetalum chinense.jpeg
Loropetalum chinense.jpeg (398.97 KiB) 270 keer bekeken
Woodwardia prolifera.jpeg
Woodwardia prolifera.jpeg (507.17 KiB) 270 keer bekeken
Trachycarpus princeps x wagnerianus.jpeg
Trachycarpus princeps x wagnerianus.jpeg (480.86 KiB) 270 keer bekeken
Trachycarpus wagnerianus x princeps.jpeg
Trachycarpus wagnerianus x princeps.jpeg (521.91 KiB) 270 keer bekeken
Trachycarpus princeps.jpeg
Trachycarpus princeps.jpeg (571.4 KiB) 270 keer bekeken
Trachycarpus wagnerianus vrl..jpeg
Trachycarpus wagnerianus vrl..jpeg (432.41 KiB) 270 keer bekeken
Trachycarpus geminisectus.jpeg
Trachycarpus geminisectus.jpeg (550.97 KiB) 270 keer bekeken
Trachycarpus takil 'Kalamuni'.jpeg
Trachycarpus takil 'Kalamuni'.jpeg (480.63 KiB) 270 keer bekeken
Trachycarpus ukhrulensis (Manipur).jpeg
Trachycarpus ukhrulensis (Manipur).jpeg (518.22 KiB) 270 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

716 bedankjes

Re: Exoten in de tuin. Actuele stand winter 2025/26.

Berichtdoor lapalmeraie op 04 feb 2026 09:43

Mooi Han!
Heb je ook foto's van hoe die ukhrulensis was toen hij nog klein was? Of heb je heb met stam gekocht?
Hier staan er al jaren twee die maar niet echt opschieten. Enkel wat kruipen. :roll:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

862 bedankjes

Berichtdoor Mate op 04 feb 2026 22:04

Mooie resultaten :applaus:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

364 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 feb 2026 14:07

lapalmeraie schreef:Mooi Han!
Heb je ook foto's van hoe die ukhrulensis was toen hij nog klein was? Of heb je heb met stam gekocht?
Hier staan er al jaren twee die maar niet echt opschieten. Enkel wat kruipen. :roll:

De ukhrulensis komt pas nu goed op dreef in het volle licht. De oudste afbeelding dateert van 2014 kort voor het uitplanten.De palm is aanzienlijk ouder uit de tijd dat ik nog in Utrecht woonde. Ik bezocht toen het Tropical Centre in Panningen waar Herbert op bezoek was met een lading palmzaailingen. Ik schat dat de palm eind jaren '90 is geïntroduceerd. Ik vond ook nog een afbeelding uit 2022 van de palm tussen Phyllostachys bamboe (aureosulcata en vivax 'Aureocaulis'). De dunne stam is het gevolg van lichtgebrek. Sinds de zon erbij kan zijn de bladstelen aanzienlijk korter.
De palm staat op een heuvel van losse grond (een mix van zeeklei en zandgrond -zavel) afkomstig van de gegraven vijver. De grond op deze voormalige zeebodem is zeer vruchtbaar. De bomen groeien 3 x sneller dan op de aangrenzende hogergelegen zandgronden (Veluwe).
Bijlagen
Trachycarpus ukhrulensis 'Manipur'.jpeg
Trachycarpus ukhrulensis 'Manipur'.jpeg (597.88 KiB) 184 keer bekeken
Trachycarpus ukhrulensis (Manipur) (1).jpeg
Trachycarpus ukhrulensis (Manipur) (1).jpeg (570.48 KiB) 184 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

716 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 06 feb 2026 08:36

Goed om te lezen dat alles tot nu toe zich prima lijkt te houden! Die oleander is idd wel duidelijk. hier taat er ook eentje die er een beetje tussenin zit. Je ukhrulensis ziet er op de eerste foto 'ander' uit met bijna ronde bladeren en wat bredere bladslippen. Op je laatste foto zie ik er wel het karakteristieke blad in. Heeft deze ook al het tomentum bij de speer en waar de bladstelen uit de stam komen? Hier is het een palm die niet zo sterk i al andere. Ik ben benieuwd hoe deze bij mij uit de winter komt. Hier heeft ie 1,5 m stam, maar niet zo'n heel volle kroon na flinke speerrot drie jaar geleden. Heeft zich wel hersteld, maar ik weet het nu nog niet na deze winter. Ik bescherm deze ook niet. Ik vind dit toch lastige winters over het algemeen voor niet beschermde exoten. Sneeuw en vorst, niet al te heftig, maar wel langdurig. Hier staat de radicalis er ook nog geweldig bij, maar ik wacht nog even met juichen tot in het late voorjaar.
Dennis_S

356 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 06 feb 2026 13:03

Mooi!
Bij mij lijken ze inderdaad ook meer op hetgeen je op de voorlaatste foto laat zien. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

862 bedankjes

Berichtdoor Mate op 06 feb 2026 13:39

De trachycarpus takil kalamuni zou de traagste moeten zijn van de twee takils of niet? Hoe oud is jouw exemplaar Han?
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

364 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 feb 2026 19:21

Dat strookt met mijn ervaring Mate. De 'Kalamuni' groei was zeker in het begin (zaailing) erg langzaam. De laatste jaren lijkt er meer vaart in te komen. Hoe oud de palm is, weet ik niet, naar schatting een jaar of 10. De 'Kumaon' heb ik ook gehad. Die groeide veel sneller maar kreeg vlekkerig blad en is afgevoerd.
@Dennis: Het is dezelfde palm met een tussenpoos van 10 jaar. Het Winsan type blad zie ik hier bij meer palmen. Ik vermoed dat het te maken heeft met de vruchtbare grond?
Ik heb destijds ook palmen besteld bij Cemunnos, i.e. oreophylus, Manipur, princeps e.a. Die werden zonder pot en labels geleverd. Het was een rommeltje en ik kon alleen de princeps thuisbrengen. Er waren zo bleek achteraf ook bestellingen verwisseld. Ondertussen worden oreophilus en ukhrulensis niet meer als aparte soorten beschouwd
draco

716 bedankjes

Keer terug naar Winterbescherming