Trachycarpus fortunei uitgraven

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus fortunei uitgraven

Berichtdoor dest_planten op 15 jul 2009 09:11

Hoi,

Daar ik binnen enkele maanden ga verhuizen en een heleboel planten van mijn huidige tuin naar mijn nieuwe tuin ga mee verhuizen, heb ik een vraag over mijn grootste T. fortunei.

Deze palm staat al sinds 2005 in de volle grond en heeft nu een stam van ca 1 m hoog en ca 15 cm dik. Ik zou deze graag mee willen nemen naar mijn nieuwe woonst maar ik vraag me af hoeveel kluit ik aan de palm moet laten. Wie kan me raad geven ?

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Re: Trachycarpus fortunei uitgraven

Berichtdoor lapalmeraie op 15 jul 2009 09:42

Ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen hieromtrent, ik heb mijn fortunei ook in de volle grond staan maar het is een huurhuis... vroeg of laat gaat hij dus ook mee moeten verhuizen ;)

Christophe heeft wel alvast een filmpje gevonden hoe het NIET moet :lol:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor tweety op 15 jul 2009 11:18

hoi

ik heb er ook niet veel verstand van maar heb twee jaar geleden 2 trachycarpus fortunei verhuisd.
ik had het ook nog nooit gedaan. ik heb ze zover mogelijk uitgegraven en toen in grote bakken gedaan.
ze hebben 4jaar in de vaste grond gestaan toen ben ik verhuisd van het zuiden van het land naar het midden. ik heb een poging gedaan om de planten te vervoeren in grote specikuipen maar dat was te zwaar en konden alleen in een open aanhangwagen, dat vond ik te link in verband met het afbreken van de bladeren.
ik heb ze toen weer uit de bakken gehaald en heb de wortels toen schoongespoelt zodat er geen aarde meer aanzat. ze zijn toen vervoerd in een dichte aanhanger.
De palmbomen waren toen 1 van een meter stam en de andere 75cm stam.
Toen ik aankwam op de besteming had ik nog geen tuin dus heb ik ze bij me schoonouders terug in de specikuipen gezet.
Ze hebben een jaar op de oprit gestaan en toen heb ik ze weer in de vollegrond gezet (We wachten op de sleutel van ons nieuwe huis om ze daar in de tuin te planten.)
Ze hebben het wel moeilijk gehad maar staan nu weer bijna een jaar in de vollegrond en nu gaan ze volop blad geven en komen weer bij.
Ik heb wel gemerkt dat het taaie bomen zijn kunnen best wel wat hebben maar hebben wel tijd nodig om weer bij te komen en ik denk dat dat het meest geld voor de wortels.
ik ben iedergeval heel blij dat ik ze heb kunnen meenemen naar me nieuwe huis en dat ze het hebben overleefd maar ben wel benieuwd hoe andere het doen of hebben gedaan.
ik heb wat geprobeerd en het is gelukkig goed gegaan. ik heb deze palmbomen al vanaf een stammetje van 10cm dus ben er erg aan gehecht!
ik hoop dat andere mensen ook hun ervaringen kunnen vertellen daar worden we wijzer van!

groeten ron
tweety

1 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 15 jul 2009 15:07

Trachy's kunnen inderdaad wat hebben maar het beste (voor elke plant trouwens) is zoveel mogelijk wortel mee uitgraven, hoe meer wortel hoe sneller die zal herstellen ! Het zand er allemaal vantussen spuiten zou ik wel niet doen want dat geeft de plant heel veel stress, erger kun je niet in de wortels smossen bijna ! :)
Wat nie te vermijden is dat die een lange tijd niks zal doen, eerst zal die moeten ontstressen en dan zal die eerst groeien in de grond en dan pas zal die terug bladeren aanmaken !
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 15 jul 2009 18:18

Hoi,

Wat je zou kunnen doen, wat ook vaak gebeurd met "normale" bomen 2 maanden van te voren ofzo al eens de gewilde kluit rondsteken. Vervolgens wanneer het moment zich aandoet de gewilde kluit afsteken, niet te kort bij de stam maar ook niet teveel. Gewoon een gepaste kluit bij de boom meenemen. Trachycarpus fortunei kan gelukkig goed tegen verplanten wat het verplaatsen makkelijker maakt dan andere palmsoorten en zullen niet snel aftakelen bij wortelschade.

Op de nieuwe standplaats de palm weer lekker de grond in en de grond niet hoger leggen dan dat hij bij het oude huis stond. Normaal gesproken zou ik zeggen regelmatig water geven, maar over enkele maanden gaan we richting de herfst wat in de Benelux duid op voldoende regen. Over het algemeen zal de groei het volgende groeiseizoen weer iets stagneren doordat er aangepast moet worden, en duid dus niet op verslechtering van de conditie of dergelijke.

Succes!
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 16 jul 2009 12:32

Hoi,

Ik had deze palm ook als jonge plant en ben er ook aan gehecht. Daarom dat ik hem mee wil verhuizen. Ik heb nog kleine T. fortunei's in mijn tuin staan maar ik denk dat die niet veel last zullen hebben van de verhuis ( zijn pas enkele maaden geleden in de volle grond geplant.)

Ik heb heel wat planten, die ik mee wil verhuizen en ga stilletjes aan deze al terug uit de volle grond halen en in potten zetten, zodat ze nog goed geworteld de winter doorkunnen ( of aan de huidige eigenaars van ons nieuw huis vragen of ik al wat planten in hun ( mijn) tuin mag komen zetten.) Dit zou natuurlijk idealer zijn.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 05 aug 2009 10:06

Hoi,

Mijn kleinste trachy's zijn al terug uitgegraven en staan in potten. Ik hoop dat ze deze verplanting gaan overleven. Mijn 2 grootste trachy's ( van 1 m stam ) moet ik nog uitgraven.

Ik heb ondertussen ook al wat andere planten ( Musa's, Hisbiscussen met de grote bloemen, agapanthussen, dubbelbloemige clematissen )terug in potten gezet zodat deze al goed geworteld in de pot kunnen overwinteren. Maar ik heb nog een heleboel te doen ( de meeste zijn nog knol- en bolgewassen zoals Hedychiums, Roscoea's, Arisaema's ) maar hiermee ga ik wachten tot na het bloeiseizoen.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 aug 2009 12:22

En veel het mee om de Trachy's uit te graven? Waren ze diep geworteld?
Je hebt toevallig geen foto's gemaakt...? :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor philip op 05 aug 2009 15:46

Hoi,
Ik lees hier inderdaad goede tips maar niemand spreekt over het tijdstip van verplanten,
met de winter in aantocht(binnen enkele maanden)is dit niet het beste moment om een palm
te verplanten,indien je het toch doet voorzie een winterbescherming;lees eens op de volgende
site http://users.telenet.be/sf15419/trachy.html interessante info(ook die tip wennen)
Mvg Philip.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 05 aug 2009 17:06

Ik lees hier inderdaad goede tips maar niemand spreekt over het tijdstip van verplanten,
met de winter in aantocht(binnen enkele maanden)is dit niet het beste moment om een palm
te verplanten,

Welja, maar vermits hij gaat verhuizen heeft hij niet zoveel keuze. Of uitgraven of boompje kwijt ... ;)
Er zijn inderdaad betere tijdstippen om een palm te verplanten, hoewel in mijn ervaring (jonge) palmen verplanten in de zomermaanden dit vrij goed kunnen verdragen.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen