Richard's tuintje

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Richard's tuintje

Berichtdoor Orlandi16 op 22 jan 2012 12:36

Hey,

Dank voor je antwoord. Toch zorgwekkend dat een Trachy een strenge winter soms fataal kan zijn. Had je hem beschermd aan de voet met stro?
Heb je hem een kans gelaten om terug te schieten vanuit de speer?

Gr
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 22 jan 2012 14:35

Orlandi16 schreef: Toch zorgwekkend dat een Trachy een strenge winter soms fataal kan zijn. Had je hem beschermd aan de voet met stro?
Heb je hem een kans gelaten om terug te schieten vanuit de speer?

Gr

Zoals alle palmen in de tuin was ook deze aan de voet beschermd met een dikke laag blad. Had ik de kroon ook maar samengebonden dan was er minder sneeuw bij het hart gekomen.

Nou was die winter hier wel behoorlijk streng, maar volgens de theorie had deze dat toch moeten kunnen hebben.... Helaas wijst de praktijk vaak anders uit.
Ik heb de plant gedurende 2010 laten staan in de hoop op herstel. Nadat er zelfs in juli totaal geen teken van leven inzat, heb ik de zaag gehanteerd om een eventuele blokkade weg te nemen. Helaas was het alleen maar zachte stinkende smurrie daarbinnen in.
Mede door deze ervaring ben ik persoonlijk geen fan van Trachycarpus fortunei. Het is niet de eerste Trachy die ik op een dergelijke manier verloren ben. Deze palm wekt de illusie winterhard te zijn en dus zonder bescherming toe te kunnen. Dit is duidelijk niet waar! (muv deze winter) Voor mij geen grote exemplaren meer. Alleen de princeps zaailingen en wat kleine fortuneis, waar ik me geen bult aan kan vallen.
Als ik dan toch moet beschermen, doe ik dat liever voor iets met wat meer uitstraling, zoals Butia, Washingtonia of Phoenix. Hiervan weet ik zeker dat ze het zonder bescherming niet redden en deze wekken ook niet de illusie dat te kunnen. Weet je tenminste waar je aan toe bent ;)

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor ick op 23 jan 2012 16:50

Hoi Richard,

Van de Pittosporum (tobira) heb ik in, ik meen de zomer van 2005, een paar zaden vanuit Spanje mee naar huis genomen in de veronderstelling dat het zaden van een andere plant waren. Na een paar weken kwamen er uit alledrie de zaden al zaailingen op. Inmiddels heb ik nu nog 1 plant over. De rest heb ik weggehaald omdat het me allemaal wat te groot werd. Hoe mooi ik de boomvorm ook vind, ik heb geen ruimte voor een boomformaat Pittosporum, laat staan drie keer...
De plant komt de winters vooralsnog met gemak door, in de beschutting van mijn tuintje, onder het tijdelijke winterafdak, maar verder onbeschermd. De plant staat in pot, wat hem in principe gevoeliger maakt dan wanneer die in de volle grond zou staan.
Dus naar mijn ervaring een goed vorstbestendige plant.

Wat betreft de Trachycarpus waar je zo'n pech mee hebt gehad, ik heb daar toch een heel andere ervaring mee:
Mijn exemplaar heb ik altijd enigszins beschermd gehad (afdak in de winter), maar lang geleden (1998) heb ik in de tuin van mijn ouders een kleintje geplant. Zij hebben nooit aan bescherming gedaan, zelfs niet toen het nog maar een klein plantje was. In het begin heeft het kleine plantje speerrot gehad, maar daar is de plant overheen gekomen. Inmiddels is het plantje van toen uitgegroeid tot een boom van ± 3,5 meter hoog met dikke stam van ongeveer 2,5 m hoog. De gehele kruin van de palm komt nu alweer een paar jaar boven de beschutting van de heg uit waardoor de palm echt aan de elementen blootstaat. En zonder problemen.
Misschien geluk, hoewel ik het wel meer zie en lees dat een Trachycarpus f. de winters onbeschermd doorstaat. Ik blijf het toch de makkelijkste palm vinden voor ons klimaat, waar de plant het zelfs in veel gevallen duidelijk erg naar zijn zin heeft (te zien aan de uitbundige groei, de goede bloei en de dikke stammen).

groet, Rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 24 jan 2012 11:12

Hoi Rick,

Ik denk (zoals jij ook omschrijft) dat het uitplanten van nog kleine jonge exemplaren (op termijn) beter resultaat geeft als het plaatsen van grotere exemplaren (zoals ik hier gedaan had). Zeker ten opzichte van geimporteerde exemplaren, zijn in holland opgegroeide planten gewoon meer gewend. Je moet dan natuurlijk wel wat geduld op kunnen brengen :roll:
Maargoed de tuin staat hier inmiddels al erg vol en veel ruimte voor andere palmen heb ik niet meer. En als er dan nog iets aangeplant gaat worden zal het eerder een Jubaea en/of Washingtonia worden want die heb ik hier nog een aantal in kuip.

