Bamboe of holle grassoort

Zoek je nieuwe exotische zaden of planten. Plaats dan je zoekertje in deze rubriek.
Forumregels
Het vermelden van de eigen locatie is verplicht!
Dit maakt het helpen bij de zoektocht immers een stuk eenvoudiger.

Bamboe of holle grassoort

Berichtdoor necessaryevil op 29 mei 2025 14:44

Ik ben op zoek naar iemand die een stukje bamboe of een andere holle grassoort voor me heeft. Ik wil de bamboe of het gras gebruiken als planstok en in bijenhotels. Ik wil in pot gaan kweken.

Ik woon in Zeeland (Zuid-Beveland)
necessaryevil

0 bedankjes

Re: Bamboe of holle grassoort

Berichtdoor Hansvdb op 03 jun 2025 09:10

Beste Evil, Je vraag is wat onduidelijk. Je wilt enerzijds een holle grassoort, zoals Bamboe voor een bijenhotel en als plantstok en daarnaast wil je in een pot gaan kweken.
Wil je Bamboe of hol gras in een pot gaan kweken? Dat gaat geen stevige Bamboestengels opleveren. Toevallig zag ik op tv een man die Bamboe kweekte in zijn tuin. Hij vertelde dat naarmate de pol zich uitbreidde de nieuwe stengels steeds dikker werden. In mijn eigen tuin heb ik Phyllostachys aurea en daar zie ik dat ook.
Om te voorkomen dat ze de hele tuin door zouden kruipen had ik een groeibeperking gemaakt in de vorm van een metselkuip zonder bodem en stevig plastic zoals ze gebruiken bij het planten van jonge bomen om ze water te kunnen geven. Niettemin ontsnapte de Bamboe toch wel en zag ik dat het inderdaad dikkere stengels opleverde.
Je zou kunnen proberen om wat van die ontsnapte wortelstokken uit te graven, maar dat is lastig en de vraag is of ze dan weer zouden gaan groeien.

Bamboe.jpg
Bamboe.jpg (195.9 KiB) 178 keer bekeken

Zijn er geen tuincentra daar waar je woont? Riet moet toch wel te vinden zijn als het om bijenhotels gaat, dat heeft ook holle stengels.
Hansvdb

20 bedankjes

Keer terug naar Gezocht