Album: lapalmeraie

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Album: lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie op 24 jan 2009 20:32

Hierbij wat foto's van mijn verzameling zoals gevraagd in m'n voorstelling ;)

EDIT:
De foto's kunt u bekijken op mijn weblog.

de rest volgt verder deze avond...
Laatst bijgewerkt door lapalmeraie op 26 feb 2009 13:20, in totaal 2 keer bewerkt.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Album: Tommy1NYL

Berichtdoor Christophe op 24 jan 2009 20:43

Hallo,

Mooie collectie heb je al verzameld :D

Zo'n canna moet je in de winter zeker binnenhalen? Ik heb mijn canna gewoon buiten laten staan, maar die zal dus niet meer weerkomen vermoed ik?

Let op dat je rond je Musa basjoo een rizoombegrenzer zet, want anders komen er bananenbomen in de hof van de buurman :D Ze groeien geweldig snel, en vermeerderen zich door middel van de rizomen van de wortel. (musa basjoo heeft geen zaden)

De Musa nana kende ik nog niet? Is dat een dwergmusa of zo?

Heb je de palmen allemaal gekocht, of ook gezaaid (zoals de dactylifera waarschijnlijk) Een erg goedkoop adresje om musa, en palmbomen te kopen is pelckmans in merksplas (http://www.pelckmans.net Als ik er in de buurt moet zijn, kan ik het niet laten om er even langs te gaan ;) Bijvoorbeeld zo'n Phoenix canariensis op de bovenste foto kost er maar 6,95€, maar dan is hij nog een beetje kleiner. Moet je wel beschermen in de winter (beter binnen halen eigenlijk)

Ben benieuwd naar de nieuwe foto's.

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Album: Tommy1NYL

Berichtdoor Davy op 24 jan 2009 21:54

Amai een heel verzameling... Zet je deze palmen ook buiten in de zomer??? Die banaan moet je absoluut afschermen voor de buren... Ik heb er ervaring mee. Ze geven niet op. In het begin had ik schrik om ze af te snijden die scheuten in de zomer maar dat kan geen kwaad. De nieuwe scheuten snijd ik af met een scherp mes gelijk met de grond. De eerste maal is bang afwachten.... Er blijft giga veel sap stromen... 2 weken later is die scheut bij mij terug 10 cm en het enige wat je ziet van de "snijpartij" is het bovenste blad dat wat mist..... Niet te doen..

Davy
Davy
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 13 sep 2008 09:42
Woonplaats: Moerbeke-Waas
12 bedankjes

Re: Album: Tommy1NYL

Berichtdoor lapalmeraie op 25 jan 2009 00:00

Leuk dat jullie de foto's waarderen :D

De Canna stond in pot. In het najaar sneed ik heb steeds net boven de aarde af en deed de pot in een plastic zak. Zo liet ik het gewoon in het tuinhuis staan. In het voorjaar stonden de nieuwe scheuten dan alweer klaar :)
Dat jaar heb ik 'm echter uit gegraven en de wortel in stukken gebroken. Die ga ik in de border uit planten. Overal lees je dat je ze dan moet uitgraven en droog laten overwinteren. Maar dat betwijfel ik. ;)
Daarbij worden de winters, op deze na, in het algemeen zachter.

Dat adres kende ik idd niet. Ga me eens informeren. Merci!

De Musa nana is inderdaad de dwergbanaan; de Musa die het meest verkocht wordt. Er zijn verschillende benamingen in omloop. Hij stond eigenlijk te donker en ging er lelijk uitzien. Nu weer in het licht geplaatst en meteen rolde het nieuwe blad open. Heb er ook al twee uitlopers van afgesneden en uitgeplant.
Musa's vind ik echt heerlijk. Geven enorm het tropengevoel 8-)
En wat betreft de wortelstokken... ze staan in borders die aan de voor- en achterzijde is begrensd met een betonnen rand. Dus dat helpt wel iets. Al hoewel; de framboos groeit ook al onder alles door en komt netjes weer boven in het gazon van de buren...
Met de Musa erbij kunnen ze dan fruitshakes maken ;)

Ik denk dat je ze gemakkelijker kunt inperken door de nieuwe scheut met een schep er af te kappen. Dan breek je gelijk de rizoom. Met het net boven de aarde afsnijden stimuleer je namelijk juist het verder uitgroeien van de rizoom en de ontwikkeling van nieuwe scheuten :lol:

Alle palmen gaan idd, tot grote opluchting van mijn wederhelft, in de zomer naar buiten. Enkel voor de Phoenix canariensis wordt het een eerste keer. Rustig aan doen dus.

