kweken van Sequoia sempervirens

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

kweken van Sequoia sempervirens

Berichtdoor bart op 20 maart 2009 18:33

hoe kweek je best die mamoet boom,is dat waar dat je de zaadjes eerst in de koelkast moet leggen of moet je gewoon 48h laten weken en dan planten
bart

1 bedankjes

Re: kweken van Sequoia sempervirens

Berichtdoor lapalmeraie op 20 maart 2009 19:18

Hey Bart

Ik heb de zaadjes van de Sequoia g. gewoon laten weken zoals met palmzaadjes ook gebeurt.
Daarna leg je zo op de potgrond.
Op m'n exotenpagina kun je dr groei volgen. Ze kiemen en groeien trouwens heel rap ;)

Zodra ze iets groter zijn zal ik een bericht op m'n blog plaatsen over het zaaien van Sequoia's.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 20 maart 2009 19:24

Ik vind de Sequoia's echt super bomen (letterlijk en figuurlijk) Ze kunnen ook duizenden jaren oud worden, hij gaat dus vele generaties mee.

Zelf is de Sequoia sempervirens (kustmammoetboom) ook nieuw voor me. Ik heb eigenlijk de zaden gewoon gezaaid (beetje zoals palmbomen) en er is (voorlopig) zo'n 20% uitgekomen. Eén van m'n zaailingen kan je elders op dit forum bezichtigen ;) http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=33&t=116

Maar zoals lapalmeraie net vertelt kan je de zaadjes beter op de potgrond leggen, of eventueel lichtjes bedekken. Het zijn best mooie kiemers. De kiemling steekt het zaadje de lucht in, waarna het afvalt en de blaadjes zich ontvouwen. Zo fragiel en na enkele jaren een boom waar je kinderen (of jijzelf :D ) een boomhut in kunnen bouwen.

Heb je de zaadjes goed ontvangen?

Grtz,
Christophe

PS: Zowat de beste website die je kan vinden over de mammoetboom: http://users.telenet.be/sequoiadendron/kweken.html
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor bart op 13 apr 2009 12:50

ze beginnen te kiemen ,eindelijk,wel die dat ik 10 dagen in de frigo geplaast heb,en dan op zaai en stekgrond en heb op cocopeat ook gedaan evenveel keimingen
bart

1 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 14 apr 2009 09:26

Hey

Zaterdag ben ik ook even omgereden langs 2 Sequoia's die op zo'n 4km van m'n huis bleken te staan. (Christophe bedankt voor die website ;) )

De "baron" was niet thuis maar de huisbewaarder liet me zonder problemen de Sequoia zien.
Ze hebben zelfs mee geholpen met rapen van de denne-appels :lol:
Prachtig om zo'n reus van dichtbij te bekijken.
Dit exemplaar heeft een stamomtrek van ruim 4,5M en is meer dan 350jr oud!
Vandaag ga ik ook de zaadjes uit de vruchten halen en een deel ervan laten weken voor kieming.
Dan voelen de 2 reeds gekiemde Sequoia's zich niet meer zo alleen :mrgreen:

Vriendelijke groeten
LP
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 14 apr 2009 11:17

Graag gedaan hoor :D

Voor wie ook graag die website eens wil bezichtigen: mammoetbomen

Je vindt op de website alles van zaaien, kweken, verzorgen, afbeeldingen, beschrijvingen, mammoetbomen in de benelux, .... Ik heb al contact gehad met de eigenaar van de website, en hij is erg vriendelijk en behulpzaam ;)

Als je nog mammoetbomen weet staan in de benelux, mag je het hem altijd doormailen. Ik heb hem alvast verteld dat er eentje in m'n serre staat ... van 5 cm hoog :? Neenee, grapje hoor :lol:
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor treehugger op 08 okt 2010 00:04

Ik heb nu al zo'n 6 maanden zaadjes van europese sequoia's in de koelkast liggen. Europese zaadjes doen het misschien niet zo goed maar ik heb gelezen dat een enkeling toch wel wil ontkiemen. Als 1 op de 100 uitkomt ben is het goed.

Als ik deze in de winter ga zaaien in bakjes op de verwarming (in gewone potgrond), dan is weken dus aan te raden?
Hoe lang moet je de zaadjes ongeveer weken? Kan ik het beste weken in de koelkast of erbuiten, omdat de zaadjes al zo'n lange tijd in de koelkast liggen?

lapalmeraie schreef:Dit exemplaar heeft een stamomtrek van ruim 4,5M en is meer dan 350jr oud!

350 jaar? Dat is toch niet mogelijk in europa, aangezien de sequoia's pas rond 1850 door westerlingen ontdekt zijn? 4,5m omtrek zou voor een 350 jaar oude sequoia heel magertjes zijn.
treehugger

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 09 okt 2010 22:02

treehugger schreef:
lapalmeraie schreef:Dit exemplaar heeft een stamomtrek van ruim 4,5M en is meer dan 350jr oud!

350 jaar? Dat is toch niet mogelijk in europa, aangezien de sequoia's pas rond 1850 door westerlingen ontdekt zijn? 4,5m omtrek zou voor een 350 jaar oude sequoia heel magertjes zijn.

Daar heb je een punt :roll:
Ik weet ook niet meer hoe ik aan die wijsheid gekomen ben... 't zal een misverstand zijn ;)

Twee dagen weken op de radiator bleek bij mij voldoende.
De koelkastperiode is enkel om de winter na te bootsen.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 jan 2011 21:42

Op perliet in de propagator kiemen ze blijkbaar ook goed. :)
Ik heb ze niet laten voorweken en ze lagen toch al heel wat maandjes in de koelkast.

DSC05895.JPG
DSC05895.JPG (47.61 KiB) 5710 keer bekeken

DSC05900.JPG
DSC05900.JPG (43.22 KiB) 5710 keer bekeken

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 01 feb 2011 14:24

Dat ziet er inderdaad niet slecht uit! :)

Deze bomen groeien echt geweldig snel. In het voorjaar zal ik een foto posten van de Sequoia sempervirens zaailing die ik in een grote pot heb geplant en nu één jaartje erin staat. (hoe lang het duurde van zaadje tot zaailing weet ik niet meer precies) Het plantje is al één meter hoog. Benieuwd wat 2011 zal brengen :)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken