passie banana

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

passie banana

Berichtdoor paul jame op 21 jul 2013 23:07

In Madëira vond ik vorig jaar een stek van wat blijkt de Passie Banana te zijn?
De moederplant had daar trompetvormige roze bloemen die een soort kleine rechte banaan als vrucht geven. Het vruchtvlees is zoet en ziet uit zoals het vruchtvlees in de granaatappel. Deze vruchten liggen daar ook op de markten als fruit aangeboden.
De stek heeft zich thuis (Maaseik) moeizaam op gang getrokken en is nu een goed groeiende plant, echter zonder bloemen tot nu toe. Heeft iemand hier ervaring mee, zijn er mannelijke en vrouwelijke planten en is deze plant winterhard in ons belgenlandje?
Bedankt voor info
Paul
paul jame

0 bedankjes

Re: passie banana

Berichtdoor Itrme op 21 jul 2013 23:13

Klinkt als een Passiflora uit de groep tacsonia. Mss Passiflora mollisima of iets in die richting?

Als het goed is zijn die totaal niet winterhard en moet je ze dus binnenhouden als het weer kouder wordt.

Voor de rest zijn de bloemen 2 slachtig dus zou je waarschijnlijk maar 1 plant nodig hebben voor vruchten.

Voor bloei: Snoeien in het voorjaar. Meststof met hoog fosfaat gehalte en evt kalium en weinig stikstof (te veel stikstof gaan ze vooral takken maken) Niet in een te grote pot zetten.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Benny Van Broeck op 22 jul 2013 14:05

deze passieflora is niet winterhard hoor,heb ze in 2004 gehad en in december stond ze nog in bloei maar later.....niks meer.
Bijlagen
mollisima in winter.jpg
mollisima in winter.jpg (33.46 KiB) 5979 keer bekeken
Opentuindagen 2012 , 24 juni - 29 juli - 26 augustus.
Tuin gaat open van 13 uur tot 23 uur.
Zoals het er nu voorstaat zal het waarschijnlijk het laatste jaar zijn want daarna verhuis ik naar Bali !
www.hanuman1.be
via Facebook : Benny van Broeck.
Benny Van Broeck

3 bedankjes

Berichtdoor noud op 16 dec 2013 16:30

De Maracuja banana is een van de vele varianten die er hier op Madeira zijn. Maracuja is inderdaad een pasiebloem maar niet zoals wij die in Nederland kennen. Ze krijgen hier hun naam naar de vrucht waarnaar ze smaken. je hebt oa. een passievrucht die naar citroen smaakt, naar grapefruit, naar appel en nog veel meer. De maracuja banana is een een bijna verplicht onderdeel als je de lokale Peixe Spada eet ( Zwarte degenvis) die rond Madeira voorkomt en daarnaast alleen nog in Japan.

Alle andere varianten dan de huis-tuin en keuken pasiebloem zijn ook hier in Madeira moeilijk aan de gang te krijgen. Maar als ze het eenmaal doen dan is er geen houden meer aan. Ze woekeren als een dolle en worden vaak gebruikt om terrassen te beschaduwen wat ook een flink nadeel heeft. Ze geven het hele jaar door bloemen en dus ook vrucht. Als die afvallen zijn ze keihard en dat is dus niet echt leuk als je er een op je kop krijgt :-D

winterhard zullen ze zeker niet zijn want het komt wel eens voor dat het hier in de nacht een graad of 8 is en dan zie je ze wegkwijnen. Dat komt later wel weer goed maar ze krijgen toch een flinke tik.
noud

0 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 18 jan 2014 05:51

Maracuja is Portugees voor passievrucht. Mestal de P. edulis vrucht. Maar alle Passiflora hebben eetbare vruchten naar ik weet.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 18 jan 2014 12:26

Alexander schreef:Maracuja is Portugees voor passievrucht. Mestal de P. edulis vrucht. Maar alle Passiflora hebben eetbare vruchten naar ik weet.

Alexander

Dat is niet helemaal waar Alexander, er zijn een aantal soorten waarvan de vrucht dusdanig klein is (en ook giftig of vies) dat je die niet zomaar op gaat eten.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 20 jan 2014 07:57

Itrme schreef:
Alexander schreef:Maracuja is Portugees voor passievrucht. Mestal de P. edulis vrucht. Maar alle Passiflora hebben eetbare vruchten naar ik weet.

Alexander

Dat is niet helemaal waar Alexander, er zijn een aantal soorten waarvan de vrucht dusdanig klein is (en ook giftig of vies) dat je die niet zomaar op gaat eten.

Dat wist ik niet. Nu ik heb een paar keer ook van die wild passievruchten gegeten in Tropisch America. Nooit last gehad. Waren ook niet vies.
Maar nooit de schil gegeten.

Groet,

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Keer terug naar Exotische vruchten