Avocado

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Avocado

Berichtdoor rijo op 30 dec 2012 16:55

Dag iedereen,
"Plant een pit"....Heb dat gedaan juist 12 jaar geleden met een avocado.Niks speciaals,iedereen zal dat wel eens gedaan hebben zeker?...Is nu 2m.groot en tijdens zijn groei heb ik hem getopt op 80cm
hoogte en had zich nogal veel gesplitst,maar heb hem wel onder controle gehouden!Een 3-tal weken geleden zag ik in één van de toppen een beginsel van een klein trosje geel-groene bloemetjes.Vandaag ziet dat trosje er zo uit.......redelijk gegroeid.Heb op internet gelezen dat de bevruchting nogal ingewikkeld verloopt...met alternatieve bloei van 2 dagen voor de vrouwelijke -en daarna voor de mannelijke bloemetjes....ga toch eens experimenteren met een klein penseeltje enz..Zal later wel iets laten weten.....goed of slecht..............rijo.
Bijlagen
av.jpg
av.jpg (57.65 KiB) 7062 keer bekeken
av-3.jpg
av-3.jpg (34 KiB) 7062 keer bekeken
rijo

2 bedankjes

Re: Avocado

Berichtdoor ick op 31 dec 2012 16:53

Dat lijkt me leuk, avocado uit eigen tuin!
Ik ben benieuwd of het je gaat lukken.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 03 jan 2013 02:35

OMG :shock:

12jaar? en op internet staat dus echt dat hij niet gaat bloeien in nederland.
Dat klopt dus niet :?: :?:

Ik heb zelf de plant gehad, en ik heb hem weggedaan.
Wat heb ik daar een spijt van nu ik dit zie :(..
Als ik weer eens een kans krijg ga ik die pakken!

Ik hoop dat het je gaat lukken Rijo :D.
Zelf duim ik een beetje om het te laten doen slagen.
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor rijo op 03 jan 2013 12:09

Dag Jowell,
Een kleine rechtzetting....ik woon in België,misschien voelt de avocado zich hier beter thuis ( alle gekheid op een stokje!).Zo ziet U maar . Zou het kunnen dat een pit , door eventuele bestraling , wel kan uitkomen en groeien , maar niet bloeien ? Ik weet dat niet . Theoretisch zou het , door het speciale bevruchtingssysteem , onmogelijk zijn om een vrucht te ontwikkelen met één boom (-pje). Daar ik niet weet welk type het is , A of B , ben ik een trukje aan het uitproberen ! ALS het zal lukken laat ik zeker iets weten ! Ondertussen heb ik al een 5-tal trosjes op verschillende takjes staan . Bedankt voor Uw enthousiasme.....Heb in mijn tuin nog een olijfboom in volle grond sinds 7 jaar , alsook een diospyros kakhi , even oud (dit jaar een oogst van een 40-tal vruchten.).
mvg...rijo.
rijo

2 bedankjes

Berichtdoor rijo op 12 jan 2013 18:48

2de foto avocado 001.JPG
2de foto avocado 001.JPG (39.85 KiB) 6931 keer bekeken
Allo iedereen,
Een foto van de evolutie van het bloementrosje van 30.12.2013 tot nu 12.01.
Het trukje door de bevruchting met het penseeltje op verschillende tijdstippen voor type A of B heeft
totnutoe nog niets opgebracht . Experimenteer verder...genoeg bloempjes voorhanden...wie weet?
rijo.
rijo

2 bedankjes

Berichtdoor Exotengek op 12 jan 2013 19:54

Prachtig rijo!
Kan je van een geopend bloemetje ook een close up maken?
ik hoop het dat er vruchten aan komen :D
Exotengek

11 bedankjes

Berichtdoor rijo op 14 jan 2013 18:19

Allo Jowell,
Hier een foto,niet al te goed,van een bloem.Ze zijn idd.niet groot.Verleden week heb ik de bruine en lelijke bladeren afgesneden.Van bij de trosvorming heb ik een TL-daglamp van 20Watt een 30-tal cm boven de kruin gehangen.Dus geen groeilamp.De omgevingstemperatuur ligt tussen 15 en 18 gr.......mvg..rijo
bl 2 002-3.jpg
bl 2 002-3.jpg (112.9 KiB) 6891 keer bekeken
bl 2 002-3.jpg
bl 2 002-3.jpg (112.9 KiB) 6891 keer bekeken
.
rijo

2 bedankjes

Berichtdoor dries666 op 20 jan 2013 18:34

prachtig, al vrees ik wel dat er niets van zal worden, zoals je waarschijnlijk wel al gelezen hebt zijn de types A en B verschillend doordat bij de ene in de voormiddag zijn stamper gereed voor bevruchting is en in de namiddag is het stuifmeel pas rijp terwijl dit bij de andere soort net omgekeerd is.... dus wanneer je je eigen bloempjes probeert te bevruchten zal telkens 1 van de twee onderdelen niet rijp genoeg zijn voor bevruchting of alreeds aan het aftakelen ... (verbeter me als ik iets fout zeg, ik meen dit zo te hebben gelezen)

Het is wel een prachtplant, bij mij werden de bladeren lelijk eens de plant 50 cm hoog was en heeft het toen jammergenoeg opgegeven :(

veel succes er nog mee!

groeten,
Dries
dries666

3 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 20 jan 2013 18:40

jij verdient een pluim kerel! 12 jaar geduld gehad??? Ik hoop dat je succes hebt
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor rijo op 20 jan 2013 22:32

Allo Dries 666 en Hitch,
Bedankt voor jullie interesse....dat maakt me blij!Voor Dries 666 heb ik hetvolgende.Tik eens op google ....triep avocado......Heb nooit een zo goede uitleg gevonden over de bevruching van de avocado.Nochthans zit er een kans in voor zelfbevruchting!! Indien 2 bloemen van dezelfde plant met 1 dag verschil na mekaar opengaan is er een kans dat de ene bloem de andere gaat bestuiven (dus zelfbestuiving).Dat kan U dus lezen in Trieps uitleg .Ik denk dat U een beetje fout zit als U schrijft over " omgekeerd ".De stamper van A en B zijn beiden actief in de voormiddag de A 's morgens en de B tegen de middag...Nu in mijn geval,door het feit dat ik over een 10-tal bloemtrosjes beschik met ongeveer een 100-tal bloemen per tros, kan ik veel experimenteren.Zo kan ik bloemetjes rond de middag bestuiven van het ene trosje naar een ander...'t Is dan ook maar een experiment ! Maar ik ben tevreden met Uw opmerking,t'is daarom dat we dit forum gebruiken..en dus bedankt!
En voor Hitch....Het spreekwoord van...".de aanhouder wint",maaaaar geluk speelt hier ook wel een grote rol .Bij andere van mijn experimenten liep het ook soms fout af,ondanks goede verzorging !!....
rijo.
rijo

2 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten