verpotten zaailingen + groeilamp

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

verpotten zaailingen + groeilamp

Berichtdoor JDB1989 op 31 dec 2010 04:02

Hallo,

Ik heb momenteel 7 potten staan met volgende palmsoorten:

- Brahea armata (6 zaden)
- Butia eriospatha (6 zaden)
- Trachycarpus fortunei (30 zaden)
- Trachycarpus wagnerianus (10 zaden)
- Washingtonia filifera (10 zaden)

Deze werden allemaal gezaaid op 23/12/2010. Ik veronderstel dat de washingtonia binnen ongeveer een week toch de kop zal gaan opsteken. De brahea, de butia en de filifera staan op de verwarming in potten die met aluminiumfolie zijn afgedekt. De overige potten staan in de huiskamer, eveneens afgedekt met aluminium.

Aangezien dit allemaal nieuw is voor mij, zou ik jullie mening willen vragen over het verpotten van zaailingen. Als de filifera's bovenkomen ( de rest maak ik mij nog niet druk in, die duren nog wel een tijdje :D ), wanneer moet ik ze dan verpotten en mag ik deze afzonderlijk in 2l waterflessen plaatsen? (bij gebrek aan zoveel diepe potten) En als deze in de afgesneden waterflessen staan, zetten jullie het bovenstuk van de fles er dan terug op, zodat dit dienst doet als kleine serre? Kunnen de zaailingen lang in deze pet flessen blijven staan?

Voor ik begon met palmen, heb ik reeds een poging met een musa achter de rug. Deze was gekiemd en al 20cm groot, maar jammer genoeg heb ik de zaailing gisteren moeten opgeven (slachtoffer van wortelrot). Er bleef bijna niks meer van de wortels over. Voor deze musa had ik een groeilamp aangekocht, maar nu vroeg ik mij af of deze kan gebruikt worden voor de jonge palmzaailingen? Iemand die hier ervaring met heeft? Natuurlijk is de volle zon beter, maar bij gebrek aan zonnestralen deze periode ;)

Nu ik toch bezig ben, kan ik direct alles vragen :D Als er enkele zaailingen boven komen, maar nog niet allemaal, mag ik de aluminiumfolie dan vervangen door een plasticfolie? Deze plastic dan met een elastiek rond de pot spannen... of heeft de zaailing nood aan verse lucht?

Ik heb al veel forums afgezocht, waardoor ik al veel te weten ben gekomen. Ook Niek (Lapalmeraie) heeft al veel geholpen, maar nu ik mijn weg naar dit forum gevonden heb, hoef ik hem niet zoveel meer te stalken :D

Alvast bedankt voor jullie antwoorden !
JDB1989

3 bedankjes

Re: verpotten zaailingen + groeilamp

Berichtdoor amourath op 31 dec 2010 10:08

Verspenen van zaailingen is altijd met enig risico, ik probeer hier zo lang mogelijk mee te wachten (maar ok niet té lang, zorg dat de wortels niet compleet in elkaar vergroeien). 't Hangt er wat vanaf hoe dicht je gezaaid hebt? Ik heb bij m'n vorige zaailingen (washingtonia's) gewacht tot ze hun 2e blad hadden, toen hadden ze al mooie worteltjes ook en ging dat prima.
Ik gebruik zelfs nooit alu-folie maar meteen vershoudfolie, dan zie je beter wat er gebeurt ;)
Die bovenkant van de fles heb je niet nodig na het verpotten, ik vrees dat je snel schimmel zal krijgen zo. Zorg zeker dat er voldoende drainagegaten onderaan zijn, water dat blijft staan zal voor wortelrot zorgen.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor JDB1989 op 31 dec 2010 12:16

ik heb ze gezaaid in een pot van diameter 18cm en diepte 13cm (waarvan 10cm grond). Er zitten 10 zaden op gelijke afstand van elkaar in, dus ze hebben wel wat ruimte aangezien de zaden van de filifera niet zo groot zijn. Wortelrot let ik nu zeker goed voor op, overkomt mij geen tweede keer ;)
JDB1989

3 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 dec 2010 12:17

JDB1989 schreef:Ook Niek (Lapalmeraie) heeft al veel geholpen, maar nu ik mijn weg naar dit forum gevonden heb, hoef ik hem niet zoveel meer te stalken :D

Dat vond Niek helemaal niet erg hoor :lol:
En ook via deze weg help ik je met alle plezier ;)

Ik heb snel even een foto gemaakt van enkele zaaipotten die ik nog heb staan.
Het zaden Acoelorrhaphe en Strelitzia zaailingen van het late najaar.
Zo krijg je een idee.

Ik zaai een heel aantal zaden dicht bij elkaar. In dergelijke potten tot zo'n 25 st.
In het begin dek ik af met aluminiumfolie. Pas als de kiemers bijna het folie raken dan gaat het eraf.
Voordeel van aluminiumfolie is dat er geen licht bij komt en de zaailingen hierdoor sneller zouden groeien (zie ook hier).

Zoals je zelf al had bedacht kiemen de zaden natuurlijk nooit allemaal tegelijk.
Indien er slechts één of een enkele is gekiemd dan vervang ik het alu-folie voor vershoudfolie. Op de plaats van de zaailing maak ik een gaatje waardoor hij door kan groeien. Voornaamste reden van de folie is dat de grond zo niet te snel uitdroogt.

Vervolgens, als meerdere gekiemd zijn, gaat het folie er definitief af en krijgt de zaaipot een nieuwe plaats op een mindere warme maar lichtere plaats. Daar blijven de zaailingen staan totdat ze, zoals Amourath al aangaf, beginnen aan een tweede blad. Dat is over het algemeen een goede vuistregel.
Dan mogen ze verspeend worden.
Bij de Washingtonia zal dat al snel zijn. Bij de Trachycarpus pas na een jaar.

Voor het verspenen kun je hier eens zien.

Die groeilamp had je inderdaad nog dat was ik vergeten.
Dan zou je die nu eventueel kunnen gebruiken om bij te verlichten tot aan het voorjaar.
Maar echt nodig is dat niet hoor.

Veel succes en bij deze welkom op het forum :thumb_up:
Niek

foto.JPG
foto.JPG (20.06 KiB) 7022 keer bekeken
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor amourath op 31 dec 2010 12:31

JDB1989 schreef:ik heb ze gezaaid in een pot van diameter 18cm en diepte 13cm (waarvan 10cm grond). Er zitten 10 zaden op gelijke afstand van elkaar in, dus ze hebben wel wat ruimte aangezien de zaden van de filifera niet zo groot zijn. Wortelrot let ik nu zeker goed voor op, overkomt mij geen tweede keer ;)

Misschien nog een tip voro de volgende keer: probeer een hoge pot te kiezen als dat kan. Palmen hebben nogal de neiging om een lange penwortel aan te maken, ze hebben eigenlijk helemaal niet veel breedte nodig, eerder diepte ;)
Ik neem dan gewoon een grote pot, die is automatisch al hoger, en zaai 20 zaden in dezelfde pot. Zo heb ik zaailingen die na 2 jaar nog steeds in dezelfde pot staan waari nze werden gezaaid... trage groeiers. Washingtonia's gaan sneller, die maken na 1 jaar al hun eerste gesplitste blad aan (het 4e blad is dat) dus die hebben sneller een eigen potje nodig maar zo'n fles zoals je omschreef, voldoet prima dan!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor JDB1989 op 31 dec 2010 12:49

Bedankt voor de snelle reactie's :D

Ik had beide artikels al gelezen niek :lol: maar ik kan ze maximaal 2cm in het donker laten groeien, dan hebben ze de alufolie al bereikt... Jammer dat ik dit niet eerder gelezen had, dan had ik wat extra ruimte voorzien onder de folie. Met wat knutselwerk kan ik de pot natuurlijk wat hoger maken :lol: De zwarte pot op jouw foto is denk ik wat dezelfde als die die ik nu gebruik om de zaden te kiemen.

Ik heb deze potten in de aveve gaan kopen amourath, maar daar hadden ze jammer genoeg geen diepere potten :( Maar als de petflessen goed zijn, dan is er geen probleem... Die heb ik met hopen. Later kan ik ze dan nog altijd een mooie pot geven ;)
JDB1989

3 bedankjes

Berichtdoor JDB1989 op 05 jan 2011 20:35

update: 8 van de 10 filifera's zijn nu opgekomen ( dit na 12dagen ), ik heb het forum en internet agfezocht naar de groeitijd van de filifera, maar meestal zie ik ze dan van 1 maand naar 1 jaar springen :D weet iemand wanneer deze zaailingen ongeveer hun tweede blad krijgen? Dit om een idee te hebben wanneer ik ze ongeveer zal moeten verspenen ;)
JDB1989

3 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 jan 2011 21:19

Hier zie je onderaan de beschrijving enkele foto's.

16-06-2009
Afbeelding

Ik schat zo mid 07-2009
Afbeelding
En 08-2009
Afbeelding
:thai:

Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes