door patrick op 19 jun 2012 02:12
Hoi Mars,
Ik heb precies het zelfde probleem. Van de 2 Trachy’s die ik heb doet 1 het super goed, deze heeft wel nog 4 halve groene bladeren oud blad. Na de winter 4 nieuwe speren gekomen waarvan 2 al zijn uitgevouwen. Kwaliteit van het blad vind ik wel minder, halverwege zijn ze iets geel en enkele zwarte stipjes, zie wel dat het de laatste dagen iets bijtrekt (of wil dat graag zien). Groei stagneert ook trouwens t.o.v. enkele weken terug (vooral Pinksteren gaf deze palm een boost).
De andere palm staat er 1 meter langs, deze had als enige verschil met de andere geen blad meer over na de winter, alles was binnen enkele dagen na de winter dor. Toen ik jou eerste foto zag dacht ik naar mijn eigen palm te kijken, ook precies op dat punt 1 blad afgeknipt en een speer die opkomt van ongeveer die lengte. Jou speer ziet er op de foto erg bruin uit, misschien vertekend, bij mij is die speer (nog) geheel groen. (zal morgen eens kijken of ik fotootje kan maken.)
Mijn gevoel zegt dat vanaf begin mei (maar zeker 1 maand) al geen groei meer is bij deze palm, maar ik heb er nog alle vertrouwen in dat het nog goed gaat komen als moeder natuur ook nog een beetje mee wil werken. Zolang alles nog vast zit, niks aan doen. Ik zal de tip van veel koemest te harte nemen en mijn palm morgen ook eens verwennen.
Vraagje voor de kenners:
Het probleem lijkt hem te zitten in het aanmaken van fotosynthese, palm 1 had nog groenblad over terwijl palm 2 totaal dor was. Maar ik had juist eerder verwacht dat palm 2 harder uit zou schieten, juist omdat deze geen groen blad meer had en dus moet starten met het aanmaken van nieuwe bladeren. Kan ik dan concluderen dat het nooit goed is om alles weg te knippen, ook al zit er nog maar 5 a 10% groen aan elk blad?