Bruine bladpunten T.fortunei

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Bruine bladpunten T.fortunei

Berichtdoor Michiel op 15 mei 2011 13:54

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik mij hier registreerd nadat ik mij een periode heb ingelezen over het houden van T.fortunei, want zo'n palm wilde ik wel in mijn tuin. Verschillende sites bezocht en vervolgens in het tuincentrum een 'Trachy' gekocht. Ik had bedacht dat ik een kleiner exemplaar in een grote pot op een zonnige plek in de tuin wilde houden. De pot had ik al.
De pot is vrij groot, zie foto, en ik heb een vijftal gaten in de bodem geboord. Hierop een laag van 5-7 cm hydrokorrels, en daarop de plant, de pot aangevuld met een goede kwaliteit grond.
Volgens het tuincentrum zat er voor 3 maanden voeding in de pot waarin de palm zat, dus voorlopig zou ik niet hoeven bijmesten. Bij het planten heb ik overigens toch wat koemestkorrels in de bovenste aardelaag vermengd, voor de zekerheid.

Nu denk ik dat het achteraf gezien niet zo slim van mij was om die hydrokorrels te gebruiken, want zij lijken de gaatjes die ik in de bodem van de pot heb geboord, te blokkeren. Ik ben bang dat het overtollige water zo moeilijker kan wegvloeien.

Mijn trachy heeft dus zoals gezegd bruine bladpunten. Op een andere site las ik dat bruine bladpunten betekent dat er te weinig water is gegeven, en zwarte bladpunten, dat er teveel water is gegeven.
De stam van de plant is 25-30 cm (max.), de plant lijkt te groeien omdat nieuwe bladeren openvouwen en ik heb de plant in deze warme, droge periode ongeveer eens per week regenwater (1 gieter= ca. 5 liter) gegeven.

Als ik het helemaal fout doe, zeg het me a.u.b. Ik heb niet zulke groene vingers en heb nog niet genoeg ervaring om op internet de goede info van de slechte te onderscheiden ;)
Hier wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes, Michiel
Michiel

0 bedankjes

Re: Bruine bladpunten T.fortunei

Berichtdoor Michiel op 15 mei 2011 13:55

Ik vergat nog te vragen of een plant van deze grootte al in de volle grond kan....
Michiel

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 mei 2011 09:51

Hallo Michiel

Welkom op het forum ;)

Deze Trachy ziet er prima uit hoor.
Hij kan zeker in volle grond en komt daar zelfs nog beter tot zijn recht qua groei e.d.

Ivm de bladpunten; ik vind het persoonlijk vrij verregaand om te stellen dat bruine punten komen van te weinig water en zwarte van te veel :roll:
Geel bruine bladpunten is zeer normaal voor een Trachy. Zolang het maar bij de bladpunten blijft is er niets aan de hand.

Ivm de hydrokorrels: deze kleikorrels absorberen vocht. Wanneer ze verzadigd zijn loopt het water er langs via de drainage gaten naar buiten. Geen zorgen dus. Water kan langs kleinere spleetjes dan je denkt hoor.

Voor de rest heb je dat allemaal prima voor elkaar. :thumb_up:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Michiel op 16 mei 2011 11:26

Hoi Niek,

Dank je wel voor je reactie, dat stelt me wat gerust. Ik ga hem binnenkort een mooi plekje in de volle grond geven. Gewoon het gat minstens twee keer zo groot en ook weer een laag hydrokorrels of turf voor de drainage en opvullen met goede tuinaarde (toch weer ff bevestiging vragen :D )..

PS. Dat van die bruine en zwarte punten las ik op Spaanse tuin. nl o.i.d.....

Groetjes, Michiel
Michiel

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 16 mei 2011 12:02

Voor het aanplanten in volle grond heb je hier misschien iets aan? ;)

En ja... er wordt wel meer beweerd hè. Denk aan het berichtje over de jungle tuin van Eigen huis en tuin. Die noemen een boomvaren ook palmboom. Dus... :roll:

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor erna op 16 mei 2011 14:21

Michiel schreef:Hoi Niek,

Dank je wel voor je reactie, dat stelt me wat gerust. Ik ga hem binnenkort een mooi plekje in de volle grond geven. Gewoon het gat minstens twee keer zo groot en ook weer een laag hydrokorrels of turf voor de drainage en opvullen met goede tuinaarde (toch weer ff bevestiging vragen :D )..

PS. Dat van die bruine en zwarte punten las ik op Spaanse tuin. nl o.i.d.....

Groetjes, Michiel

Hallo Michiel,

Ik zou er toch geen turf onder mengen, liever een zak lava voor het luchtig maken van de grond. Ook eventueel vivimus ( stimuleert de wortelgroei ), en een halve zak mediterrane grond ( bv. van DCM )
groetjes, en succes met je aanplant,

Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Michiel op 16 mei 2011 14:44

@ Niek, ja er staat veel onzin op het net, daarom vraag ik bij twijfel altijd liever iets na :) Bedankt voor de link

@ Erna: bedankt voor de tips! Ik laat de turf voor wat het is :)

Groetjes, Michiel
Michiel

0 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 17 mei 2011 14:30

Niek: was het ook niet zo met die gele punten, dat dat ook kan komen door het kraan water?
Laatst bijgewerkt door wsnbm op 17 mei 2011 14:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 mei 2011 14:36

Ik geloof daar allemaal niet zo in hoor.
Gele punten bij tropische palmen duidt eerder op een te droge lucht.
Fortunei's hebben bijna altijd wel gele punten.

Ik geef eigenlijk bijna altijd kraanwater en heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Het regenwater is in de grote stad trouwens ook niet zo zuiver als zou moeten hè ;)
Maar bij mij is de voornaamste reden tijdwinst. Even met de tuinslang gaat vele malen sneller dan af en aan met een gietertje...
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor erna op 17 mei 2011 15:48

hallo,

Ik ben nog niet veel palmen tegen gekomen zonder gele of bruine punten. De omstandigheden zijn hier bij ons ook helemaal anders dan in hun natuurlijke omgeving.
En, de bladeren van een eik of berk zijn ook niet allemaal perfect.. er zitten soms ook wat gekleurde tussen.

Mijn ervaring is dat palmen pas na enkele jaren er beter gaan uitzien. Pas aangeplante exemplaren moeten nog aanslaan, en hebben vaker verkleuringen.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?