Schildluis in citrus

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor vinno op 24 apr 2013 22:40

Ben,

Spint, ik was er al bang voor.
Zie idd. ook hele kleine beestjes (ter grote van een kleine zandkorrel) rood gekleurd.
Hoe kan ik ze redden? Is Spruzit-R een optie of heb je betere alternatieven?
Ben zeer gehecht aan de planten en wil deze liever niet geheel vervangen door nieuwe.

Helaas kan ik het niet veel kouder dan 7 tot 10 graden krijgen in huis.

Inmiddels overgestapt op andere voeding, te weten Citrus Focus.
Bevat deze genoeg magnesium?

Afbeelding

De potgrond is een mix van normale potgrond met tuinturf.
Ben nog opzoek naar de ultieme mix. Ook tips hiervoor hoor ik graag.

Ik geef ze geen kraanwater maar regenwater, meestal haal ik dit uit de vijver.

Wat betreft het spuitmiddel, er blijven idd. restjes achter. Vooral onder de bladeren.
Ik denk dat ik ze na een spuitbeurt, na een aantal dagen moet afspoelen met fris water (zonder dat het water in de pot komt).
vinno
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 jan 2013 13:20
0 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor Ben op 26 apr 2013 23:03

Vinno,
Voor spint hoef je de planten niet weg te doen.
Met waterstraal de planten bespuiten, vooral ook aan de onderkant van de bladeren is een mogelijkheid. (kluit zelf niet te nat laten worden)
Ook minerale olie is te gebruiken (ook in de biologische landbouw toegestaan)
Deze olie maximaal 3 x per jaar toepassen om er voor te zorgen dat de huidmondjes niet dichtslibben.
7-10 graden zou nog kunnen, wel veel luchten!
Wat er aan magnesium in de mest zit, staat niet op de verpakking. (manganese is mangaan)
De andere hoeveelheden in de meststof zijn van dien aard, dat er wat meer van gegeven kan worden.
Culterra heeft bv. 10-4-6.
Xardin heeft een moestuinmeststof die ook geschikt is voor citrus en bevat ook nog magnesium.
Citrusplanten hebben kalk nodig. Kraanwater is daarom aan te raden. Bij regenwater zeker 1 keer per jaar maerl geven om dat tekort aan te vullen (liefst in het vroege voorjaar voordat met de andere meststoffen wordt begonnen)
Groetjes, Ben.
Ben
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 20 jun 2010 15:18
11 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor vinno op 18 sep 2013 10:19

Ben,

Heb zoveel mogelijk uw adviezen opgevolgd.
De plant aan het begin van de zomer voorzien van een nieuwe pot en deze voorzien van mediterrane potgrond. Tevens heb ik ook regelmatig kraanwater en ander voeding gegeven.
Daarnaast nog en een handje vol kieseriet bijgevoegd.

Zelf heb ik het idee dat de plant gelukkig is. Hij heeft goed gebloeid en de bladerren staan mooi omhoog. Ook de vruchtzetting gaat redelijk goed.

Helaas heb ik wederom last van (jonge) dopluizen en met name spint.
Deze laatste leven op, ondanks dat hij buiten staat en ik de (onderkant) van de bladeren regelmatig vochtig heb gehouden.

Ik zal de bladerren afspuiten met water.

Wat vindt u van de staat van de plant en welk middel gebruikt u tegen de spint?

Alvast dank.
Groet Vincent

Hier treft u enkele foto's van de plant:
Afbeelding

Blad close-up:
Afbeelding

Het blad hoge resolutie:
Afbeelding

Vrucht:
Afbeelding
vinno
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 09 jan 2013 13:20
0 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor Ben op 19 sep 2013 23:35