Hierbij het vervolg;

EDIT:
De foto's kunt u bekijken op mijn weblog.
Laatst bijgewerkt door lapalmeraie op 26 feb 2009 13:21, in totaal 2 keer bewerkt.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Album: Tommy1NYL

Berichtdoor lapalmeraie op 25 jan 2009 00:37

Christophe schreef:Heb je de palmen allemaal gekocht, of ook gezaaid (zoals de dactylifera waarschijnlijk) Een erg goedkoop adresje om musa, en palmbomen te kopen is pelckmans in merksplas (http://www.pelckmans.net Als ik er in de buurt moet zijn, kan ik het niet laten om er even langs te gaan ;)


Net even naar de website gesurft en ziet er inderdaad inderukwekkend uit. ;)
Jammer genoeg is het wel ver rijden. Hier in de Vlaamse Ardennen zit eigenlijk niet echt een fatsoenlijk tuincentrum in de buurt. Nu ga ik steeds naar Moen (http://www.tuincentrum-demolen.be/) maar die hebben niet zo heel veel exotisch materiaal. Ik werd er vandaag echter wel verrast door een heel grote Butia!

Maar voor de meeste keus val ik toch terug op de Floralux. Een biologisch Mekka.
Je moet er alleen wel vroeg naar toe anders is er te veel volk.

Vorig weekend was ik nog in de "Coin Vert" in Namen; die hadden ook heel veel keus. Die grootste Chamaerops in die zwarte pot kocht ik er voor €9,-...

Voorlopig is het nog wat 50/50 qua kopen/zaaien.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Album: Tommy1NYL

Berichtdoor Christophe op 25 jan 2009 13:42

Hallo,

Voor mij is Pelckmans ook ver rijden (zo'n 75 km) maar ik haal de benzine kosten er zo uit. Zelfs al koop je voor 30€ planten, kost het ergens anders wel 50€. Vorig jaar kocht ik zelfs een Strelitzia reginae van 1 meter voor amper 9,95€. Dit komt omdat ze veel planten zelf kweken, en dus veel goedkoper kunnen verkopen dan hun concurrenten.

Het betonnen boortje voor de Musa basjoo zal niet voldoende zijn vermoed ik. Je kan kwalitatieve rizoombegrenzers kopen, maar die zijn wel kostelijk. Welja, 4,5€ per lopende meter (zijn zo'n 65 centimeter hoog) dus voor een bananenplant valt het wel mee. Ze worden ook veel gebruikt voor bamboe, en als je dan een haag plant, loopt het wel snel op.

Die Chamaerops humilis voor 9€ is echt een koopje. Ik dacht dat je die in de aveve ongeveer 25€ betaalt.

De Musa's zijn inderdaad fantastisch! :D Ook groeien ze erg snel. Heb je wel eens een Ensete glaucum gehad? (sneeuwbanaan) De kleur van de bladeren vind ik echt fantastisch.

Die Aloe Vera heeft wel lange doorntjes. De buren hebben er ook eentje. Hij is echter wel aan het kapot gaan waardoor hij op 'logement' is bij mij ;) Ik moet hem er weer bovenop helpen. De doorntjes zijn echter veel korter dan bij jou op de foto. Ze zijn ook niet zo scherp. Zal misschien een variëteit zijn?

Oja, mocht je nog zaadjes hebben van de Washingtonia filifera moet je die eens in het donker laten kiemen. Je neemt dus een diepe pot en doet hier ongeveer 10 cm zaaigrond in. Zorg dat er nog zo'n 20 cm tussen de bovenkant van de grond is, en de bovenkant van de pot. Vervolgens de zaadjes zaaien en toedekken, water geven en afdekken met aluminiumfolie (geen doorzichtige huishoudfolie) Eenmaal de witte puntjes boven de grond uitsteken, laat je de aluminiumfolie erop, zodat de palmboompjes gewoon verder kiemen in het donker in de pot. Het witte puntje wordt al snel een witte 'steel'. Als het steeltje zo'n 10 -12 centimeter lang is, zet je het gewoon in het licht (niet in de zon) Spoedig komt er een lang groen blaadje uit, en begint het een stammetje te vormen. Als je deze zaailing dan een jaartje laat staan zal je merken dat hij wel dubbel zo groot in hoogte en volume, dan dezelfde zaailingen die je gewoon laat kiemen. Ook de volgende jaren blijft het 'donkere' kiemertje de andere ver vooruit.

Ik heb dit bij toeval ontdekt, en testte dit dan ook op andere exotische planten zoals Strelitzia nicolai, Trachycarpus, en nog vanalles. Tot mijn verbazing lukte het prima!

