wie is al begonnen ???

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

wie is al begonnen ???

Berichtdoor draco op 03 okt 2009 18:47

wie is al begonnen met afdakjes plaatsen of andere voorbereidingen maken voor de komende winter , die beetje bij beetje toch de zomer al aan het verdringen is
wat doe je , hoe doe je het , welke planten wel en welke niet
misschien heb je foto's van je werkzaamheden
zelf ben ik nog niet begonnen
de musa basjoo's zullen vanaf de strenge vorst ingepakt worden ( draad en stro )
enkele ( kleinere ) zullen binnen overwinteren ( als back up ) op de voorste kamer , samen met de maurelli's en andere ensete's
phoenix can. en washingtonia robusta en canna musafolia en ventricosum zullen overwinteren in de stalling , staan in grote kuipen
en dan is er nog mijn washingtonia die in volle grond staat waar ik afdakje zal over maken en proberen de winter door te brengen
foto's volgen later
draco

Re: wie is al begonnen ???

Berichtdoor lapalmeraie op 03 okt 2009 19:29

Zoals je in andere posts gelezen zult hebben, ben ik al begonnen met het naar binnen halen van de eerste planten.
Zo staan de volgende palmen al binnen:
Archontophoenix alexadrae, Phoenix roebelinii en Livistona rotundifolia

Veel zaailingen zijn ook al terug in de serre gezet vandaag.

De volgende banaan(-achtigen) staan nu ook binnen:
Ravenala madagascariensis, Strelitzia reginae en Strelitzia 'Mandelas gold', Musa acuminata 'SDC', Ensete ventricosum 'Maurelli', Musa ornata, Musa velutina 'Pink', Musa siam ruby (rode en de groene)

Ook m'n Aloë vera is naar binnen omdat die er ook niet geweldig uit zag.

Kortom het wordt stilaan drukjes binnen, zeker aangezien er van sommige soorten meerdere exemplaren staan ;)

Tegen het einde van de maand heb ik een nieuw artikel af te hebben over de winterbescherming van palmen (cf. winterbescherming bananenplant)
Daarin zal ik de meest gebruikte technieken aanhalen + enkele soorten die hiervoor geschikt zijn.

Persoonlijk vind ik dit één van de moeilijkste periodes voor onze hobby. Het is een beetje zoeken, afwachten, uitproberen,...

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 03 okt 2009 19:44

Ik ben al begonnen ... met me zorgen te maken over waar ik alles ga zetten in de winter 8-)

Het is zo ontzettend veel. Welja, nu niet denken dat ik hier serres vol heb staan, maar waar ik alle bananenplantjes, en niet winterharde palmpjes zal moeten zetten is voorlopig nog een raadsel.

Nu ja, ik vind er wel wat op hoor. ;)

Volgende week begin ik er ook aan. Wat ik zoals elk jaar doe is kartonnen dozen van ongeveer 15 hoogt (70x50cm) die langs de binnenzijde bekleed zijn met plastic op een tafel zetten. Daar zet ik dan mijn plantjes in, en zo kan ik makkelijk ook in de winter water geven. Erg handig als je met veel overwinteraars zit in huis.

De grotere planten zet ik in schalen. Ik heb de gewoonte om in de winter een beetje water in de schalen te gieten, en dus zo water te geven. Vervolgens steek ik elk hoekje in de woonkamer, garage, tot zelfs in de slaapkamer vol met planten :) Hier gebruik ik bananenplanten voor. Dit geeft nog een mooie decoratie in huis en heb je ook in de winter nog geniet van je planten :D

@ Draco: Even off topic. Weet je nog toen je bij Canna Banana op de parking aan iedereen vroeg welke bananenplant je bijhad? Degene met de rode vlekjes. Iedereen vertelde je dat het de Musa dwarf Cavendish was. Je herinnerde je niet meer dat je deze ooit gekocht had, maar toevallig deze week dacht ik eraan dat ik deze ooit met jou geruild had voor die bamboe japonica. Samen met een basjoo (of twee) en twee zaailingen van de Phoenix canariensis. Weet je dit nog? Dus het zal hoogstwaarschijnlijk een gewone Musa dwarf cavendish zijn ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 okt 2009 19:55

Ik had jou tip opgevolgd Christophe; een bak bekleed met plastic en daarin alle nicolai's voor een plekje in huis. Na een week zijn ze weer naar buiten gevlogen wegens de steeds maar erger wordende muffe lucht (vocht).... :?
Heb jij dat probleem niet?

