passiflora knoppen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

passiflora knoppen

Berichtdoor drolliegirl op 23 maart 2009 19:16

Hallo

Eventjes geleden dat ik nog op het forum ben geweest. Werk en ondertussen huisje gekocht met grote tuin voor alle planten :)

Lekker van het fijne, zonnige weekend genoten. Dacht ik van och ik zet eventjes mijn planten buiten in het zonnetje. Eventjes alle planten controleren op spint en andere ziekten. Ze hebben allen de winter overleeft. Niet aan de hand. Groot pak van mijn hart. Nu zie ik dat mijn passiflora's allen knoppen beginnen te vormen en sommigen al blaadjes. Helaas merk ik echter op dat een passisflora knopjes maakt maar dat deze ook na een dag of 2 uitdrogen. Zo is dit al met enkele scheuten (knopjes) het geval. 1 grote knop heeft het blijkbaar overleeft want deze heeft al redelijke grote bladeren gekregen. Wat kan dit zijn? De plant staat in een lichte koele (niet koud) ruimte, krijgt regelmatig water maar niet te veel en de stam oogt nog gezond. Kan iemand me helpen?

Groetjes
Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: passiflora knoppen

Berichtdoor Christophe op 05 apr 2009 00:42

Hmm, klinkt een beetje vreemd vind ik. Zou het kunnen zijn omdat je ze van plaats verzet hebt?

Staat hij nog op dezelfde plaats als waar hij heeft overwinterd of staat hij al buiten op het terras of zo?
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: passiflora knoppen

Berichtdoor drolliegirl op 05 apr 2009 18:26

Hallo

Nee, ik heb een kweker geraadpleegd en hij zei me dat dit normaal was. Na de winter zijn de eerste knoppen wat misvormd. Ik mag ze niet rechtstreeks in de zon zetten en nu beginnen voeding te geven.

Als de luchtvochtigheid wat te droog was moet ik ze licht benevelen en liefst met kraantjeswater omdat ze van kalk houden en dit zit niet in regenwater.

Ik heb zijn tips gevolgd en ik moet zeggen dat ik al wat resultaat zie...

groetjes

Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: passiflora knoppen

Berichtdoor lapalmeraie op 05 apr 2009 18:42

Mijn Passiflora toont nog niet veel leven... :cry:

Stond deze winter gewoon buiten in de volle grond, welliswaar met bescherming rond de voet.
Nu is er echter niet veel meer te zien dan verhoutte stengels.

Zouden hier opnieuw knoppen uit komen? Of zien bij jou de stengels er nog groen uit?
Misschien heeft de wortelkluit het wel overleefd en komen er nieuwe uitlopers omhoog???

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: passiflora knoppen

Berichtdoor drolliegirl op 06 apr 2009 08:29

Hallo Lapalmeraie

Deze van mij stonden binnen om te overwinteren.

Je zou eens moeten kijken naar de plaats waar vroeger blaadjes hebben gezeten maar die afgevallen zijn. Normaal zouden daar nieuwe knopjes moeten komen. Ik weet nu natuurlijk niet waar je passiflora in de grond stond en of ie dood is.

Een tip om te zien of de takjes nog levend zijn (komt van tuindromen met Mark - tv-programma) eens met je nagel over een takje gaan wat hout wegkrabben. Is het hout nog groen, dan leeft hij nog en is de kans groot dat hij terug gaat schieten. Is het hout, ja de kleur van hout, beige dus dan is dat takje dood.

Mijn passiflora's hebben groene, normale stengels.
Welke heb je buiten gezet? De Caerulae? Normaal kan deze tegen wat vorst; maar het heeft natuurlijk hard gevroren deze winter.

Mocht je nog een vraag hebben, stel ze gerust...

Groetjes
Sarah
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: passiflora knoppen

Berichtdoor lapalmeraie op 06 apr 2009 10:01

Wel ja het was inderdaad de Passiflora caerulea. Maar zoals je kunt zien heeft hij het nogal koud gehad :lol:
passiflora forum.jpg
Eigen Passiflora-ijs...
passiflora forum.jpg (128.79 KiB) 7186 keer bekeken


Bij het weg krabben zag ik niet veel groens meer. Gelukkig heb ik nog de zaalingen.

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: passiflora knoppen

Berichtdoor videomaster op 31 jul 2009 03:26

We hadden hier ook een "bosje" Passiflora staan, waar ik na lang zoeken de benaming "Passiflora edulis forma flavicarpa" voor gevonden had... juist of niet, ik weet het niet. Van ellende moeten verwijderen wegens overwoekering! :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: passiflora knoppen

Berichtdoor drolliegirl op 31 jul 2009 08:07

Wauw
wat een mooie plant. Daar ben ik even jaloers op... :oops:
De mijne doen het ook goed. 1 is wel gestorven van wortelrot maar ik heb er nog...
drolliegirl
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 21 aug 2008 17:33
0 bedankjes

Re: passiflora knoppen

Berichtdoor lapalmeraie op 31 jul 2009 13:24

We zijn inmiddels bijna 4 maand verder, van de 3 zaailingen zijn er 2 in een groeispurt geraakt zodra ze bij de afrastering konden. Ze hebben de bovenkant enkele weken geleden bereikt en groeien nu zijwaarts. De 3de zaailing heeft het niet overleefd helaas.

Bij het uitgraven van de oude wortels zag ik dat de wortels nog groen waren, die heb ik dan ook maar snel teruggestopt. Daar zijn inmiddels ook enkele uitlopers boven gekomen maar die groeien toch minder snel.

Maar het voornaamste; hij heeft 't overleefd :)

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14414
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: passiflora knoppen

Berichtdoor videomaster op 19 dec 2009 12:44

Eentje die nog niet gezien had, nu wel en tegen de zuilen van onze carport dient te klimmen... de Passiflora coccinea" of "ศรีมาลา, มังกรแดง" of de vruchten eetbaar zijn? geen idee....

Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron