Nee, dat zou juist de Winsan moeten zijn
Maar betreft een eigenschap die heel wat andere soorten ook wel vertonen, maar lang niet altijd even stabiel.
Persoonlijk snap ik de "heisa" over 360° bladeren niet echt maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.
Ik heb ooit eens getracht om alle soorten in één overzichtelijke lijst op te sommen.
Met de individuele eigenschappen uiteraard. Puur omdat ik er op den duur zelf niet meer aan uit geraakte.
Ik heb me dat beklaagd wegens de grote hoeveelheid tegenstrijdige info die er over te vinden is, het gebrek aan info voor sommige soorten én de permanente evolutie binnen dit genus.
Uiteindelijk is het toch gelukt.
Ik ben daarin wel streng dat ik enkel "nieuwe soorten" opneem indien het echt om een nieuwe soort gaat en niet om de zoveelste commerciële variant. Ook qua schrijfwijze durft men nogal eens terug te vallen op de artistieke vrijheid.
Wat opvalt is dat heel wat nieuwe soorten uiteindelijk toch weer onder een bestaande soort blijken te vallen. Bekendste voorbeeld daarvan is de populaire wagenerianus dat nu dus officieel een T. fortunei var wagnerianus blijkt te zijn.
Zo werd ook mijn T. sp 'Mount Victoria' weer netjes geklasseerd onder de ukhrulense.
Net als de nog veel gebruikte manipur trouwens.
Maar ook de sikkemensis bleek uiteindelijk weer een variëteit van de martianus te zijn.
Afin, je snapt het. Geen kinderachtige bussiness
Nog meer van dit:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie/2010/05/trachycarpus-soorten/Grt
Niek