Album: lapalmeraie

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Album: lapalmeraie

Berichtdoor jaak op 24 nov 2010 00:19

Niek,bedankt voor de info :thumb_up:

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor amourath op 24 nov 2010 09:55

bommetje schreef:Die Hibiscus, hoe lang heb je die al?

Ik heb er ook een gehad, maar is dus niet winterhard, die niet tenminste, al stond dit wel op het kaartje.

is overigens 2 of 3 jaar geleden, dus niet afgelopen winter...

anders misschien toch even beschermen.

Ik heb diezelfde (de newbiscus mauvellous eh?) en die is wel goed winterhard hoor... sterft af tot op de grond en komt in het voorjaar terug, dit al 2 jaar. Ik bescherm hem ook met niks, geen mulch oid.
Misschien had je een minder gezond exemplaar, of wat laat geplant en niet goed geworteld...?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 feb 2011 22:25

Van onder het stof even dit topic aangevuld met een werkje van de laatste dagen. ;)

Dit is voor mij nl het ideale moment om alvast te plannen wat ik waar ga zetten in de tuin.
Mijn tuin is immers nog in volle aanleg. Vorig jaar was het nog één groot grasveld met een paar bomen; in het voorjaar heb ik het tuinpad aangelegd en het tuinhuis neergezet. (zie dit topic).

Dit is het plan.
Aanleg tuin 2011.1.JPG
Aanleg tuin 2011.1.JPG (95.5 KiB) 3988 keer bekeken

Voornaamste is de bamboehaag links naast het terras om wat meer privacy te creëren. Dit moet een Fargesia robusta 'Campbell' worden.
Tevens komt er een border in hoefijzervorm om het grote grasveld een beetje te "breken".
Hierdoor krijgt het terras opnieuw iets meer rust en uitzicht, krijgt de tuin meer diepte maar kunnen de jongens nog steeds ongehinderd spelen.
Links van het huis komt ook bamboe zodat de vensters aan die kant ook uitzicht hebben op een leuk tuintje. Een Maurelii zal de blikvanger moeten worden. Er rechtsboven komt rond de BBQ een mini-kruidentuintje met oa rozemarijn, tijm en munt (voor de Mojito's :thumb_up: ). Eronder een Trachy, er boven Musa sikkimensis Red Tiger.
Rechts naast het huis had ik een Sequoia in gedachte maar ik twijfel nog of ik daar niet toch een mini-Trachy-bos ga maken. (a)

Hier nog een uitzicht vanuit de woonkamer.
Aanleg tuin 2011.2.JPG
Aanleg tuin 2011.2.JPG (90.37 KiB) 3988 keer bekeken

Helemaal achteraan moet een Fargesia robusta of een Fargesia murielae ‘jumbo’ komen. Rechtsboven in beeld zie je nog net een beetje van de Albizia. :D

En dit is een snelle schets van de grote border.
Aanleg tuin 2011.3.JPG
Aanleg tuin 2011.3.JPG (83.27 KiB) 3988 keer bekeken

Tips, vragen, suggesties of bedenkingen?
Shoot!

(NB. Het betreft een huurwoning! Geen grote graafwerken, vijvers ed dus :roll: )

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 21 feb 2011 11:52

:shock: :shock: :shock: :shock:

31 meter ! ! !

Ik vind dat je mooi kunt tekenen.

Persoonlijk zou ik voor een sequoia kiezen.

Voor verdere tips, tsja is moeilijk . . . heeft te maken met jou persoonlijke voorkeur, budget enz enz.
Wat ik persoonlijk minder mooi vind, zijn die grasvelden met een rondje eruit gesneden en daar een boom in, met alle alle alle respect voor degene die dat wel hebben natuurlijk, maar ik denk dan, "Dan heb je de ruimte en dan is alles gras".

En als je zo'n ruimte moet voorzien van tropische hoogstandjes, dan mag je de knip wel trekken.

Tuin van Guus vind ik prachtig, misschien kan je ook een aantal m2 beschikbaar stellen, voor bv een smal paadje waarlangs links en rechts verschillende tropische planten/bomen te vinden zijn.
(rechterkant van je tekening bv.)

Ooit hoop ik dat ook voor elkaar te krijgen, wanneer de kinderen niet meer in de tuin spelen en dat moet dan op kleine schaal gebeuren.

Vijvertje met karpers, daarover heen een bruggetje, links en rechts de tropische vrienden, bananen, bamboe, (boom)varens, grassen enz enz.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor amourath op 21 feb 2011 12:08

Smaken verschillen inderdaad en ik sluit me wat aan bij wsnbm, ik heb het ook niet voor 'eilanden' middenin het gras, dat is zo kunstmatig... maar soms moet je een compromis vinden natuurlijk, met je partners en kids... als het aan mij lag had ik helemaal geen gras in mijn tuin maar mijn vriend huivert bij dat idee, dus ik krijg enkel de borders om in te ploeteren (maar ik vergroot ze stiekem ieder jaar een beetje :mrgreen: )

Als ik de tekening met zicht uit de woonkamer zie, lijkt het alsof je een groot stuk zicht op de tuin wegneemt met die bamboehaag. Ik zou zo'n haag wat verder plaatsen, als die hoger wordt geeft dat snel een beklemmend en ingesloten gevoel terwijl er daarachter nog zo'n groot stuk tuin ligt. Maar opnieuw: dat is mijn smaak, je moet vooral doen wat je zélf wil :)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 feb 2011 20:04

Bedankt voor de reacties :thumb_up:
Goed gezien John, dat is inderdaad 31m diep :D
Maar daar zit ook meteen het probleem; zoals je zelf aangaf kost dat een klein vermogen als je dat volledig wilt inrichten :shock:
Natuurlijk zou ik ook het liefst van al zo'n tropentuin willen zoals bij Guus inderdaad maar enerzijds is het budget dit jaar zeer beperkt en anderzijds is het een huurhuis hè. Ik moet de oorspronkelijke staat dan ook enigszins respecteren.