Ik gebruik zoveel mogelijk schaaltjes omdat je dan nog veel beter alle hoekjes kunt gebruiken ;)
Alleen bleek ik er, na een inventarisatieronde, wel héél veel nodig te hebben :shock:
De grootste zijn inmiddels aangeschaft, maar ik moet nog een hele lading kleintjes op de kop tikken.
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 03 okt 2009 19:57

Heb jij dat probleem niet?

Nee hoor, nog geen last van gehad? :?
Alleen bleek ik er, na een inventarisatieronde, wel héél veel nodig te hebben

Haha, dat probleem ken ik ook ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 03 okt 2009 19:59

Ook een probleem met het binnenhalen van de planten; kleine vliegjes!
Gek wordt ik ervan. Die zitten in de potgrond en vliegen inmiddels overal in huis :?
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 okt 2009 20:11

Christophe schreef:De grotere planten zet ik in schalen. Ik heb de gewoonte om in de winter een beetje water in de schalen te gieten, en dus zo water te geven. Vervolgens steek ik elk hoekje in de woonkamer, garage, tot zelfs in de slaapkamer vol met planten :) Hier gebruik ik bananenplanten voor. Dit geeft nog een mooie decoratie in huis en heb je ook in de winter nog geniet van je planten :D

Christophe

welke banaanplanten zet je in huis ????
je laat ze dan gewoon verder groeien binnen , staan ze dan allemaal voor een venster of zet je die ook in minder "licht" plaatsen ???
en wat met de vochtigheidsgraad in huis , want als het buiten echt koud word ga je binnen de verwarming hoger zetten om een aangename temp te hebben , maar geen schrik dat je plantjes "droger " worden
ben ook zinnens om al mijn banaanplantjes ( buiten de groep musa die in volle grond staat ) binnen te zetten , maar ik heb wat schrik dat ze te donker zullen staan , last zullen hebben van de warmere temp en zoals Niek zei , ook de beestjes ( spint , bladluis en rouwvarenmug enz ) die automatisch erbij zullen komen
draco

Berichtdoor Christophe op 03 okt 2009 20:46

Hallo Draco,

Nee hoor, ze groeien gewoon zachtjes verder. Vorig jaar kwam er zelfs tijdens de winter nieuwe bladeren uit bij de Cavenish. Ik heb wel gemerkt dat de bladeren inderdaad sneller uitdrogen, maar dat neem ik er maar bij. Ik zet ze wel naast het raam om voldoende licht te hebben.

Heb je m'n berichtje gelezen? (beetje naar boven scrollen)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor jaak op 03 okt 2009 20:51

ik ben nog niet begonnen maar het zal waarshijnlijk niet lang meer duren.het volgende gaat in een verwarmde garage,tijdens de winter is het daar zo'n 7a8 graden afhankelijk van hoe koud het buiten is natuurlijk:ensete ventricosum maurelli,trachycarpus fortunei in pot,boomvaren in pot(die nog heel klein is),mijn musa basjoo en sikkimensis ga ik uitgraven na de eerste vorst en zet ik in kuip ook in de garage.Ik zal waarschijnlijk niet veel plaats meer hebben :roll: in de garage maar het zal wel lukken.
in de woonkamer komt de cordyline australis die niet winterhard is en musa velutina pink en waarschijnlijk nog enkele planten van op de plantenbeurs bij canna banana op 25 oktober.
Maar ik mag me niet te hard laten gaan want moeder de vrouw moet ook tevreden blijven zeker wat betreft in huis :lol: .
ps: valt me net te binnen dat ik vorige maand ook nog 30 zaailingen van de trachycarpus fortunei gezaaid heb en dat deze ook nog in de woonkamer komen. :mrgreen:
de enige die alleen buiten blijft staan is een trachy met stam van ongeveer 1 meter en totale groote van iets meer dan 2 meter,die heeft de vorige winter ook overleefd dus daar maak ik mij geen zorgen over.
gr, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
jaak
Moderator
Moderator

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 03 okt 2009 21:03

Christophe schreef:Hallo Draco,

Heb je m'n berichtje gelezen? (beetje naar boven scrollen)

Christophe

idd , het is een dwarf cavendish
kan je nu duidelijk zien
off topic : wat betreft die adjoema peper van Niek , die doen het hier ook niet zo denderend
ze stonden buiten en leken precies niet te groeien ( idem bij mijn ouders aan wie ik ook plantjes heb gegeven , zelfde resultaat )
ze staan nu binnen voor het raam en ik heb gemerkt dat op 1 plantje een bloempje verschijnt ( wat later hopelijk een pepertje zou moeten worden )
draco

Volgende

Keer terug naar Winterbescherming