Citrus snoeien

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Citrus snoeien

Berichtdoor jessepess op 03 maart 2013 23:09

Hallo,

Ik heb een citrus limon die totaal kaal is geraakt. Kan ik deze nu snoeien (zonder dat ze dood gaat)

Vr.gr.
Jessepess
jessepess

0 bedankjes

Re: Citrus snoeien

Berichtdoor Grad85 op 04 maart 2013 00:29

Die zou nu toch al uit moeten lopen ,nieuwe groei ?
Je kunt het dood hout wel weg snoeien.
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor jessepess op 04 maart 2013 21:09

tja, het is een boom die van het begin af aan al moeilijkheden geeft. De plant raakte eerder een hoop blad kwijt waarna er ook geen nieuw blad aan groeide. Bovenin kwamen er wel nieuwe bladeren waardoor er lange kale takken met bovenin blad en minicitroentjes ontstonden. Thans hangt er enkel nog een enkele citroen in. Afgelopen herfst had de boom last van schild/dopluis (met van die kleine schildjes) welke ik eerst handmatig, later met mengsel groene zeep en spiritus en nog weer later met een biologisch anti-luis middel behandelde. Het mocht niet baten, de luis bleef komen. Wellicht blijft het een zwakke boom en kan ik ze beter weg doen :( maar ik dacht voor ik ze weg doe kan ik nog kijken of flink snoeien iets oplevert. Ik weet zo niet precies wat dood hout is, alles is nog groen.

groet,

Jessepess
jessepess

0 bedankjes

Berichtdoor GeL op 04 maart 2013 21:30

Heb een redelijk grote collectie citrussen. Vorig jaar heb ik een probleem geval (net zoals die van jou) in de zomer praktisch helemaal teruggesnoeid tot ik nog een stammetje van 20cm overhield. 2 maand later kwam er een nieuwe scheut tevoorschijn die nu ook weeral een 20-tal cm is. Staat al de ganse winter in de verwarmde kas en de scheut houdt het toch lekker vol. :happy_thai:
Hier ging het wel om een Citrus medica, sowieso al niet een gemakkelijke overwinteraar (onder de 10 graden).

Als alles nog groen is is er nog hoop, misschien heeft die wel een thermische shock ondergaan,
plots van warm naar koud of omgekeerd, het gevolg is meestal een verlies aan blad.
Waar staat die ergens? Een huiskamer is voor een Citrus limon in ieder geval geen goed idee, die overwintert het best tss 5 en 10 °C met toch een grote portie licht.

Gr,

Michel
Laatst bijgewerkt door GeL op 04 maart 2013 23:31, in totaal 3 keer bewerkt.
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor jessepess op 04 maart 2013 22:39

De boom is zo rond oktober van het balkon naar de galerij in onze flat gegaan. De galerij is binnen, er zijn geen open gedeelten qua tocht maar wel redelijk wat licht door de ruiten. De plant stond voor zo'n ruit. Het is er koud maar het vriest er niet. Mij leek het ideaal, plantlief dacht er kennelijk anders over :?
jessepess

0 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 04 maart 2013 23:09

Dood hout is zwart/bruin,makkelijk te zien.
Hoeveel water per keer,in hoeveel tijd.
Haal hem eens uit de pot en kijk naar de wortels.
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor Ben op 05 maart 2013 01:24

Jessepess,
Eén van de grootste problemen bij citrusplanten is de grondsoort.
Veel planten worden vanuit Italië en Spanje ingevoerd met een zware kleigrond.
Het eerste jaar buiten gaat het meestal goed, daarna beginnen de problemen in het volgende voorjaar als de planten eigenlijk weer zouden moeten beginnen te groeien. Door weggerotte wortels (omdat de potgrond te lang nat is gebleven door die klei) kan de plant niet goed meer groeien en takelt hij langzaamaan af. Ieder jaar weer takelt de plant verder af. Kijk, zoals Grad ook al aangaf, eens voorzichtig hoe de wortels er uitzien: mooi vol en crèmekleurig of plat en bruin.
Groetjes, Ben.
Ben

11 bedankjes

Berichtdoor ikzelf1955 op 07 maart 2013 12:41

:welkom:

Alles terugsnoeiën wat er aan dood hout zit.
Potgrond verversen .
Lichte plek en wat lichte warmte ,echter geen droge C.V. lucht.
Meestal zijn ze behoorlijk sterk om terug te komen .
Als je aan ongedierte zit te denken ,kan je het beste een middel gebruiken dat via de
sapstroom verdeeld wordt.
Op deze manier krijg je het meeste ongedierte te pakken,ook de latere opkomst.
Nu de dagen wat langer en warmer worden,gaat de sapstroom ook wat meer op gang komen ,
zo dat alles wat beter te controleren is .
Zo lang je nog vers groen snoeihout hebt is er hoopt .

Succes :thumb_up:
ikzelf1955

18 bedankjes

Berichtdoor jessepess op 07 maart 2013 22:08

Hoi allen,

bedankt voor de reacties. De potgrond heb ik redelijk snel na aanschaf vervangen, kluit helemaal schoongespoeld en mediterane potgrond gegeven. Verder gaf ik eens per maand citrusvoeding. Ik heb de plant nu radicaal gesnoeid omdat er veel dood hout bleek te zijn. Ik ben benieuwd hoe het de plant nu zal vergaan. Ze staat nu in een achteraf kamertje waar het zo`n 17 graden is en waar de zon rond 15:00 uur komt. In de woonkamer hebben we een glazen wand waar vanaf 10:00 uur tot 13:00 volle zon komt, vanzelf sprekend is het daar veel warmer. Waar zou u de plant neerzetten?
jessepess

0 bedankjes

Keer terug naar Exotische vruchten