Eriobotrya Japonica Verzorging

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Eriobotrya Japonica Verzorging

Berichtdoor Exotengek op 28 nov 2012 20:05

@ Krista

Ook wil ik geen vruchten.
Mijn plantje is vol gezogen, met water.
Dus genoeg water.

Mijne is nog erg klein.
Wel 20cm groeit de loquat snel?
En hoe smaken de vruchten?

De mispels hier, wil ik niet meer eten.
Zijn heerlijk, alleen melig..

Is de loquat anders?
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 09 feb 2013 18:05

Hier kan een slotje op, Deze plant is namelijk al naar de onder wereld gegaan..
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor rijo op 09 feb 2013 21:58

Allo Jowell,
Ik heb achteraan in mijn tuin zo een Eri.Jap.Die staat daar nu 13 jaar en heeft een hoogte van ong
6 m.Hij groeit vooral uit in de breedte en heb hem dan ook al regelmatig gesnoeid . De laatste 5jaar bloeit hij rond december - januari en de laatste 2 jaar hangen er zeer veel bloementrosjes aan .De geur is heerlijk en is te vergelijken met die van de mimosa en is ook van ver waarneembaar.Hij staat wel een beetje afgeschermd door een hoge den.Ik wacht nog naar de eerste vrucht ! Heb ook een exemplaar als kuipplant (7jaar) in een koude serre en snoei hem kort en blijft bossig.De 2 exempla-
ren komen van vruchten uit de Provençe meegebracht.Door de vorst van verleden winter had ik wel schade aan een 3-tal takken (buitenexempl.).
rijo.
rijo

2 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 10 feb 2013 17:32

Ik heb er ook 3 jaar eentje gehad van zo'n 2 m hoog. Het 2 de jaar heb ik hem eigenaardig genoeg moeten verplanten omdat hij steeds zonnebrand kreeg in de zomer. Ik heb hem toen naar halfschaduw verplant en toen ging hij vrijwel meteen aan de groei. Later had ik wel steeds last van krulziekte en een soort pokken op de bladeren maar na wat sproeibeurten ging dit meestal wel over. De eerste winter dat het hier -22° vroor was meteen ook de laatste winter voor deze ondertussen prachtig uitgegroeide boom.
Erg jammer maar ik ga hem toch nog eens opnieuw proberen, ditmaal zal ik hem wel beschermen in de winter dmv een lichtslang oid.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 10 feb 2013 17:39

Tja, ik zou het ook graag weer willen proberen.
Maar dan wel met vruchten die je eerst nuttigt en dan de pitten keurig in een potje met grond stopt :).

@ Hitch

:(, Zonde, toch hou ik als ik winterharde planten zou hebben toch liever binnen.
je hebt dan nog zekerheid ook dat ze de winter overleven.. Soms ook niet.

@ rijo.
Provence? Zo dicht bij huis al? misschien als ik er eens naar toe kom dat ik dan wat vruchten van de bomen haal.. hoe is de smaak van de vrucht? ook melig net als de gewone mispel?

Ik heb nog nooit een bloei gezien van de Eriobotrya Japonica.
Zo dat je het zegt lijkt het me wel heerlijk om te ruiken.
In het vervolg moet ik dus jouw gaan vragen als het op in bloei trekken gaat van planten :lol:.

In het vervolg ga ik dus denk ik een plant kopen.. of zelf voor zaadrapertje spelen :lol:
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor rijo op 10 feb 2013 20:09

Allo Jowell,
Heb toevallig verleden week enkele bloemtakken afgeneden en in een vaas gezet.Heb dus nu een fotooke genomen .....het is in feite een bloemtrosje met enkele 10-tallen bloempjes.
mvg. rijo.
Bijlagen
eriob.res.jpg
eriob.res.jpg (44.51 KiB) 3952 keer bekeken
rijo

2 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische vruchten