geen nieuw blad meer in palmboom

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

geen nieuw blad meer in palmboom

Berichtdoor maartenspanje op 24 jul 2011 19:20

hallo,

ik woon in zuid spanje.....dichtbij sevilla. ik heb naar schatting een 40 jarige grote palmboom. nu komt er in de top van de boom geen nieuw blad meer. alleen nog wat rare punten. er is hier sprake van een soort worm ? kan iemand mij vertellen wat dit is ? en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen ?

Maarten
maartenspanje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 24 jul 2011 09:43
0 bedankjes

Re: geen nieuw blad meer in palmboom

Berichtdoor bommetje op 24 jul 2011 19:46

hallo,

welkom op het forum!

wat bedoel je met rare vorm?

misschien dat een foto meer duidelijkheid kan scheppen.

Leuk dat ze ons in Spanje ook weten te vinden ;-)
bommetje
 
Berichten: 867
Geregistreerd: 27 feb 2010 19:56
Woonplaats: Oldekerk (Groningen)
26 bedankjes

Re: geen nieuw blad meer in palmboom

Berichtdoor Dejagere op 24 jul 2011 22:44

Hallo welkom op het forum.Als je geen foto kunt plaatsen kan je misschien zeggen welke soort palm het is ;zijn de misvormde punten groen of geel?Zijn er gaten in of vlekken?
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: geen nieuw blad meer in palmboom

Berichtdoor maartenspanje op 10 aug 2011 08:23

hallo.

in de top van de boom....sterven hele bladeren af... aan het uiteinde van die bladeren lijkt het wel of er een soort boktor heeft zitten knagen....ze zijn helemaal vermolmd.

wie weet wat ik er aan kan doen.
maartenspanje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 24 jul 2011 09:43
0 bedankjes

Re: geen nieuw blad meer in palmboom

Berichtdoor maartenspanje op 10 aug 2011 08:25

de bladeren van mijn boom zijn precies zoals die hierboven in het logo is... misschien weten jullie dan wel type palm het is

maartenspanje
maartenspanje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 24 jul 2011 09:43
0 bedankjes

Re: geen nieuw blad meer in palmboom

Berichtdoor lapalmeraie op 10 aug 2011 11:05

Dan zou het een Phoenix canariensis kunnen zijn...
Ik hoop niet dat je te maken hebt met de palmmot. zie hier

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: geen nieuw blad meer in palmboom

Berichtdoor ick op 13 aug 2011 15:44

Hoi,
Misschien een beetje late reactie, maar na mijn vakantie had ik niet veel tijd en waren er enorm veel berichten op het forum die ik wilde lezen, zodat ik je bericht nu pas tegen kwam...
Uit je verhaal te lezen lijkt het op de beruchte palmkever (red palm weevil), de scarabee-achtige kever die vanuit Noord-Afrika alweer een paar jaar flink huis houdt in de palmen in Zuid-Europa.
Ik was de afgelopen weken in Zuid-Spanje (omgeving Valencia en Alicante). Ik heb daar vele aangetaste palmen gezien (voornamelijk Phoenixen). Bij 1 van de huizen die we hebben gehuurd heb ik een gesprek gehad met de eigenaar van het betreffende huis. In de tuin -dat was overigens een waar botanisch park- heeft hij in diverse phoenixen ook last gehad van deze kever. Hij was er snel bij (je schijnt ze te kunnen horen knagen) en heeft met chemische bestrijdingsmiddelen de palmen met succes (maar al niet eens meer geheel zonder schade) kunnen behandelen.
Hij vertelde me dat het gevaar van deze kever vooral in de larven zit: een kever vreet zich een weg in de palm, legt daar honderden eitjes en de larven vreten de palm binnen een paar weken leeg. De eerste symptomen zijn het uitblijven van nieuwe bladeren, maar als snel sterft de palm in zijn geheel.
Je ziet er in (Zuid)-Spanje overal voorbeelden van.
Ik hoop van harte dat het bij jou niet het geval is, want dan ben je wsl. rijkelijk laat als je nog zou moeten beginnen met bestrijden.
Mocht je willen, dan zou ik je in contact kunnen brengen met de eigenaar van het huis, ik heb zijn mailadres en zoals hij zelf zei: 'el jardín es mi pasión'. Dus het lijkt me dat hij vast wel bereid is tips te geven.
Of misschien moet je een tuinman o.i.d. laten langskomen.
Succes!
Groet, Rick
ick
 
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 sep 2010 15:34
Woonplaats: NL-Utrecht
71 bedankjes

Re: geen nieuw blad meer in palmboom

Berichtdoor maartenspanje op 17 aug 2011 14:45

ik ben bang dat dit wel het geval zou kunnen zijn. ik zou graag zijn emailadres willen hebben. misschien valt er toch nog iets aan te doen. alvast heel erg bedankt.

Maarten
ick schreef:Hoi,
Misschien een beetje late reactie, maar na mijn vakantie had ik niet veel tijd en waren er enorm veel berichten op het forum die ik wilde lezen, zodat ik je bericht nu pas tegen kwam...
Uit je verhaal te lezen lijkt het op de beruchte palmkever (red palm weevil), de scarabee-achtige kever die vanuit Noord-Afrika alweer een paar jaar flink huis houdt in de palmen in Zuid-Europa.
Ik was de afgelopen weken in Zuid-Spanje (omgeving Valencia en Alicante). Ik heb daar vele aangetaste palmen gezien (voornamelijk Phoenixen). Bij 1 van de huizen die we hebben gehuurd heb ik een gesprek gehad met de eigenaar van het betreffende huis. In de tuin -dat was overigens een waar botanisch park- heeft hij in diverse phoenixen ook last gehad van deze kever. Hij was er snel bij (je schijnt ze te kunnen horen knagen) en heeft met chemische bestrijdingsmiddelen de palmen met succes (maar al niet eens meer geheel zonder schade) kunnen behandelen.
Hij vertelde me dat het gevaar van deze kever vooral in de larven zit: een kever vreet zich een weg in de palm, legt daar honderden eitjes en de larven vreten de palm binnen een paar weken leeg. De eerste symptomen zijn het uitblijven van nieuwe bladeren, maar als snel sterft de palm in zijn geheel.
Je ziet er in (Zuid)-Spanje overal voorbeelden van.
Ik hoop van harte dat het bij jou niet het geval is, want dan ben je wsl. rijkelijk laat als je nog zou moeten beginnen met bestrijden.
Mocht je willen, dan zou ik je in contact kunnen brengen met de eigenaar van het huis, ik heb zijn mailadres en zoals hij zelf zei: 'el jardín es mi pasión'. Dus het lijkt me dat hij vast wel bereid is tips te geven.
Of misschien moet je een tuinman o.i.d. laten langskomen.
Succes!
Groet, Rick
maartenspanje
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 24 jul 2011 09:43
0 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten