Grasmaaisel bij onze bananen

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Grasmaaisel bij onze bananen

Berichtdoor lapalmeraie op 18 aug 2010 21:25

Ik denk dat je gelijk hebt Dimitri ;)
Het weer is nu behoorlijk omgeslagen en dat zal ook een impact hebben.
Ik ben al een beetje meer gerustgesteld dat jij het zonder grasmaaisel ook ervaart.

Bij de basjoos zou het effect trouwens niet onbestaande zijn hoor maar veel minder extreem dan de meer warmte minnende bananen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor erna op 18 aug 2010 21:41

Hallo,

Hier komen alle bananenbladeren op een normale manier eruit, ik geef ze wel niet veel mest.
(zonder grasmaaisel)

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 18 aug 2010 21:44

Bedankt voor de info Erna.
Ik ga het zoals eerder aangegeven nog max. 2 weken aankijken en dan eventueel het grasmaaisel verwijderen. ;)
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 23 aug 2010 16:51

Als het te vroeg voor afkeuren is, is het eigenlijk ook te vroeg om het positief weg te zetten echter kreeg ik vanmiddag toch de neiging dat het grasmaaisel hier op de sikkimensis een positieve invloed heeft. Het blad heeft zich net opengevouwen en het volgende is alweer 10 cm in zicht, en dat maak ik hier toch zelden mee. Het blad was nu wel ineens lichter...

Overigens geen rottingsproblemen, sterker nog de stam is zichtbaar steviger geworden en ik zag dat er zijscheuten begonnen. Andere kant er is hier wel meer met een groeispurt bezig puur doordat de temperaturen op niveau blijven maar door dagelijkse of buien in een paar dagen de zandgrond hier vochtiger blijft in plaats van kurkdroog.

Ik ga het zeker volgend jaar eens uitproberen vanaf het voorjaar om te kijken of ik daadwerkelijk verschil ga zien.

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 aug 2010 19:53

Ik heb het grasmaaisel zaterdag voor het grootste deel verwijderd van de basjoos.
Daar blijven de bladeren lelijk opkomen en vooral het feit dat ze ook slapper zijn baarde me zorgen;
stel dat dit een zwak punt zou worden in de stam. Dan is hij eindelijk 2 meter en zou hij zo maar breken bij een windvlaag. Bij het weghalen ontdekte ik wel heel wat grote stevige uitlopers. Die had hij dit seizoen nog niet aangemaakt. Dat is dus wel positief.

Maar goed, zoals al gezegd was is de basjoo ook niet de meest geschikte banaan voor deze 'techniek'.
Bij de andere bananen in pot ligt het gras er nog steeds op.
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 aug 2010 20:09

Ik ga mij volgend voorjaar aan het "experiment" wagen , en dat ga ik doen bij 2 Basjoo's , 2 Maurelli's en misschien nog enkele , maar ik ga dan wel eentje per soort grasmaaisel geven en de andere niet , en zorgen dat beide naast elkaar staan , zodat ik perfekt de verschillen kan opvolgen
Ook zal ik proberen om alles via foto vast te leggen, en dan heb ik zo het bewijs of het nu echt werkt of dat het een fabeltje is
draco

Berichtdoor jaak op 23 aug 2010 21:40

mijn ervaring met het grasmaaisel bij m'n basjoo tot nu,de bladeren komen veel sneller welliswaar wat vervormd maar ik zie wel dat de kleinere scheuten er zo goed als geen last van ondervinden.
het nieuwe blad dat er aankomt lijkt terug groener en dikker te zijn,zou dit kunnen zijn omdat de warmte van het composterende gras verdwenen is :?:
ik laat het gras dus nog liggen en wacht verder af wanneer ik er nieuw gras opgooi om te zien of het blad opnieuw vervormd
tuin 257_800x600.jpg
tuin 257_800x600.jpg (121.07 KiB) 4581 keer bekeken
tuin 258_800x600.jpg
tuin 258_800x600.jpg (126.07 KiB) 4581 keer bekeken

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 aug 2010 13:03

hierbij nog een fotootje, net na het weghalen van het gras.

DSC00910.JPG
DSC00910.JPG (117.7 KiB) 4564 keer bekeken
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Rob Rievers op 27 aug 2010 17:05

ik heb vanmiddag ff gekeken bij de maurelli en de alocasia's. ze hebben allemaal een grasmatje. en ze wortelen als een tierelier. dus werkt wel degelijk qau wortelgroei. alleen nog niet echt iets te merken van de groei van de plant zelf. ben ook pas eind juli begin aug. begonnen met het gras...

Gr Rob
Bloed, zweet en bananen
Rob Rievers

1 bedankjes

Berichtdoor jaak op 05 sep 2010 22:07

jaak schreef:ik laat het gras dus nog liggen en wacht verder af wanneer ik er nieuw gras opgooi om te zien of het blad opnieuw vervormd
na een nieuwe lading gras rond de basjoo te hebben gestrooid merk ik opnieuw de vervorming van het blad op en ook weer de lichtere kleur.
ik heb alle gras dus verwijderd.
ik wil zeker opmerken dat de groei sneller gaat en de stam van de basjoo is ook merkelijk dikker geworden.
volgend jaar ga ik het eens proberen bij de sikkimensis.

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers