UPDATE Phoenix Roebelenii!!! oppotten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Phoenix Roebelinii!!!

Berichtdoor Nody op 06 feb 2012 11:38

gineu18 schreef:he nody jij heb ook mooie zaken gedaan:D 6 centimeter stam meer:P buiten seizoen 5a 6 bladeren ok.
hoeveel bladeren maken ze als het zomer is? en hoe veel centimeter stam kan je per jaar verwachten van een gezonde roebelinii?
ik ga hem binnen kort verpotten er is laatst een hele grote musa cavendish overleden die kuip heb ik nu over of is dat te groot voor de palm?

Palmen kunnen nooit in een te grote pot/kuip staan. Des te groter de pot/kuip des te beter de groei en des te meer stress kan hij aan! Denk alleen wel aan je rug met het versjouwen. ;)

Ook moet je per beurt natuurlijk meer water geven zodat alle aarde in de pot/kuip bevochtigd wordt. Als je dan een mooi halfschaduw of een (niet té) zonnig plekje hebt buiten als het weer aangename temperaturen zijn kun je flinke groei verwachten. Alleen bedenk wel dat het veel bladeren 'duurt' om een stam te ontwikkelen. Je ziet al aan de 'schubben' dat het blad dicht op elkaar groeit. Ik denk zo'n maximaal 2 cm stamgroei per jaar. De stam moet immers (bovenaan) ook flink aandikken elk jaar.
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 06 feb 2012 16:31

Prachtige aankoop, en de prijs die je ervoor betaalde is er zeker en vast leuk bijgenomen. :thumb_up:
Deze Palm zou ik ook nog in mijn collectie willen.
Mss deze zomer er eentje aankopen :)

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 04 maart 2012 16:40

goede middag :)
ik heb eindelijk een dag gekozen om eindelijk me phoenix roebelenii over te potten.
ik had hier mee gewacht omdat ik het in 1 keer goed wilde doen.
zo ondekte ik potgrond die rauwvarenlarf en vlieg vrij is en het is toevallig ook nog eens palmen grond.
speciaal daarvoor gemaakt.
er zit voor 16 maanden voeding in voor de palm beter kan ik niet vinden :mrgreen:
maar het is wel hele dure grond maar dat heb ik voor deze palm zeker over :D
ik zit eraan te denken om alle planten die binnen staan in die speciale rouwvarenvlieg vrije grond zetten.
wat zullen er veel planten hard gaan groeien:D
eindelijk geen geknaag meer aan de jonge wortels omdat het helemaal onder de larven zit en vliegjes :(
ik heb hier een paar fotos van de roebelenii in zn nieuwe pot/kuip:

dit word zijn nieuwe pot :P
Afbeelding

ik heb de hydro korrels heel goed uitgespoeld.
ik heb er een laag of 8 a 9 centimeter ingedaan.
Afbeelding

ik heb hem uit zn kleine potje gehaald.
de wortels aan de onderkant stonden toevalig allemaal de zelfde richting op.
waardoor ik zo de pot voorzichtig kon rond draaien zonder een worteltje te beschadigen of breken:D
daarna heeft hij een kwartier in lau warm water gestaan want de grond was droger dan ik dacht
Afbeelding

en daar staat ie dan nog on aangedrukt.
zn basis stak een centimeter of 10 boven de rand uit.
dit deed ik expres zodat nadat ik hem aangedrukt heb en water heb gegeven.
dat hij een stuk naar beneden zakt.
want over een paar weken is hij zodanig ingezakt dat als ik hem nu op de juiste hoogte had gezet straks zn basis 10 tot 15 cm onder de rand zit.
zo benutt ik niet de gehele pot.
want het is de bedoeling dat hij voor in iedergeval 5 8 10 jaar in deze pot blijft zitten.
dus moet hij in 1 keer goed zitten.
Afbeelding

zn oude potje :D nou nu kan hij een heel tijd ertegen aan gaan in zn nieuwe pot:D
Afbeelding
Afbeelding

hier heb ik hem goed aangedrukt.
en alle kanten goed nagelopen.
de stam staat precies in het midden aan alle kanten en ook kaas recht :thumb_up:
dat zat hij niet in zn oude potje:)
Afbeelding

ik besproei mijn planten nooit! en tog hebben ze allemaal mooi blad zelfs de bananen.
dat komt omdat ik de eiland-techniek gebruikt :mrgreen:
dat sproeien werkt niet egt goed bij mij.
ik vergeet vaak dan om veel te sproeien waardoor bladeren indroggen.
de roebelenii zag ik na enkele dagen na aanschaf de bladeren dicht knijpen en begon de onderste zij veren van blad stengel geel te worden.
toen ging ik zoeke op internet en zo kwam ik op deze super oplossing.
dat ik dit nooit eerder bedacht heb :?
maar de roebelenii was in no time weer helemaal mooi aan het worden nadat ik de eiland techniek invoerde en mijn bananen doen het er verbazend goed op
Afbeelding

zo ziet het eruit vol water :shock:
het lijkt net of ik me planten verzuip maar ze staan op omgekeerde schotels dus droge voetjes:D en genoeg luchtvochtigheid:)
al zou ik elke dag sproeien volgens mij haal ik het dan nog niet om goede luchtvochtigheid te creëren. ik hoef afentoe alleen te kijken of er genoeg water in zit.
egt ideaal ik raad dit egt aan :thumb_up:
hier de website waar ik het vond: http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... chtigheid/
Afbeelding