Vincent,
Mooi zo.
De plant ziet er qua kleur goed uit.
Wel zit er inderdaad ook spint op.
Met een waterstraal afspuiten, zeker ook aan de onderkant, kan helpen. Wel telkens na een week herhalen. Soms helpt Masai van Bayer en ook biologische zwavel heeft naast de bescherming tegen schimmels ( tegen de tijd dat de plant naar binnen gaat) als bijwerking het doden van spint.
Dopluis gaat daar echter niet mee weg.
Een mogelijkheid is de plant te bespuiten met minerale olie of Eco Elefant Sommeröl waar ook minerale olie in zit. Dat helpt zowel tegen spint als dopluis.
Succes.
Groetjes, Ben.
Ben
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 20 jun 2010 15:18
11 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor Hitch op 20 sep 2013 09:40

Ben schreef:Citrusplanten hebben kalk nodig. Kraanwater is daarom aan te raden. Bij regenwater zeker 1 keer per jaar maerl geven om dat tekort aan te vullen (liefst in het vroege voorjaar voordat met de andere meststoffen wordt begonnen)
Groetjes, Ben.


Volgens mij hebben alle citrusplanten nu net een afschuwelijke hekel aan kalk.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor Ben op 20 sep 2013 14:52

Hitch,
Hebben de citrusplanten je dat zelf verteld?

Dat is het allergrootste hardnekkige misverstand bij de verzorging van citrus. Kom je bijna overal in boeken etc. tegen. En men schrijft en praat dat elkaar maar na.
Ben zelf al ruim 40 jaar met citrus bezig: citrusplanten hebben het gewoon nodig en verbruiken het.
Ook bij de grote collecties in Nederland krijgen de citrusbomen op tijd kalk. En daar zitten toch exemplaren tussen van 150 tot 350 jaar!
Groetjes, Ben.
Ben
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 20 jun 2010 15:18
11 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor lily-anne op 21 sep 2013 09:07

Ben ,
Gelukkig ben jij er met je citruskennis om alle verkeerde informatie recht te zetten . :thumb_up: alle respect. Als jij iets schrijft over citrussen , dan geloof ik dat onvoorwaardelijk :applaus: je blijft er ook ongelooflijk kalm bij en probeert op verschillende fora , steeds weer, de hardnekkige misverstanden uit de wereld te helpen .
Heb jij al een boek over citrussen geschreven ? Als je dat nog niet hebt gedaan , dan kan ik je dat ten zeerste aanraden en zou ik 1 van de eerste kopers zijn . Dan staat al die informatie samen en zou het heel handig zijn .Bedankt
Avatar gebruiker
lily-anne
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 09 maart 2010 10:31
Woonplaats: Sint-Niklaas (oost-vlaanderen)
13 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor Grad85 op 21 sep 2013 17:52

Geduld,daar is ie allang mee bezig :lol:
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor Ben op 21 sep 2013 23:46

Hoi Lily-anne,
Dank voor je positieve reactie.
Dat boek is nog een grote wens. Alleen de kosten die daar bij komen kijken!
Heb ondertussen wel aan een boekje meegewerkt dat uit het Duits vertaald was. Had een eigen boek voorgesteld, maar dat vond men veel te duur.
Ben wel op allerlei fronten bezig met citrus, bv. artikelen schrijven voor het blad van de Oranjerievereniging.
Afgelopen week is een leuke tentoonstelling (niet zo heel groot, maar wel interessant) over citrus geopend in het bezoekerscentrum van Brabants Landschap De Kraaijenberg, dicht in de buurt van landgoed De Mattemburg in Hoogerheide bij Bergen op Zoom. Heb daar een groot aandeel in gehad. Op Mattemburgh staan ook verschillende historische citrusbomen van ca. 150 jaar. In de oranjerie daar (nu in gebruik als restaurant) hangen een aantal panelen met foto's van historische citrussen en afbeeldingen uit het boekwerkje van Commelyn (1676). Vind het leuk om zo bezig te kunnen zijn.

Hoi Grad,
Ja het gaat niet allemaal zo snel. Langzaamaan komt het wel goed.
En bij citrus zelf gaat het, zoals je zelf al ervaren hebt, nu eenmaal ook niet zo razendsnel. Geduld is dan een schone zaak.

Groetjes, Ben.
Ben
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 20 jun 2010 15:18
11 bedankjes

Re: Schildluis in citrus

Berichtdoor Rob op 22 sep 2013 00:44

:thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11294
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1118 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten