Mijn eerste Musa sikkimensis!!

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Mijn eerste Musa sikkimensis!!

Berichtdoor Jungle op 14 mei 2009 16:39

Woehoeeee! De eerste Musa sikkimensis is eindelijk gekiemd!

Afbeelding
Avatar gebruiker
Jungle
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 14 maart 2009 23:14
Woonplaats: Jette
0 bedankjes

Re: Mijn eerste Musa sikkimensis!!

Berichtdoor Christophe op 14 mei 2009 18:04

Proficiat!

Ik heb er ook net een heel deel gezaaid. Hoelang heeft het bij jou geduurd?

Ik heb een artikel geschreven met een vergelijking tussen de basjoo en de sikkimensis: Musa basjoo vs. Musa sikkimensis

Mvg,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Mijn eerste Musa sikkimensis!!

Berichtdoor lapalmeraie op 15 mei 2009 09:42

Mooi werk :D
Musa's zijn namelijk geen gemakkelijke kiemers.
Heb je ze laten kiemen op vochtig papier, zoals op je blog aangegeven, of zoals op de foto te zien is toch in potgrond?

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Mijn eerste Musa sikkimensis!!

Berichtdoor Jungle op 15 mei 2009 12:29

Het is precies 2 maanden na weken + kiemen.

Ik heb ze eerst in plastic potjes gezet, met papieren zakdoek, goed vochtig... Maar ik heb de zaden die niet snel genoeg (naar mijn goesting lol) kiemden overgezet in zaaigrond in een plastic fles in 2 gesneden zodat je individuele mini-serres hebt. En onder andere deze, M. sikkimensis.

Omdat we binnen niet meer verwarmden en het huis nogal koel is heb ik al zeker een maand alles verhuisd naar mijn overdekt terras met doorzichtig afdak waar het al snel een paar graden warmer is als de zon schijnt.

Dus euh, heel avontuurlijk: niks bodemverwarming, koele nachten tot 10°C, transparante flessen die gretig mos hebben gekweekt... maar wel volop naar het zuiden, lekker warm als de zon schijnt.

Voor de washingtonia's (robusta en filifera) heeft de manier van zaaien niet veel verschil gemaakt: in plastic potje op natte watten of kattenbakvulling of meteen in aarde, ze hebben allemaal heel snel gekiemd. In het tweede stadium, merk ik wel verschil tussen degene die al in een individueel potje in open lucht staan en de andere die in een mini-serre systeem staan (transparante plastic zak of fles). Die in mini-serre zijn 3-4 keer groter.
Avatar gebruiker
Jungle
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 14 maart 2009 23:14
Woonplaats: Jette
0 bedankjes

Re: Mijn eerste Musa sikkimensis!!

Berichtdoor lapalmeraie op 15 mei 2009 12:45

Inderdaad, nu de verwarming binnen niet maar op staat is het in de serre, ondanks de koudere nacht temperaturen, toch beter vertoeven voor de zaailingen. :D
Ik was vooral benieuwd naar jouw resultaat met het laten kiemen op vochtig papier. Dat is namelijk een veel gebruikte methode voor kruiden maar voor palmen en Musa's had ik dat eigenlijk nog niet gezien. ;)
Bedankt voor de toelichting.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Mijn eerste Musa sikkimensis!!

Berichtdoor Jungle op 15 mei 2009 13:48

Ik heb ze niet op vocthig tissue laten staan tot ze kiemden maar ze hebben het blijkbaar wel overleefd ;) Ik heb bij de verschillende bananenzaden 2 zaden moeten weggooien die uitgerot waren, de rest leek prima in orde.

Andere zaden lijken ook prima in orde, alleen Dioon edule wilde echt niet. Ondanks ontsmetten van de zaden en het medium bleef er maar schimmel opkomen maar dan van binnenuit, een onsmakelijke brei lol bij controle waren de zaden "voos" en uiteindelijk heb ik ze weggegooid. Een andere keer en bij andere leverancier dan maar. Er waren er ook slechts 2/10 die zonken bij het weken, dus misschien ligt het wel aan de zaadversheid.

Vraagje: planten jullie de zaailingen meteen in volle grond wanneer ze iets groter zijn of doen jullie ze eerst nog in een pot tot ze echt minstens 30 cm hebben of zo?
Avatar gebruiker
Jungle
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 14 maart 2009 23:14
Woonplaats: Jette
0 bedankjes

Re: Mijn eerste Musa sikkimensis!!

Berichtdoor lapalmeraie op 15 mei 2009 20:02

Goh het verpotten van de palmen die ik meestal pas als ze zo'n 12cm zijn en er behalve het coleoptyl ook al een beetje van een blad te zien is. De grote van de pot hangt een beetje af van wat ik nog heb liggen maar daarin overdrijf ik zeker niet hoor. Buiten dat ik daardoor anders veel te snel zonder ruimte zou komen te zitten ( :lol: ) is het met een te grote pot veel moeilijker om de juiste omstandigheden te behouden.

PS. Van de Dioon edule 'Rio verde' heb ik 5 gekiemde 'te veel', deze komen zeer binnenkort in de rubriek "aangeboden" ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes


Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 132 gasten