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 13 feb 2012 11:28

Nadat de vriezer eindelijk is uitgezet hier vanmorgen de stand van zaken opgemaakt.

Afbeelding
Chamaerops nadat ik de 3 dubbele laag vliesdoek verwijderd heb.

Afbeelding
Phoenix ontdaan van fleecedeken en noppenfolie. Blijkbaar is het binnen deze verpakking toch wat te warm geworden. Geen brandplekken, maar wel zo'n 8 cm groei van de speren... Herkenbaar aan de lichte kleur op de foto hieronder.

Afbeelding

Afbeelding
Twee kleine Trachy's beschermd met parapluutje..

Afbeelding
De Butia, die zoals voorgaande 2 winters weer geen krimp heeft gegeven binnen de tent (Minimum van -4 degc gemeten)

Afbeelding
De basjoo's van de noppenfolie en lichtslang ontdaan. Op het eerste gezicht ziet het er nog prima uit, maar schijn bedriegt. Van de grootste stam heb ik al een aantal lagen van de stam afgepeld omdat hier zich condenswater had verzameld. Ik hoop dat dit nog goed gaat komen de oudste stam zou zijn 5de groeiseizoen ingaan... :cry:

Afbeelding

Afbeelding
Fatsia japonica die ook weer langzaam terug omhoog komt :thumb_up:

Groeten, Richard
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 13 feb 2012 12:48

De palmen staan er mooi bij, bij jou. :thumb_up:
Gelukkig niet altijd slecht nieuws te lezen.
Veel succes met je musa, en andere exoten. ;)

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c

502 bedankjes

Berichtdoor pepeverstreken op 13 feb 2012 13:50

zier er nog allemaal super uit

succes

Pepe
pepeverstreken

104 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 13 feb 2012 16:10

Ze staan er op dit moment nog goed bij. Onthoud wel dat schade pas echt duidelijk wordt in Maart/April wanneer de zon krachtiger wordt en de temperaturen gaan stijgen. Butia wil zelfs vaak tot Mei nog aanhouden om vervolgens snel af te sterven. Ook groei vertonende palmen met de wetenschap dat de temperaturen continue vorsttemperaturen heeft gezien hoeft niet altijd een goed teken te zijn. Ondanks er misschien niet de absolute minimum temperatuur is gehaald die de palm zou moeten sneuvelen, 2 weken lang negatieve temperaturen zou eveneens voldoende kunnen zijn voor schade.

Maar nogmaals op dit moment zien ze er perfect uit.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 13 feb 2012 17:01

Exotic Life schreef:Onthoud wel dat schade pas echt duidelijk wordt in Maart/April wanneer de zon krachtiger wordt en de temperaturen gaan stijgen. Butia wil zelfs vaak tot Mei nog aanhouden om vervolgens snel af te sterven. Ook groei vertonende palmen met de wetenschap dat de temperaturen continue vorsttemperaturen heeft gezien hoeft niet altijd een goed teken te zijn. Ondanks er misschien niet de absolute minimum temperatuur is gehaald die de palm zou moeten sneuvelen, 2 weken lang negatieve temperaturen zou eveneens voldoende kunnen zijn voor schade.

Helemaal me eens. Ik juig nu ook zeker niet te vroeg! Daarnaast is de winter nog niet afgelopen. Op dit moment is het gevoel goed, zoals ook jij het vertrouwen hebt dat je Washingtonia het wel red.

Vwb de Butia, dit is inmiddels zijn derde winter in deze tent, dus ken deze inmiddels redelijk goed.
Afgelopen periode was heftig, maar uiteindelijk slechts 2 weken. Waarbij de temperaturen in de tent gedurende de dagen steeds ruimschoots boven 0 uit kwamen. In voorgaande winters waren de periodes met vorst veel langer, vaak ook afgewisseld met dooi, zodat de boel lekker nat werd om vervolgens snachts weer aan te vriezen.
De Chamaerops staat er al vanaf 2007 en heeft 2 keer speerrot gehad. Niets wat daar nu op lijkt! Ik maak me meer zorgen om de geforceerde groei van de Phoenix. Iets waar ik eigenlijk op voorhand al bang voor was. Had dit namelijk vorige winter ook met de Chamaerops. De lichtslang onder de fleecedeken met daar omheen noppenfolie houdt de warmte zeer goed vast.
Uiteindelijk heb ik er wel vertrouwen in, met de Chamaerops is het ook goed gekomen. We zullen het zien ;)
Não faz mal!

palmgek

460 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 feb 2012 17:29

Ziet er vooralsnog prima uit :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes