Trachycarpus Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor robke op 20 mei 2010 17:31

Bij ons hier vooraan de 2 Trachycarpussen fortunei na 3 jaar nog geen cm gegroeid,had deze goedkoop kunnen kopen via een advertentie op kapaza,op eerste zicht waren het mooie met redelijke stam (1 meter 10).Thuis de potten verwijderd en was 1 en al klei,deze verwijerd maar van wortels was niet echt veel sprake,heb toen een foto genomen en eens op een ander forum geplaatst maar vind mijn bericht niet meer terug,echt voor zo een stam veel te weinig wortels,aan de ene kant jammer,aan de andere kant blijf ik stiekem nog hopen op plotse groei :) maar het blijft verduiveld stil bij de 2 Trachy's.Ik zou het ook zonde vinden om ze nu weg te doen,daar ze er nog "redelijk" uitzien,we zullen zien

DSC_04011.jpg
Trachy
DSC_04011.jpg (208.46 KiB) 3200 keer bekeken
Avatar gebruiker
robke
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 feb 2010 21:44
Woonplaats: Avelgem
10 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Christophe op 20 mei 2010 17:53

Tja, dit hoor je wel vaker. Het is normaal dat er wel eens palmen verkocht worden met weinig wortels. Deze vragen gewoon speciale verzorging. Ze doen dit ivm transport. Dan zijn ze veel goedkoper, maar de verkoper moet dit er dan wel even bij zeggen natuurlijk. Palmbooster is goed in dit geval.

Maar de boosdoener is waarschijnlijk dat ze in klei zitten. Dit verhindert de wortels om een gezond wortelgestel aan te maken. Naar het schijnt zouden de kwekers dit doen omdat ze dan hun palmen duurder kunnen verkopen omdat je dan niet kan zien dat de palm weinig wortels hebben en ze deze als volledig geworteld verkopen ... Maar dit is maar van horen zeggen hoor ...

Wel jammer dat dit gebeurt natuurlijk :(

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor kristof p op 21 mei 2010 00:08

klei op zich is geen enkel probleem voor een fortunei. de klei is enkel een probleem als hij 'gebakken' is door langdurig transport in een warme container. veel van die ingevoerde B. yatay palmen van een paar jaar terug kampten met dit probleem. tegen dat ze uit de container van zuid-amerika hier waren waren hun kleikluiten zowat gebakken. (had je eigenlijk meteen een gepotte palm :lol: )

gr
Kristof
kristof p
 
Berichten: 295
Geregistreerd: 01 mei 2009 09:34
Woonplaats: koekelare (west-vlaanderen)
23 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Dalmate op 21 mei 2010 01:14

Even tussendoor, denken jullie dat deze Trachy op de foto gewoon een Fortunei is of niet?
Heb de foto maar iets groter geplaatst zodat hij beter te zien is.
De foto is in 2007 gemaakt op de boulevard van Split (Kroatie), zal dit jaar eens kijken wat zijn groei is geweest in 3 jaar.
Afbeelding



Groetjes.
Dalmate
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 17 mei 2010 11:00
0 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor videomaster op 21 mei 2010 01:31

Dat is toch een Phoenix?
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor amourath op 21 mei 2010 08:43

videomaster schreef:Dat is toch een Phoenix?


Inderdaad twee Phoenixen (en de palm helemaal links zal een Chamaerops humilis zijn).
Een Trachycarpus fortunei heeft geen geveerd blad maar waaiervormig blad.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Dalmate op 21 mei 2010 10:24

Haha je moet de foto even uitvergroten dan zie je voor/tussen de canna's een trachy staan.

Groetjes.
Dalmate
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 17 mei 2010 11:00
0 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor amourath op 21 mei 2010 11:13

Oooh ja, die zit goed verstopt... (canna's zie ik ook niet :) )

De foto is niet erg duidelijk, maar het lijkt een gestripte fortunei: bovenaan de stam meen ik nog beharing te zien, en geen draden aan de bladeren ook, maar er is weinig detail te zien dus zeker ben ik niet.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor lapalmeraie op 21 mei 2010 13:00

Gestript lijkt me niet. Zo hoog nog strippen... :roll: En bovendien is de stam dan veel helderder.
Zou het gaan andere Trachy-soort zijn dan de fortunei?
Er zijn er immers ook met kale stam.

Zie ook eens in mijn nieuwe artikel, vers van de pers ;)

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14412
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
830 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor amourath op 21 mei 2010 13:17

lapalmeraie schreef:Gestript lijkt me niet. Zo hoog nog strippen... :roll: En bovendien is de stam dan veel helderder.


Doen ze veel hoor op publieke plaatsen, dan staan er bordjes dat je niet mag parkeren daar wegens 'onderhoud palmbomen' :) Alle palmen op de Boulevard de la Croisette in Cannes worden netjes gekapt, daar zie je nooit een verdord blad hangen, en ze doen dat met een hoogtewerker dus 4 meter boven de grond is geen probleem.

Hij zou inderdaad licht van kleur moeten zijn maar deze staat in de schaduw... vooral het feit dat hij bovenaan een stuk breder is doet me twijfelen, alsof daar wél nog beharing is.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 89 gasten