ja ziet hij er zo mooi uit in zn nieuwe pot moet ik er helaas zulke lelijke gaas omheen doen :(
want ik heb katten en 1 van hun zien de grote potten als de droom katten bak :evil:
hoe schoon zn eigen bak ook is.
ik ben hier door een hele grote banaan verloren omdat hij er zo veel in schijt en pist. ik wist eerst niet welke kat het dee.
het gebeurde nooit als ik er was en dacht een tijd dat hij gewoon beetje spelend gegraven had door de rotzooi dat op de grond lag.
totdat ik me hand in de grond stak :shock:
om te kijken waarom hij het zo slecht deed de banaan.
en jahoor meteen in drek :o
en kwam achter dat er wel 20 drollen in verstopt waren.
begon meteen te stinken en op geven moment zag ik hem op een pot staan en hij blijkt er ook nog eens in te pissen :evil:
katten kunnen al zo veel plasse in 1 keer bijna net zo veel als een mens dat kan.
wat ik ook doe hoe hard ik ook scheld sla of schop hij blijft het doen als hij ontdekt dat 1 van de potten toegankelijk is.
dus vandaar dat alle planten die in grote pot zitten waar een kat op de rand kan zitten.
moet ik ze begazen :(
Afbeelding
ik kan niet wachten dat het weer zomer is EXO-MUSA.
gineu18

5 bedankjes

Re: UPDATE Phoenix Roebelenii!!! oppotten

Berichtdoor gineu18 op 04 maart 2012 17:15

ohja dit is de grond die ik besteld heb:

Palm potting compost

Dit is speciale palmengrond door onszelf uitgebalanceerd. Door de grond zit Suscon heen gemengd wat de varenrouwmug weg laat. Dit is geen goedkope grond en wordt alleen door professionele palmenkwekers gebruikt. Toch stellen we u in staat deze grond voor betaalbare prijs te kunnen kopen.

Grond is gemixt met meer dan 15 verschillende componenten zoals met verschillende soorten osmocote (21-7-21+trace-elements) 12-14 mnd slow release en zelfs pumicestone (4-8mm) voor doorlaatbaarheid en mineralen. PH 5,5 . Deze grond hoeft de komende 16 maanden niet te worden voorzien van bemesting.

dit is de site waar ik het besteld heb: http://mypalmshop.com/nl/default.aspx :thumb_up:
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor gineu18 op 04 maart 2012 21:15

ik had bij deze update wel snel reactie verwacht :oops: zeker omdat ik met een heel mooi product aankwam:P haha het is zondag zeker niemand online:P
gineu18

5 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 04 maart 2012 21:26

Hehehe mooie palm hoor ;)

3-1-3 verhouding bemesting klinkt in ieder geval goed. Giet je trouwens alleen nog maar water in de schaal onder de pot en niets meer bij de plant zelf? En wat is Suscon, een wondermiddel tegen de varenrouwmug? Ik lees iets over bestrijding tegen de lapsnuitkever en zijn larven maar dat is wat anders. En het lijkt nu ook verboden te zijn... :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 04 maart 2012 21:45

Mooie plant, en handig gedaan met die schoteltjes / eilanden :thumb_up: Dit kan heel nuttig zijn, zeker als je de palm wat warmer wil overwinteren.
Hier staan alle kuippalmen redelijk koel en kunnen daardoor met minder vocht toe.
Vwb het verpotten: mijn ervaring is dat je beter regelmatig naar een iets grotere kuip kunt verpotten dan in 1 keer naar deze XL kuip. De palm zal nu flink in wortels gaan investeren, iets wat ten koste kan gaan van de bovengrondse groei. Met als gevolg dat ook deze kuip op termijn te klein zal worden.
Dit zal niet meteen volgend jaar al zijn, dus voorlopig kan je wel vooruit met deze kuip hoor :thumb_up:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 04 maart 2012 23:41

Dus als ik het goed begrijp door die Hydrokorrels kan je zo'n eiland-techniek gebruiken?
Ik merk bij de P.roebelinii (2jr) dat ze ook last van dooie puntjes kregen in het begin. Ik geef ze nu om de dag slokje water en bemest ze nu wat meer. Daar doen ze het goed op.
Ze staan voor een raam dus grote delen van de dag directe frisse lucht. Van de winter 2 nieuwe speren open zien gaan!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 05 maart 2012 02:02

de roebelenii zal het met zijn voeten IN het water nog veel leuker vinden! :)

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 05 maart 2012 16:10

gineu18 schreef:
dat komt omdat ik de eiland-techniek gebruikt :mrgreen:
hier de website waar ik het vond: http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... chtigheid/

:thai:

s.janssen schreef:Dus als ik het goed begrijp door die Hydrokorrels kan je zo'n eiland-techniek gebruiken?

Nee, die zijn voor een optimale afwatering.
De eiland-techniek is gewoon een kwestie van de pot op een verhoging plaatsen in de onderschaal; een omgekeerde (kleinere) schotel, klosjes, steentjes, kurken,... noem maar op.
Zolang de plant maar niet permanent met de voeten in het water kan blijven staan.

kristof p schreef:de roebelenii zal het met zijn voeten IN het water nog veel leuker vinden! :)

In de zomermaanden dan toch... anders gaat het ook bij deze soort mis is mijn ervaring :oops:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen