Oprit

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Oprit

Berichtdoor lapalmeraie op 23 nov 2009 12:54

Palmvrienden

Omdat het niet altijd over palmen moeten gaan (tot opluchting van m'n nabije omgeving :lol: )...

Zoals jullie weten ben ik pas verhuisd.
Mijn nieuwe huis is volledig omringd door tuin, nu vooral nog met gras met enkele grote bomen.
Het geheel is afgebakend met Bekaertdraad. Voldoende potentieel dus. :)

Er is geen parkeerplaats voorzien naast het huis. We moeten dus steeds heel de achtertuin doorbanjeren, van hek tot deur toch zo'n 27m die op sommige plekken redelijk modderig begint te worden. Er liggen nu wel her en der van die houten staptegels maar daar komt de modder dwars doorheen.

Daarom wil ik een soort oprit aanleggen waardoor we naast het huis kunnen parkeren. Zeker in deze natte/barre tijden ideaal. Het hek ga ik zelf maken uit hout. Maar nu nog bedenken hoe ik een eenvoudig pad kan maken. Op een goedkope manier want er zijn nog véél plannen :lol:

Eerst dacht ik aan twee rijsporen in grind. Maar ik las vandaag ook iets over profieltegels die je op het gras kunt leggen. Die tweede oplossing lijkt me ideaal maar ook te duur (?) :?
De buren rijden trouwens gewoon zo over het gras en daar ziet het gazon er nog redelijk uit...

Tips, een idee, bedenking... alles is welkom! Wees creatief en denk aan 't budget ;)

Tnx!
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Re: Oprit

Berichtdoor videomaster op 23 nov 2009 13:42

Leuk topic, en ik ben benieuwd naar reactie.... we moeten zelf ook nog een kilometer straat aanleggen... :(
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor amourath op 23 nov 2009 15:25

lapalmeraie schreef:
Eerst dacht ik aan twee rijsporen in grind. Maar ik las vandaag ook iets over profieltegels die je op het gras kunt leggen. Die tweede oplossing lijkt me ideaal maar ook te duur (?) :?
De buren rijden trouwens gewoon zo over het gras en daar ziet het gazon er nog redelijk uit...

Jah, het is dan ook lang lekker droog geweest... wacht maar over een paar weken, dan is het een gigantisch modderspoor, want het gras groeit niet meer bij nu en de grond wordt lekker modderig.
Misschien hebben je buren een 4x4, dan hebben ze geen probleem natuurlijk :)

Als je let op nieuwbouwwoningen (daar is het budget meestal redelijk opgesoupeerd) zie je vrij veel 'voorlopige' opritten in dolomiet. Enige nadeel: die steentjes vind je na verloop overal... ook in het gras en op straat. Richtprijs = 30 tot 40€/ton.

Een andere optie: grasdallen? Dat ziet er mooier uit en ze bestaan zowel in beton als in PCV.

Interessante link: http://www.bestratingsgids.be
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 23 nov 2009 16:19

Wat ik altijd doe is in de buurt en op internet even kijken of niemand oude klinkers weg doet. Zo heb ik in het voorjaar een oprit uitgebroken bij de buren (zij waren hier van op de hoogte 8-) ) die nu dient als oprit voor mijn aanhangwagen, padje naast mijn serre en rond het tuinhuis. Ook heb ik enkele jaren geleden een flagstone oprit uitgebroken. Met deze stenen heb ik mijn vijver aangekleed.

Deze mensen zijn blij dat ze geen container moeten laten komen en bovendien hun oprit gratis wordt uitgebroken. En als ik deze klinkers en zeker die flagstone moet kopen kost het me meer dan duizend euro.

Dolomiet vergruist na een tijdje (als je er met je wagen overheen moet) en blijft aan je schoenen hangen. Als tijdelijke oplossing is het misschien wel goed ... Ik heb het naast de oprit gelegd zodat we niet in het zand moeten uitstappen. Best boordstenen gebruiken om alles een beetje samen te houden. Ook leg je er het best een onkruid doek onder ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 nov 2009 16:41

Kijk de eerste goede tips zijn er alvast... :thai:

Inderdaad Amourath, van die grasdallen bedoelde ik. Lijkt me ideaal! Maar de prijs?
Op een site van Schwabengitter zag ik iets van €18,-/M² :shock:
Dat maal zo'n 50M² voor 2 summiere bandensporen en je zit bijna al aan €1000,-
Verder voldoet het aan alle eisen. Ook omdat ik gewoon eroverheen kan doormaaien én het bij een volgende verhuizing weer kan meenemen.

Tegels via zoekertjessites is inderdaad interessant Christophe.
Maar de grond vergt wel veel voorbereiding voor het aanleggen.

Ook bij grind moet er een onderlaag voorzien worden van puin en zand las ik. Worteldoek kun je gebruiken maar onkruidzaden die er bovenop vallen ontkiemen toch. Bovendien heb je een dikkere laag grind nodig om niet steeds het doek te zien.

Nog iemand een idee of tips? :)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 23 nov 2009 21:20

Een goede laag hakselhout?

Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor bart op 25 nov 2009 11:04

je kan verschillende dingen doen he,ik zou eerst een laag steenpuin plaatsen,kan je normaal bijna altijd gratis bekomen,en daarboven leg je kiezel,of dolle mied
klinkers kan u ook maar dan mag je tussen de 15 a30 euro de m² rekenen
bart

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 25 nov 2009 15:01

Bedankt voor het idee Bart! ;)
Kun je het grind dan gewoon over het puin heen storten of moet je toch ook eerst zand toevoegen.
En waarschijnlijk moet je de zijkanten ook afzetten met van die boordstenen of je hebt na een tijdje meer grind in het gras dan op de oprit, nee?

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor bart op 26 nov 2009 18:29

ja he,dat is geen probleem,weet je wat je ook kan doen is gebonden steenslag plaatsen,dat is steenslag met cement, word beenhard en dan kan je een cm of 6-8 cm sier steenslag erop leggen,je zou dat beter walsen dan komt dat mooi hard en nooit geen probleem voor met je wagen erop te rijden
bart

1 bedankjes

Berichtdoor djoeke op 27 nov 2009 22:51

Graaf een diepe put leg er een bootje in en vaar over lekker romantisch
en zal zeker een exotisch tintje aan de tuin geven :lol:
Grtz Bart.

Wil je mijn tuin zien klik dan HIER.
djoeke

131 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Nieuws en tips