goede middag
ik heb eindelijk een dag gekozen om eindelijk me phoenix roebelenii over te potten.
ik had hier mee gewacht omdat ik het in 1 keer goed wilde doen.
zo ondekte ik potgrond die rauwvarenlarf en vlieg vrij is en het is toevallig ook nog eens palmen grond.
speciaal daarvoor gemaakt.
er zit voor 16 maanden voeding in voor de palm beter kan ik niet vinden
maar het is wel hele dure grond maar dat heb ik voor deze palm zeker over
ik zit eraan te denken om alle planten die binnen staan in die speciale rouwvarenvlieg vrije grond zetten.
wat zullen er veel planten hard gaan groeien:D
eindelijk geen geknaag meer aan de jonge wortels omdat het helemaal onder de larven zit en vliegjes
ik heb hier een paar fotos van de roebelenii in zn nieuwe pot/kuip:
dit word zijn nieuwe pot

ik heb de hydro korrels heel goed uitgespoeld.
ik heb er een laag of 8 a 9 centimeter ingedaan.

ik heb hem uit zn kleine potje gehaald.
de wortels aan de onderkant stonden toevalig allemaal de zelfde richting op.
waardoor ik zo de pot voorzichtig kon rond draaien zonder een worteltje te beschadigen of breken:D
daarna heeft hij een kwartier in lau warm water gestaan want de grond was droger dan ik dacht

en daar staat ie dan nog on aangedrukt.
zn basis stak een centimeter of 10 boven de rand uit.
dit deed ik expres zodat nadat ik hem aangedrukt heb en water heb gegeven.
dat hij een stuk naar beneden zakt.
want over een paar weken is hij zodanig ingezakt dat als ik hem nu op de juiste hoogte had gezet straks zn basis 10 tot 15 cm onder de rand zit.
zo benutt ik niet de gehele pot.
want het is de bedoeling dat hij voor in iedergeval 5 8 10 jaar in deze pot blijft zitten.
dus moet hij in 1 keer goed zitten.

zn oude potje

nou nu kan hij een heel tijd ertegen aan gaan in zn nieuwe pot:D

hier heb ik hem goed aangedrukt.
en alle kanten goed nagelopen.
de stam staat precies in het midden aan alle kanten en ook kaas recht
dat zat hij niet in zn oude potje:)

ik besproei mijn planten nooit! en tog hebben ze allemaal mooi blad zelfs de bananen.
dat komt omdat ik de eiland-techniek gebruikt
dat sproeien werkt niet egt goed bij mij.
ik vergeet vaak dan om veel te sproeien waardoor bladeren indroggen.
de roebelenii zag ik na enkele dagen na aanschaf de bladeren dicht knijpen en begon de onderste zij veren van blad stengel geel te worden.
toen ging ik zoeke op internet en zo kwam ik op deze super oplossing.
dat ik dit nooit eerder bedacht heb
maar de roebelenii was in no time weer helemaal mooi aan het worden nadat ik de eiland techniek invoerde en mijn bananen doen het er verbazend goed op

zo ziet het eruit vol water
het lijkt net of ik me planten verzuip maar ze staan op omgekeerde schotels dus droge voetjes:D en genoeg luchtvochtigheid:)
al zou ik elke dag sproeien volgens mij haal ik het dan nog niet om goede luchtvochtigheid te creëren. ik hoef afentoe alleen te kijken of er genoeg water in zit.
egt ideaal ik raad dit egt aan
hier de website waar ik het vond:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... chtigheid/
ja ziet hij er zo mooi uit in zn nieuwe pot moet ik er helaas zulke lelijke gaas omheen doen
want ik heb katten en 1 van hun zien de grote potten als de droom katten bak
hoe schoon zn eigen bak ook is.
ik ben hier door een hele grote banaan verloren omdat hij er zo veel in schijt en pist. ik wist eerst niet welke kat het dee.
het gebeurde nooit als ik er was en dacht een tijd dat hij gewoon beetje spelend gegraven had door de rotzooi dat op de grond lag.
totdat ik me hand in de grond stak
om te kijken waarom hij het zo slecht deed de banaan.
en jahoor meteen in drek
en kwam achter dat er wel 20 drollen in verstopt waren.
begon meteen te stinken en op geven moment zag ik hem op een pot staan en hij blijkt er ook nog eens in te pissen
katten kunnen al zo veel plasse in 1 keer bijna net zo veel als een mens dat kan.
wat ik ook doe hoe hard ik ook scheld sla of schop hij blijft het doen als hij ontdekt dat 1 van de potten toegankelijk is.
dus vandaar dat alle planten die in grote pot zitten waar een kat op de rand kan zitten.
moet ik ze begazen