Trachycarpus fortunei uitgraven

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus fortunei uitgraven

Berichtdoor lapalmeraie op 12 sep 2009 17:39

lapalmeraie schreef:Ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen hieromtrent, ik heb mijn fortunei ook in de volle grond staan maar het is een huurhuis... vroeg of laat gaat hij dus ook mee moeten verhuizen ;)

Vroeg of laat is vroeger geworden dan gepland... wij moeten onverwachts ook verhuizen. :?
Aangezien het nu wel een gunstige periode is voor het uitgraven en oppotten ben ik vandaag ook druk bezig geweest.

Hierbij een fotootje van de Trachycarpus die in volle grond stond.
Het is nog maar een kleintje en stond nog geen jaar in volle grond. De grootte van de wortelkluit valt dan ook nog goed mee. Wel jammer, want hij begon juist goed te groeien...
Trachy uitgraven 1.JPG
Trachy uitgraven 1.JPG (68.03 KiB) 4867 keer bekeken

Trachy uitgraven 2.JPG
Trachy uitgraven 2.JPG (67.88 KiB) 4867 keer bekeken

Ook m'n Chamaerops humilis kreeg een nieuwe plaats aangezien ik de hoge pot waarin hij stond moet achterlaten. De wortels hebben de beschikbare ruimte duidelijk gebruikt :shock:
Chamaerops uitgraven.JPG
Chamaerops uitgraven.JPG (71.4 KiB) 4867 keer bekeken

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 12 sep 2009 20:23

Ik heb vorige week ook een T. fortunei uitgegraven met 70 cm stam om ruimte te maken voor volgend jaar. Ik heb ruim rond de stam de grond weg gestoken ( +/- 40 cm) en toen met de tuinslang de rest van de aarde los gepoten en zolang dat de palm los kwam uit de grond en heb hierbij bijna alle wortels behouden.

Wat ik wel heb geleerd met planten uit de volle grond halen is dat als je ze in pot gaat zetten je beter een pot kan nemen waar de plant met de wortelkluit net in past maar wel ongeveer 10 cm dieper is zodat hij snel kan herstellen en niet meteen weer een groot wortel gestel gaat aanmaken wat de verdere groei tegenhoudt. Pas wanneer die pot weer helemaal vol geworteld is hem in een grotere pot zetten of weer uitplanten. Op deze manier lijkt het op dat de plant minder stress ondervindt.

@ lp, een chamearops maakt bijna altijd een behoorlijke kluit aan en veel dikke wortels die de diepe in gaan. Voorbeeld: ik heb een C. vulcano in een 20 cm diepere pot gezet en na 1,5 maand kwammen de wortels er aan de onderkant al uit
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 12 sep 2009 20:32

Wat ik wel heb geleerd met planten uit de volle grond halen is dat als je ze in pot gaat zetten je beter een pot kan nemen waar de plant met de wortelkluit net in past maar wel ongeveer 10 cm dieper is zodat hij snel kan herstellen en niet meteen weer een groot wortel gestel gaat aanmaken wat de verdere groei tegenhoudt. Pas wanneer die pot weer helemaal vol geworteld is hem in een grotere pot zetten of weer uitplanten. Op deze manier lijkt het op dat de plant minder stress ondervindt.

Hallo Ro,
Maakt hij geen wortels aan naar gelang nodig is??

Gr,Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 sep 2009 20:57

Tnx voor de uitleg Ro!
Gelukkig waren de potten die ik à la minute voor handen had inderdaad net iets groter dan de huidige kluit. Enkel de Chamaerops heeft iets meer ruimte gekregen omdat hij in geen kleinere (en dus ondiepere) pot paste ;)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 12 sep 2009 21:10

rabbit schreef:

Hallo Ro,
Maakt hij geen wortels aan naar gelang nodig is??

Gr,Bert

Dat klopt maar als hij veel ruimte heeft dan maakt hij ook zeer veel wortels aan en dan valt de groei bijna stil voor een langere periode. Pas wanneer de wortelkluit bijna de hele pot heeft bedekt gaat de plant weer echt aan de groei. Dit is b.v. heel goed te merken met Musa's en boomvarens als je die in een te grote pot zet, de groei lijkt bijna stil te vallen en pas waneer de wortelgestel weer up to date is groeien ze er op los.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 12 sep 2009 21:12

Hey bedankt alweer wat bij geleerd.

Gr,Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 12 sep 2009 21:34

Hoi,

Ik heb wel diepere potten gepakt om mijn Trachy's in te zetten maar de pot was ongeveer even breed als de wortelkluit. Ik heb dit dus goed gedaan :D .

De kleine uitgegraven trachies zien er goed uit, terwijl de grote trachy's nog steeds met opgevouwen bladsegmenten zit. De 'grote' trachy met weinig wortels heeft het een beetje moelijk want de bladeren die moesten gaan openen zijn verdroogd ( 2bladeren). Maar de speer ziet er nog gezond uit. Als ze maar terug in orde zijn volgend voorjaar ben ik wel content.

Ik heb zo het gevoel dat jongere en kleine trachy's minder last hebben van het uitgraven dan grotere en oudere trachy's.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 13 sep 2009 10:02

Tja ergens is dat natuurlijk logisch.
Grotere exemplaren hebben een grotere verdampingsoppervlak, bovendien moet het water verder de hoogte in getransporteerd worden. Een kleinere wortelkluit heeft het daar natuurlijk moeilijker mee dan een onverstoorde kluit.
Je zou de verdamping misschien wat kunnen beperken door de onderste bladeren eraf te snoeien of door de bladeren samen te binnen in de hoogte (net als tijdens de winter). Het is maar een denkpiste hoor! ;)

Vrgr
LP
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 13 sep 2009 19:34

Hoi palmeraie,

Dat heb ik al gedaan. Maar toch zijn er bij ene grote palm 2 bladeren, die moesten open plooien, verdroogt.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Berichtdoor dest_planten op 21 okt 2009 09:01

Hoi,

Bij de 'grootste' trachycarpus fortunei heb ik nu ook enkele bladeren die wat ingedroogd zijn. Maar de speer is nog goed en groen. Binnenkort gaan ze naar de nieuwe tuin maar ik laat ze nog in de pot staan tot in het voorjaar.

Groeten,

Stefan
dest_planten

50 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen