Een stukje paradijs op aarde

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Een stukje paradijs op aarde

Berichtdoor lapalmeraie op 03 aug 2009 10:53

Mooi, je bent op de juiste plek terecht gekomen :lol:
Links bovenin beeld zie je onder de rubriek "Hoe zaai ik..." 3 verschillende algemene zaaihandleidingen staan.
zaaihandleiding voor palmen
zaaihandleiding voor bananen en exoten
zaaihandleiding voor palmvarens

Hiermee kom je terecht op mijn blog. Hierop staat trouwens ook een apart artikel voor hetsuccesvol zaaien van de Ravenala waar we het al veel over hebben gehad, het is namelijk geen gemakkelijke kiemer.

Ook vind je er een stappenplan voor het stekken van een bananenplant.
En een algemeen artikel over het kweken van exoten.

Veel leesplezier! :D
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Een stukje paradijs op aarde

Berichtdoor videomaster op 06 aug 2009 06:47

Verder met het verhaal, de aangevoerde grond heeft ondertussen een regenseizoen kunnen zakken en we beginnen bescheiden met het aanplanten van een reeks palmen. We kiezen voor een vijftigtal van de "มะพร้าวน้ำหอม" of "má-práao náam hŏm" wat volgens mij een kleine soort van de Cocos nucifera is.

Om het werk minder zwaar te maken, en er een persoonlijke "touch" aan te geven, verplichten we iedereen van de schoonfamilie en enkele Europese vrienden van mij die net op bezoek waren "hun palm" te planten die dan nu ook hun respectievelijke naam draagt. Jong of oud, niemand blijft gespaard.

Afbeelding AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Eén van mijn vrienden die vroeger in de chemie gewerkt heeft, kwam hierbij met een uitzonderlijk idee op de proppen. Na het graven van zijn plantgat, kwam hij af met een stripje "aspirientjes" waarvan er, zonder dat er iemand anders iets van weet, drie in het gegraven gat verdwenen. Dit zou de groei van de palmboom moeten bevorderen.

AfbeeldingAfbeelding

Met regelmaat neem ik nieuwe foto's om het verschil in groei in beeld te brengen, en kan hij tijdens zijn volgende bezoek met volle teugen genieten van het sap van "zijn" kokosnoot!

AfbeeldingAfbeelding

Wordt vervolgd.... ;)
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Een stukje paradijs op aarde

Berichtdoor Exotic Life op 06 aug 2009 10:47

Cocospalmen, ja die zullen daar wel groeien inderdaad! Buiten het feit dat deze heerlijke cocosnoten produceren zijn de palmen ook nog eens schitterend. Overigens bestaan er diverse vormen van de Cocos nucifera in groeiwijze maar ook in meer koude resistant, maar echte koud weer zal jij niet te maken hebben anders plant je geen cocospalmen. :lol:

Robbin
Exotic Life
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:06
Woonplaats: Steenbergen (West Brabant)
56 bedankjes

Re: Een stukje paradijs op aarde

Berichtdoor kristof p op 07 aug 2009 13:16

ja, koude zal daar geen probleem zijn...zag dat er zelfs C. renda's groeien. als deze het al goed doet zijn de mogelijkheden qua palmen zowat eindeloos.

enkele palmen uit het Copernica geslacht zouden er zeker ook niet mis staan. werkelijk prachtige giganten van palmen...Plaats zat.

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Een stukje paradijs op aarde

Berichtdoor videomaster op 21 sep 2009 06:51

Het vervolg..... de eerste palmen zijn geplant, maar "schreeuwen" om water. Daar we in de droogste streek van Thailand wonen, is overschot aan water dan ook een van de eerste zaken waar je dient aan te denken.
We laten een waterput boren om aan deze behoefte te voldoen, en spreken de "automan" aan (plaatselijke naam voor deze man) die hier niets anders doet dan putten boren.
Na inspectie van het grondstuk met zijn wichelroede wijst hij de perfecte plaats aan waar het gat zal komen...

Afbeelding

nog een uurtje later kwam het groot materiaal aangereden zijnde een danig grote compressor, en de installatie waar de pijpen mee in de grond moesten boren.

Afbeelding

Afbeelding

dezelfde avond nog zaten we op 9 meter diepte.

Afbeelding

Er wordt 24 op 24u verder gewerkt, en een dag later tegen de avond op 32 meter.... toen werden ook 4 pvc buizen van 4 meter lang in het boorgat geduwd.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag, na eerst een moeizame rotslaag doorboort te hebben zaten we op 55 meter diepte, en spoot het klare water uit het boorgat.

Afbeelding

Afbeelding

Na meting, staat het water te wachten om naar boven gezogen te worden op 7 meter diepte en dienen we een zware pompinstallatie te aanschaffen om onze palmen (en ons zelf) van het nodige vocht te voorzien.

Wordt vervolgd.
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Een stukje paradijs op aarde

Berichtdoor videomaster op 08 okt 2009 04:39

We hebben water, niets houd ons tegen om verder te aanplanten. Maar liefst een +/- 800 jonge Dypsis lutescens krijgen tussen de reeds aangeplante palmen en per 5 samen een nieuw onderkomen. Daarbuiten behoren een 50-tal Phoenix roebelinii en enkele agaven tot onze eerste keuze.... de uitbaters van onze vaste plantenzaak waren weeral tevreden :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd..... ;)
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Een stukje paradijs op aarde

Berichtdoor Christophe op 08 okt 2009 13:29

de uitbaters van onze vaste plantenzaak waren weeral tevreden

Haha, dat kan ik geloven ;)

Is wel een leuk project om van hieruit te volgen hoor. Veel foto's trekken hé ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Een stukje paradijs op aarde

Berichtdoor amourath op 08 okt 2009 14:32

Amai het is super! 'k Veronderstel dat je ginder wel minder baht neertelt dan wij hier euro's voor zo'n palm...

Eens dat allemaal klaar is, komen wij dan op bezoek eh, forumuitstapje! :mrgreen:
(No kidding, mijn broer is net terug uit Thailand en als ik zijn foto's zie kriebelt het wel, alweer een bestemming bij op de "to see" list...)
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Een stukje paradijs op aarde

Berichtdoor videomaster op 09 okt 2009 21:07

amourath schreef: 'k Veronderstel dat je ginder wel minder baht neertelt dan wij hier euro's voor zo'n palm...


Ik ken de prijzen niet meer vanbuiten, behalve die van de Dypsis lutescens van ongeveer 20 à 30cm hoog = 10 baht, wat overeenkomt met een 20 eurocent. ;) Bij aankoop van 800 stuks kreeg ik dan nog korting en geleverd aan huis (100 km verder). :shock:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Een stukje paradijs op aarde

Berichtdoor amourath op 09 okt 2009 22:46

videomaster schreef:Ik ken de prijzen niet meer vanbuiten, behalve die van de Dypsis lutescens van ongeveer 20 à 30cm hoog = 10 baht, wat overeenkomt met een 20 eurocent. ;)

:shock: Knettergek... ik ben zoooo jaloers!

videomaster schreef:Bij aankoop van 800 stuks kreeg ik dan nog korting en geleverd aan huis (100 km verder). :shock:


Stel je even voor, dat je hier een plantenzaak binnenstapt, naar een palm wijst en zegt "zo zou ik er 800 willen"... :mrgreen:
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 117 gasten