Ik noem het het kiemen in het donker trukje :D (als je de link volgt kom je op het artikel uit)

Je kan het altijd eens uittesten ;)

Groeten,
Christophe

PS: In de lente ga ik ook een Passiflora caerulea halen. Hij is veel te mooi om niet te hebben :D
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Album: Tommy1NYL

Berichtdoor lapalmeraie op 25 jan 2009 17:25

Dat "donkere truucje" las ik inderdaad van de week voor het eerst. Geweldig!
Anders hoor je altijd van wondermiddeltjes maar dat is dan toch meestal gewoon kunstmest.
Ik heb denk ik nog wel wat Washingtonia zaadjes liggen en zal het bij die alsnog uitproberen. ;)
Mijn laatste Strelitzia zaailing ontdekte ik ook "te laat" en is dus toevallig ook nog niet veel meer dan een lange witte spriet. Wie weet...

Ik heb geen worteldoek om de Musa geplaatst. Had dat eigenlijk nog nooit eerder gehoord of gelezen. Bij bamboe natuurlijk wel. Maar dus ook bij Musa onontbeerlijk?
Want ik zou ze dan weer moeten uitgraven. 3 stuks :?

Die Ensete glaucum is inderdaad schitterend :D
Niet zozeer de kleur, de Ensete ventricosum is specialer, maar vooral de massieve uitstraling.
Als ik daar eens een zaailing van op de kop kan tikken zal ik het niet laten ;)

Heb in het najaar trouwens ook een Phormium tenax geplant. Kunnen niet zo heel goed tegen koude temperaturen, zeker niet in hun eerste jaren. Hoop dus dat hij het redt.

Denk dat ik ook een Canna musafolia ga proberen komende zomer.

PS. @Christophe; nice avatar :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door lapalmeraie op 26 feb 2009 13:22, in totaal 1 keer bewerkt.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Album: Tommy1NYL

Berichtdoor Christophe op 25 jan 2009 19:46

Hallo,

Ja hoor, bij de Strelitzia lukt het ook (zoals in mijn artikeltje)

Ik heb geen worteldoek om de Musa geplaatst. Had dat eigenlijk nog nooit eerder gehoord of gelezen. Bij bamboe natuurlijk wel. Maar dus ook bij Musa onontbeerlijk?
Want ik zou ze dan weer moeten uitgraven. 3 stuks


Welja, onontbeerlijk zou ik nu niet zeggen, maar als je de plant zo dicht bij de afscheiding zet, zou ik dit toch doen, of de buurman gaat met je bananen lopen ;) Ook in de tuin als je ze liever op hun plaats houdt, dan kan je de begrenzer er beter omheen zetten.

De Ensete ventricosum is qua kleur ook erg mooi! Ik heb er zaadjes van ;)

Deze lente ga ik ook Canna's gaan halen. Denk dat ik eens naar merksplas zal rijden ;) Ze hebben er ook vele speciale soorten van planten, zoals de violette aronskelk en zo. Planten die je in andere tuincentra niet zo vaak tegenkomt.

PS: Ik zag je avatar, en ik dacht: Ik moet dat ook hebben :D
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Album: Tommy1NYL

Berichtdoor lapalmeraie op 25 jan 2009 22:16

Dat wordt dan graven deze lente... :cry:
En zeker nu de basjoo er al voor staat zal dat niet zo eenvoudig zijn. En nog zo'n halve meter diep ook.
Maar goed. Beter dat dan gedoe met de buren of mijn huisbaas nietwaar. ;)

Ik neem aan dat ze die begrenzer ook in Merksplas hebben?
Dan ga ik daar ook eens kijken. We zouden er wel een forum-uitstap van kunnen maken.
Krijgen we misschien zelfs groepskorting :P
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Album: Tommy1NYL

Berichtdoor Christophe op 25 jan 2009 22:23

Hallo,

Ik denk niet dat ze die begrenzer in merksplas gaan hebben. Heb er nog niet op gelet eigenlijk. Nuja, de begrenzer waar ik het over heb is de bamboerizoombegrenzer. Deze moet veel kwalitatiever zijn dan voor de rizomen van de Musa's. Misschien lukt het bij Musa dus ook met een minder kwalitatieve begrenzer. Let wel dat de bamboe rizoombegrenzers zo'n 60 cm hoog zijn ;)

Dan ga ik daar ook eens kijken. We zouden er wel een forum-uitstap van kunnen maken.
Krijgen we misschien zelfs groepskorting

Misschien nog een leuk ideetje voor de toekomst :D

Groeten
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes


Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 121 gasten