Musa Siam Ruby in de volle grond.

Op dit forum mag je al je berichten over bananenplanten, canna's, strelitzia's en ravenala plaatsen.

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor rialle op 21 maart 2010 14:59

Ik had ook een Siam red en die heeft het in de kelder niet overleefd. Mijn Siam green (beide van Ro gekocht trouwens) heeft in de huiskamer overwinterd en doet het prima. Is zelfs gegroeid. Heb hem 2 weken geleden overgepot in een groter pot en sindsdien gaat hij nog beter.

Groetjes Rialle
Avatar gebruiker
rialle
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 07 maart 2010 20:15
Woonplaats: valkenburg aan de geul
1 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor KevinC op 21 maart 2010 17:33

Warmte en licht is een vereiste om een Siam Ruby goed de winter door te krijgen.
De mijne is een meter gegroeid sinds de herfst. :o

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 27 maart 2010 04:12

Hier hetzelfde verhaal Kevin, het kleintje in de living staat hier ook op springen, ook al een meter. Het potje is veel te klein geworden, ik twijfel om nu nog even te verpotten om binnen een maand weer in de volle grond te steken dan of anders moet die het nog een maand doen in dit potje. :?
Staat ook hel mooi, 11 bladeren maar de onderste beginnen nu te verdrogen door de te kleine pot (lees: kluit) natuurlijk. :roll:
De grote exemplaren staan nu ook warm tegen de chaufage en die maken nu massa's scheuten die ook heel goed groeien :D Ik ga een mooi groot bosje Siam ruby's hebben deze zomer, ik kijk er al naar uit ! :mrgreen:
Dat het maar snel warm word ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor KevinC op 11 jul 2010 22:29

Hey :)

Heb mijn Siam Ruby een aantal weken geleden ook naar buiten gehaald. Toen hij buiten in pot stond groeide hij nog vrij goed maar sinds ik hem in de volle grond heb geplant doet hij niet veel meer... Hij is wel terug mooi rood verkleurd. In de winter was hij groen wegens te weinig zonlicht.

Afbeelding

Afbeelding

Volgend jaar plant ik hem in de serre,dan zal hij wel groeien. :)


Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor Christophe op 12 jul 2010 23:18

Is echt een prachtige plant hé! :D
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 16 jul 2010 19:11

Ik denk dat ik hem ook niet meer in volle grond plant, ik had vorig jaar twee grote van +2 meter gekocht, die leken eerst de winter zeer goed te overleven maar zijn in het voorjaar ineens in snel tempo weggerot maar hebben wel vele nieuwe scheuten gemaakt. Die heb ik dan uitgeplant in volle grond dit jaar maar zijn ondertussen allemaal langzaam weggerot :( Zeer vreemd, hebben eerst zeker een week en een half in de schaduw gestaan want ze waren volledig groen, plantjes van ongeveer 30cm hoog, om geen verbranding op te lopen, toch zag ik dat de bladeren begonnen te verschrompelen, ze zagen echt geen zon hé ! Na twee weken schaduw heb ik ze dan uitgeplant in de volle grond in de zon omdat ze al serieus bruin waren geworden en ik dacht misschien komt het wel doordat ze geen zon (warmte) krijgen ofzo.... Maar nopes hoor, ze zijn steeds meer en meer achteruit gegaan en hebben nooit meer één volledig blad eruit kunnen gooien en nu dus alles weg en rot :cry:
Gelukkig heb ik nog één exemplaar, van die grote had ik vorig jaar al één scheut afgesneden en apart in pot gezet die deze winter in de living heeft overwintert met als gevolg die goed gegroeit heeft maar wel ook volledig groen door het ontbreken van de zon natuurlijk. Deze zelfde weg gevolgt, twee weken schaduw en dan uitgeplant in volle grond in de half schaduw, krijgt alleen ochtend- & avondzon. Deze is ook na buiten plaatsen en uitplant eerst flink achteruit gegaan, alle bladeren verschrompelt en verloren en de eerste sigaren die eruit kwamen werden al bruin voordat ze volledig ontrolt waren, toch is hij erdoor gekomen, waarschijnlijk omdat deze al een pak groter is (+-70cm), op dit moment staan er drie rode bladeren op waarbij het oudste nog brandplekken heeft en niet zo mooi is...Nu denk ik niet dat de volle grond mijn probleem is maar de reden waarom ik waarschijnlijk niet meer in volle grond ga planten is omdat ik vind dat het heel traag gaat, vorig jaar van die twee grote had ik ook één in de volle grond die ook veeeeeel trager groeide dan die in pot, die vloog even snel als de sikkimensis....
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor TropiRo op 16 jul 2010 19:31

De bodemtemperatuur in de volle grond is een stuk lager dan die in pot of de grond in een serre, daarom als je een siam soort uitplant ervoor zorgen dat de grond de hele dag in de zon staat . Is de bodemtemperatuur te laag ( binnen/ buiten/ pot of volle grond) dan rot hij langzaam weg is mij opgevallen na de vele experimenten.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
Avatar gebruiker
TropiRo
 
Berichten: 2792
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:11
Woonplaats: Amsterdam
112 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor KevinC op 09 aug 2010 11:37

Hij is de laatste weken goed gegroeid en heeft een mooie kroon gemaakt. :)

Hier een foto:
Afbeelding

Een paar dagen geleden heb ik trouwens een mooie scheut van 45cm hoogte kunnen verwijderen. Als hij deftig geworteld is kan ik hem te koop of te ruil aanbieden op het forum binnenkort. ;)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor dest_planten op 09 aug 2010 12:37

Hoi,

Ik heb deze bananen vorige week in Paradisio in de volle grond zien staan nabij hun Indonesische tuin. Ik ben benieuwd hoe ze daar deze bananen gaan overwinteren.

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Musa Siam Ruby in de volle grond.

Berichtdoor lapalmeraie op 09 aug 2010 13:06

Die gaan eruit om een plaats te krijgen in het cafetaria gedeelte van de Oasis serre (zie ook hier) ;)
Volgens henzelf is het echter helemaal geen siam ruby maar een "Musa zebrina Rojo", maar volgens mij bestaat die helemaal niet :roll: In ieder geval zijn het overduidelijk siam ruby's.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bananen, canna's, strelitzia's, heliconia's en gembers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 132 gasten