hoi hoi

Nieuwe gebruikers kunnen zichzelf en/of hun tuin hier even voorstellen.

hoi hoi

Berichtdoor Karla op 05 apr 2010 09:11

Hoi Iedereen,
ik ben Karla en volledig nieuw in de tropische en subtropische planten wereld.
Vorig jaar heb ik mijn eerste plant de phoenix canariënsis (ong.3,5m hoog) aangeschaft in de zomer en deze in volle grond gezet, een prachtig exemplaar. net voor de winter hebben we deze volledig ingepakt in stro op aanraden van ( een kenner). na een hele winter wachten hebben we deze vorige maand ontdaan van zijn jajse, met als resultaat: helemaal uitgedroogd. de takken vielen er gewoon èèn voor èèn zo af,dat nu nog enkel de stam zichtbaar is en dat is het.... ik vind dit verschrikkelijk
maar geef het niet op, dat is de reden dat ik dus op dit forum terecht ben gekomen om de mening van verschillende mensen te horen en de voor en nadelen goed te kennen.
zo dit was dus mijn eeste ervaring met de palmen...
Ik vind het super dat ik deze site gevonden heb, nog een prettige paas maandag iedereen
en veel plantplezier
Karla
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 apr 2010 19:20
0 bedankjes

Re: hoi hoi

Berichtdoor Tropical Bart op 05 apr 2010 09:22

Welkom ;)
SUPPPPPEEEERRRRR !!!!
Avatar gebruiker
Tropical Bart
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 02 aug 2009 11:14
Woonplaats: Sint-jansteen (NL)
7 bedankjes

Re: hoi hoi

Berichtdoor Christophe op 05 apr 2010 09:26

Hey Karla,

Welkom op het forum! :D

Op de homepagina van Palmvrienden vind je onderaan leuke links voor beginners en gevorderden. Misschien is het Palmen voor dummies artikel wat voor je :mrgreen:

Veel plezier en succes met de hobby! :D

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: hoi hoi

Berichtdoor arpad veldhuis op 05 apr 2010 09:30

welkom de eerste palm verliezen is nooi leuk,maar je kan beter met een trachycarpus fortunei beginnen die is winterharder dan een phoenix.


gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis
 
Berichten: 812
Geregistreerd: 03 aug 2009 10:34
Woonplaats: hengelo ov
57 bedankjes

Re: hoi hoi

Berichtdoor Patty op 05 apr 2010 12:14

Welkom op dit forum Karla, veel lees- en leerplezier.
Patty
Patty
 
Berichten: 556
Geregistreerd: 07 apr 2009 19:48
Woonplaats: Oosterhout, Gelderland
29 bedankjes

Re: hoi hoi

Berichtdoor francois eijkhout op 05 apr 2010 13:23

Hoi Karla mijn eerste palm was ook een phoenix zij is hemelen ik heb afgelopen jaar er eentje over gehouden en staat weer 4weken buiten een tr fortunij is gemakkelijker voor beginner nu staat mijn tuin aardig vol met div palmen en weinig schade door de verschrikkelijke winter trouwens veel plezier op dit forum heel leerzaam voor deze te gekke hobby gr Francois
Avatar gebruiker
francois eijkhout
 
Berichten: 1308
Geregistreerd: 09 jan 2010 15:31
Woonplaats: Oude Tonge Zuid Holland
84 bedankjes

Re: hoi hoi

Berichtdoor Eduard op 05 apr 2010 13:44

Hallo Karla, welkom hier! Zelf heb ik de Phoenix canariensis al 10 jaar in pot staan, die dan de winterstalling in gaat, woning mag ook! al dat ik over een paar weken er zeker eentje in de volle grond ga planten, er zijn mensen zoals Robin [exotic life] en Erna en meer mensen die een soort van tent bouwsel maken om de plant heen, waar hij goed de winter doorkomt zonder al te veel kunstgrepen zoals een gloeilamp met vorstdagen of lichtslang gebruiken, dat stro of hooi stikt de boel af er moet verse lucht bij zover ik dit begrepen heb, maar in ieder geval veel succes gewenst bij je volgende pogingen! :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10359
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1006 bedankjes

Re: hoi hoi

Berichtdoor erna op 05 apr 2010 17:52

Hallo Karla,

De ph. canariensis laten staan in de grond. Wij hadden dit het eerste jaar (en beginners) ook voor. Hij was toen volledig ingepakt, en alle bladeren waren bruin. We hebben toen alle bladeren eraf gehaald, en hij is opnieuw uitgeschoten.
Wat je eventueel kan doen is een cirkel rond de plant maken ongeveer 50 cm van de stam, een klein geultje maken en rondom rond blauwe korrel instrooien, en goed nat maken. Zo heeft iemand anders zijn ph.canariensis erdoor gekregen.

Ik hoop dat het lukt,

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: hoi hoi

Berichtdoor lapalmeraie op 05 apr 2010 19:48

Welkom op het forum :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14432
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
831 bedankjes

Re: hoi hoi

Berichtdoor amourath op 05 apr 2010 19:52

Welkom Karla!

Je hebt er meteen een moeilijke uitgekozen om te overwinteren in volle grond... het is niet duidelijk waar je woont, maar als je geen voordeel hebt van de zachtere temperaturen richting kust wordt het erg lastig om een canariensis erdoor te krijgen. Het voordeel is dan weer dat het een vrij goedkope palm is, en je al eens vlugger een experimentje waagt... good luck! :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten