aanleg tuin

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

aanleg tuin

Berichtdoor bart op 09 maart 2009 19:06

hallo,
ik ben nieuw hier en ik heb een vraag ,heb net verbouwd en zou heel graag mijne tuin aanleggen,maar ik weet hoe ik er moet aan beginnen,wel een ding wel veel palmen,banaanboom,olijfbomen,vijgebomen,enz enz
maar hoe moet ik beginnen met het aanplanten van deze bomen en of struiken,bestaan er eigelijk palmstruiken of zo iets
heeft er iemand foto's van zo een tuin

mvg bart
bart
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 07 maart 2009 10:43
1 bedankjes

Re: aanleg tuin

Berichtdoor Christophe op 09 maart 2009 19:18

Hallo Bart,

Zelf heb ik ook net de tuin volledig heraangelegd (ongeveer 4 jaar terug)

Er was overal gras en zo ben ik begonnen met borders aan te leggen. Zowat de regel bij een totaal nieuwe tuin aan te leggen, is om te beginnen met eventueel padjes, dan de hagen, vervolgens (grote) bomen, en planten en dan de kleinere plantjes. Een tuin veranderd nog wel veel door de jaren heen. Dat is net het plezante, dat je planten steeds kan verzetten, tot het goed is :D

Een struikachtige plant van bij ons die perfect samengaat met zuiders planten is de Hortensia (heb je veel soorten in) De Macrophylla bodensee is één van de bekendste. Maar er zijn ook bekende struikachtige palmen, waarvan zowat de bekendste de Chamaerops humilis is. Dit is een palmboom, met meerdere stammen. De enigste palmsoort van Europa ;)

Anderen zullen je nog wel goede tips kunnen geven!

Oja, als je bamboe plaatst, dien je zeker een rizoombegrenzer te zetten. (bij de woekerende soorten toch ;) )

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: aanleg tuin

Berichtdoor lapalmeraie op 09 maart 2009 19:58

Ik had er al eens aan gedacht voor m'n blog; misschien moest ik het eens doorvoeren; een pagina met foto's van exotuinen. Zo kun je wat inspiratie opdoen.

Liefhebbers mogen een mooie foto van hun tuin sturen naar lapalmeraie@palmvrienden.net deze komt dan op een speciale pagina op mijn blog. Zodra ik er genoeg heb verzameld zal ik de pagina lanceren.

Alvast bedankt!
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: aanleg tuin

Berichtdoor Christophe op 09 maart 2009 20:12

Ik heb een mooie foto gevonden van een tropische tuin die je eventueel kan nabouwen.

Of is dit wat te overdreven ... :?
Afbeelding

@lapalmeraie: Je kan bij wikimedia commons in de linkerzijbalk de zoekterm 'tropical garden' ingeven. Dan vind je mooie foto's van tropische tuinen en ze zijn vaak vrij van auteursrechten. Je kan ook meteen linken naar de url van de foto, zodat je geen webruimte (en ik ook) kwijt bent ;)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: aanleg tuin

Berichtdoor lapalmeraie op 09 maart 2009 21:08

Thanks voor de tip Christophe. Ga meteen eens zien.
Qua webruimte...leve photobucket hé ;)
Ik zie het vooral als een mogelijkheid om trotse palmvrienden de mogelijkheid te geven hun mini-paradijsje te tonen aan de rest in een gepaste context. En vooral wat&hoe hier in de lage landen mogelijk is.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: aanleg tuin

Berichtdoor Christophe op 09 maart 2009 22:43

Precies, het zou leuk zijn dat mensen hun tropische tuin zou kunnen tonen op het internet, zodat 'nieuwe' hobbyisten inspiratie krijgen in hoe ze dit kunnen aanpakken. Eventueel met de benamingen van de planten erbij. Zou wel leuk zijn ;)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: aanleg tuin

Berichtdoor bart op 10 maart 2009 08:34

ja ik zou graag een foto's zien wat je kan,hoe je kan de palmen planten he
bart
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 07 maart 2009 10:43
1 bedankjes

Re: aanleg tuin

Berichtdoor lapalmeraie op 17 maart 2009 20:26

lapalmeraie schreef:Ik had er al eens aan gedacht voor m'n blog; misschien moest ik het eens doorvoeren; een pagina met foto's van exotuinen. Zo kun je wat inspiratie opdoen.

Liefhebbers mogen een mooie foto van hun tuin sturen naar lapalmeraie@palmvrienden.net deze komt dan op een speciale pagina op mijn blog. Zodra ik er genoeg heb verzameld zal ik de pagina lanceren.

Alvast bedankt!


Het is een feit. De exotentuinen-pagina is online! :D

Veel kijkgenot ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: aanleg tuin

Berichtdoor Christophe op 17 maart 2009 21:31

Ik ben al even gaan kijken naar de exoten pagina, en er zitten er echt heel mooie bij. Goed idee voor op je weblog te zetten! ;)

Vooral voor beginners is het een goede referentie voor wat kan in ons klimaat. Misschien kan je hier en daar de namen van de grootste planten erbij zetten ... Beginners gaan deze planten (nog) niet kennen. Het is maar een ideetje hoor :-)

Groetjes,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: aanleg tuin

Berichtdoor lapalmeraie op 17 maart 2009 21:48

Dat is inderdaad wel een idee... ik zal eraan beginnen. Vooral even kijk hoe ik het mooi kan inpassen. ;) Vraag is natuurlijk; gaan beginners dan wel weten welke plant bij welke naam hoort...?
Nog even brainstormen dus :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Nieuws en tips

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 105 gasten