Vandaar de opzet. Ik heb liever helemaal geen gras maar dat is niet te doen. Daarom eerst die border, die kan op termijn dan alsnog langzaam uitgroeien hè!
Je moet het immers ook allemaal nog gevuld krijgen.

Het 'eilandje' achterin komt er niet. Compromis voor de kinderen.
Dat is naast de vorige argumenten ook een belangrijk item trouwens hoor. De tuin moet nog 'speelbaar' blijven. Hoef ik niet elke keer in stresstherapie als ze voetballen :lol:

Die bamboehaag lijkg idd wel veel uitzicht weg te nemen maar ik denk dat het nog meevalt.
Nu zie je vanaf daar het oerlijke DIY tuinhuis van de buren en hun mini-afvalstort :S
Beter zou het natuurlijk zijn om de haag direct tegen de afscheiding te planten maar zoals John al zag... 31m ! (tov ong 6m nu).
Bovendien is het zicht (lees de tuin) toch meer naar rechts én is bamboe op zich óók een leuk uitzicht.

Voila, misschien is het zo iets duidelijker. :)
Natuurlijk is het altijd een kwestie van persoonlijke smaak en vooral budget :fluiten:
Maar andere ideetjes zijn altijd leuk hè.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 21 feb 2011 20:58

Hoi Niek,

Flinke tuin,je zal je voorlopig niet hoeven te vervelen... Goed uitgewerkt plan ook :thumb_up:
Alleen die Sequoia, ben je daar wel zeker van ? Hoewel ze niet heel snel groeien wordt dit toch wel heel erg groot ! Indien het speciaal een conifeer moet zijn met een exotische uitstraling is misschien de Sciadopitys verticillata een beter idee. Ik weet niet of je ooit wel eens de voormalige "Secret Garden" van Louis Drenth hebt bezocht (Koewacht,Zeeuws Vlaanderen) ? Hij had een aantal exemplaren staan. Ik ben niet zo'n coniferen liefhebber,maar ik vond dit toch wel aparte planten.
Heel af en toe zie je wel eens een varieteit met bredere naalden en lijkt dan op sommige Podocarpus soorten. Heel mooi ! Jammer dat ons klimaat niet geschikt is voor Auracaria of Wollemia.....

Succes en groeten,

Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 21 feb 2011 22:12

Wat voor de kinderen ook wel leuk is is om via een leidraad (zoals geleide linde of aan een tuindraad) een aantal eetbare bessen struiken te zetten. Ik denk dan aan een aantal kiwibessen, druivensoorten, de Schisandra chinensis.
Ik ben nog van plan de Akebia quinata, Akebia trifoliata en misschien de Stauntonia hexaphylla te planten.

Kijk eventueel eens op de volgende site bij de klimmers voor wat ideetjes:
http://www.proeftuin.eu/Nl/cat/catalogus.html
Fiche:
http://www.proeftuin.eu/bessen/
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 feb 2011 22:33

Bedankt voor het meedenken mannen!

@Ben: die Sequoia weet ik ook lang niet zeker hoor. Vooral omdat er niet heel ver van een grote oude eik staat. Mede daardoor zullen beiden niet mooi tot hun recht komen.
Vandaar het idee van een Trachy bos ;)

@Peter: Aan de draad achteraan zet ik vooral groenblijvende klimmers.
Nu staat er bij een deel al de Toscaanse jasmijn die ik waarschijnlijk ga aanvullen met een Kamperfolie ofzoiets. Ook ga ik dit seizoen er nog wat Musafolia's neerzetten. Kwestie van al wat vulling te hebben hè.
Rechts in beeld (naast het huis) zie je een klein bruin vierkant. Dat was mijn serre die kapot gewaaid is (verteld in een ander topic). Het frame is wel nog goed en dat wil ik laten beklimmen met vruchtjes. Momenteel heb ik al de kiwibes en Loganbes. Ik wil er ook nog een gewone framboos bij zetten en evt wat ander klein fruit.

@John: over die paadjes nog eens zitten nadenken. Wel een leuk idee natuurlijk. :)
Bij het bestuderen (nog maar eens :mrgreen: ) van het plan dacht ik dat het op termijn (!) wel leuk zou zijn om die grote border in hoefijzervorm te laten aanéénsluiten en binnenin een paadje de vorm te laten volgen. Het gras in het hart zou dan ook plaatsmaken voor beplanting. Zo is dat stuk toch ook een beetje jungle.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 21 feb 2011 22:40

Tussen aanvankelijk plan en de uiteindelijke realisatie zit doorgaans nogal wat tijd.
De praktijk wijst meestal uit dat er al doende nog wel eens wat verandert in de plannen. :lol:
En dat is dan weer iets wat het juist zo leuk maakt !

Ben
orinoco

78 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video