Vraagje ivm citroenboompje.

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Vraagje ivm citroenboompje.

Berichtdoor veerle op 13 jun 2012 16:26

Goededag!

Enkele jaren geleden kochten we in den aldi een citroenboompje. Geen idee welke soort maar de citroenen die er aan groeien zijn lekker( voor zover een citroen lekker is ;) ) Deze heeft het altijd goed gedaan, alleen hebben we afgelopen winter veel last gehad van schildluizen en ook redelijk veel afgevallen blad, zeker in vergelijking met de jaren voordien.
Nu zijn de nieuwe bladeren die er aan komen lichtgroen tot geel en heeft het blad groene nerven. Ongeveer een week geleden is er speciale citrusmeststof van dcm gegeven. Is dit voldoende om de bladeren weer mooi groen te krijgen of is er nog een tekort aan iets?

Enne, hoe en wanneer snoei je zo een boompje, er zijn enkele takken die te lang zijn geworden, maar kan ze nog niet snoeien aangezien er nog rijpende citroenen aanhangen, of er hangen alleen bladeren aan het uiteinde van de tak en dan heb ik alleen een lege tak over.

Bedankt!
Veerle.
veerle

1 bedankjes

Re: Vraagje ivm citroenboompje.

Berichtdoor oscarbos op 13 jun 2012 18:36

Hallo veerle

Wat jij beschrijft lijkt wel op waar ik last van heb bij mijn passibloem (post onder die van jouw)
intervenal chloriosis.jpg
intervenal chloriosis.jpg (48.05 KiB) 5823 keer bekeken

met dank aan Itrme die onderaan zijn post een handige pfd heeft staan.
Ben ik tot de conclusie gekoomen dat het waarschijnlijk
" Interveinal chlorosis, a symptom of iron, zinc and manganese deficiencies, evident in yellow
Parts of leaf. " is.
Van mijn plantje is bekend dat ie graag wat extra ijzer heeft. Van een citroen weet ik het niet.
Het kan daarnaast volgens mij ook op overvoeding duiden. Maar aangezien je voor het voeden ook all last had van de verkleurde bladeren zou ik gokken op gebrek en sporen elementen

Als die het vorheen goed deed in een bepaald grondmengsel kan je hem verpotten in niewe verse grond of denk ik mischien wat bijvoeden met zogenoemde "sporen elementen" meststof

wat snoeien betreft heb ik geen idee.

ps: nog effe een tip, schildluis is best een naar beestje bij mij. Laats liep een bloembol weer uit die ooit in de buurt van een plant met schildluis stond(meer dan 6 maanden geleden) en die zat meteen onder jonge schildluisjes. Houd je plant dus goed in de gaten de komende tijd om zeker ervan te zijn dat je van de luizen af bent !
oscarbos

1 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 13 jun 2012 18:51

Als hij al enkele jaren in dezelfde pot staat zou ik hem zeker verpotten ;)

Vergeling van de bladeren kan enkele oorzaken hebben, gebrekken, wortelbeschadigingen etc.

Als je een gebrek vermoed kan je kijken op de symptomen. Sommige gebrekken zijn duidelijk te onderscheiden in hoe het blad verkleurt maar ook in de volgorde waarop de bladeren verkleuren.

Voorbeeld: oudere bladeren onder aan de plant worden geel maar houden groene nerven
---> Mangaan gebrek.

Je kan natuurlijk specifiek gaan bijmesten maar een universele mest voldoet vaak ook ;)
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor veerle op 14 jun 2012 13:36

oscarbos schreef:Wat jij beschrijft lijkt wel op waar ik last van heb bij mijn passibloem !

Het heeft er inderdaad veel van weg, alleen heb ik geen bruine verdroogde randen aan men blad zoals bij jou. Hij zal inderdaad iets tekort hebben, alleen is de vraag "wat" en is mijn toegevoegde metstof voldoende, ik heb er geen idee van hoe snel je resultaat ziet van zo een meststof. Her kan dus ook een ijzertekort zijn volgens de tabel.

oscarbos schreef:ps: nog effe een tip, schildluis is best een naar beestje bij mij. Laats liep een bloembol weer uit die ooit in de buurt van een plant met schildluis stond(meer dan 6 maanden geleden) en die zat meteen onder jonge schildluisjes. Houd je plant dus goed in de gaten de komende tijd om zeker ervan te zijn dat je van de luizen af bent !

Volledig vanaf ben ik nog niet, durf niet meteen producten te gebruiken omdat er nog bijna rijpe citroenen aanhangen . Ik verwijder ze zoveel mogelijk met de hand en was hem regelmatig af met water en een beetje afwasmiddel. Dat houd het voorlopig wel onder controle.
Bestaan er eigenlijk insecticiden die geen kwaad kunnen voor de vruchten?

Itrme schreef:Als hij al enkele jaren in dezelfde pot staat zou ik hem zeker verpotten ;)

Vergeling van de bladeren kan enkele oorzaken hebben, gebrekken, wortelbeschadigingen etc.

Als je een gebrek vermoed kan je kijken op de symptomen. Sommige gebrekken zijn duidelijk te onderscheiden in hoe het blad verkleurt maar ook in de volgorde waarop de bladeren verkleuren.

Voorbeeld: oudere bladeren onder aan de plant worden geel maar houden groene nerven
---> Mangaan gebrek.

Je kan natuurlijk specifiek gaan bijmesten maar een universele mest voldoet vaak ook ;)

De pot is ruim genoeg en de plant is vorig jaar nog verpot geweest in potgrond specifiek voor citrussen. Het zijn eigenlijk vooral de bovenste bladeren die het hebben, de oudste en onderste bladeren zijn nog in orde of hebben het minimaal (voor zover er nog oud blad opstaat) en het nieuwe jong blad dat net komt piepen is paarsgroen van kleur.
veerle

1 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 14 jun 2012 14:02

Ik zou nog even rustig afwachten. Als hij voeding heeft gekregen neem ik aan dat de bladeren nog weer bij kunnen trekken. Misschien trekken je bladeren helemaal niet meer bij maar zolang de nieuwe bladeren gezond zijn lijkt me dat geen probleem.

Bij het afwasmiddel dat je gebruikt tegen de luizen, kan dit niet schadelijk zijn voor de plant?

Er zijn genoeg producten op de markt tegen luizen. De chemische (en naar mijn mening sneller werkende) middelen hebben vaak een veiligheidsvoorschrift. Sommigen zijn niet bedoelt voor eetbare gewassen of binnenplanten. Anderen hebben een voorschrift per soort gewas hoe lang je het niet kan eten. Heb ooit een middel tegen spint gebruikt waarbij je bijv 2 weken lang de vruchten niet kon eten.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor marc50 op 14 jun 2012 20:26

Hoi

Als je
PETER
op dit forum contacteerd , zal je zeker richtlijnen en welke goede meststof is , verkrijgen .
Zijn planten staan kerngezond , heeft mij ook advies gegeven waar je zeker op moet letten .

Grt

Marc
marc50

9 bedankjes

Keer terug naar Exotische vruchten