Vitis vinifera boom

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Vitis vinifera boom

Berichtdoor Hitch op 17 maart 2013 17:16

Ik vind die oude druivenbomen die je soms te koop ziet staan echt prachtig en rustiek maar is het niet zo dat dat eigenlijk planten zijn die verwijderd werden van de kwekerijen omdat ze te oud zijn voor een deftige vruchtopbrengst en vaak zelfs helemaal geen vruchten meer dragen?
Over 3 jaar ben ik voor een vriend die er ook zo gek op was op zoek gegaan naar een exemplaar en na lang zoeken vond ik eindelijk een mooi en vooral betaalbaar exemplaar van dik 2 m hoog. Deze staat bij hem in een megakuip op zijn warme terras tegen de gevel aan. Hij vertoont elk jaar een heel klein beetje groei in de vorm van nieuwe scheuten maar er komt nooit een druif aan.
Hitch

156 bedankjes

Re: Vitis vinifera boom

Berichtdoor Marjanne op 17 maart 2013 20:00

Hallo Hitch,

Ik heb ook 2 jaar geleden een oude druivenboom gekocht. Hij heeft prachtig hout, maar blijft maar net in leven. dit ondanks alle mogelijke bemesting en dat we op klei wonen, wat druiven fijn zouden moeten vinden (veel kalk) Ik heb hem maar weer ingepakt voor de winter en hoop dat hij het heeft overleeft. Ik zou het niet nog eens doen als deze dood gaat. Maar als hij wel gaat groeien en druiven gaat geven, dan heb je ook wel wat bijzonders.
succes met die van jou!
Marjanne

20 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 maart 2013 20:33

Ik heb er zelf geen hoor. Dat was voor een vriend en zoals ik al zei komt deze wel elk jaar in blad maar draagt niets vruchten. Ik zou er zelf heel graag eentje hebben maar dan zou die toch echt wel druiven moeten dragen. Ik vrees dat ze eens ze de 6-7 jaar zijn gepasseerd amper tot geen vruchten meer krijgen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 17 maart 2013 21:53

Nee, dat zou niets uit moeten maken. Biologisch zijn de meeste planten maar enkele jaren oud omdat er ieder jaar een nieuwe ring bast wordt aangemaakt en een nieuwe ring spint wordt afgezet. Wat volgens mij hier speelt is dat dergelijke oude planten inderdaad van gaarden uit zuid europa komen. En dus gaat het om rassen die het in ons noordelijke weer niet zo erg thuis voelen.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor yvdr op 01 apr 2013 21:44

Weet dat de druivelaars die in de wijngaarden in Zuid-Frankrijk de heerlijke côte de Rhone wijnen voortbrengen gemiddeld veertig jaar zijn en zelfs 2/3de ervan zestig jaar oud zijn.
yvdr

0 bedankjes

Berichtdoor joosensolivier op 03 jul 2013 15:36

beste forum vrienden

ik heb juist drie druivenbomen gekocht die naast elkaar staan , deze dragen vruchten , ik hoor uiteenlopende verhalen over het knippen van de takken , vb , na drie knopen moet je de tak knippen .

is er iemand die mij iets verder kan helpen .

grtz

olivier
joosensolivier

0 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 03 jul 2013 15:54

Volgens mij was het een tak met bloemknoppen, 2-3 bladeren verder en dan de top/groeipunt eruit. Dat doe je bij elke tak zodat de druif niet verder energie besteed aan groei maar alles aan de bloemen/vruchten.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Closterappel op 16 jul 2013 18:24

Druiven moeten heel diep ...

Afkoelen tot - 10 ° C wordt goed verdragen.
Closterappel

0 bedankjes

Keer terug naar Exotische vruchten