Citrus sarcodactylis

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Citrus sarcodactylis

Berichtdoor rijo op 15 sep 2013 21:29

Heeft er iemand ervaring met deze "Hand van Boedha" of citrus medica sarcodactylis ?
Mvg.....rijo
rijo

2 bedankjes

Re: Citrus sarcodactylis

Berichtdoor Hitch op 16 sep 2013 10:35

Ja ik heb hem gehad. Is hetzelfde te behandelen als de andere citrussoorten. In het late voorjaar kan die naar buiten, in halfschaduw gaan ze het beste maar volle zon verdragen ze ook. Goed vochtig houden tijdens de groei en citrusmest geven. In de winter koel zetten (tussen 5 en 10°c) en dan kunnen ze ook wat donkerder staan. Ook dan lichtjes vochtig houden. Wat grondsoort betreft vul ik de kuip steeds met kwalitatieve potgrond aangevuld met ongeveer 1/3 veengrond. Ze houden wel van zurige bodem.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor rijo op 16 sep 2013 13:14

Dank Hitch.....Hou er rekening mee....Heb ook andere citrussen sinds jaren....
Nog 2 vraagjes . Hoe groot was Uw plant en had U vele vruchten?
Mvg...rijo
rijo

2 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 16 sep 2013 14:46

Ik heb elk jaar een vrucht of 3.

Ik behandel hem idd zoals hitch zegt/
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 16 sep 2013 15:22

Denk dat hij 1.1 m of zoiets was en ja ik had een vrucht of 3-4 het eerste jaar dat ik hem had maar daarna nooit meer. Kreeg hem ook niet meer in bloei en dan op een moment had ik hem veel te nat gehouden in de winter en de kluit was volledig rot. Toen heb ik hem maar weggegooid. 't Is alleszins wel een specialleke.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Ben op 16 sep 2013 20:24

Rijo,
= Hij komt oorspronkelijk uit China, Japan, Indo-China, en India, waar hij sinds vele honderden jaren voor rituele doeleinden en als sierplant gekweekt wordt.
= De groeiwijze is open, vrij onregelmatig, meer verticaal groeiend met korte doorns. Om de groei er in te houden en de plant een voller aanzien te geven is het aan te raden om wat dikkere kale takken een flink stuk (b.v. tot de helft) terug te snoeien. Zonder vruchten is de plant zeker geen schoonheid.
= Sarcodactylis heeft donkergroene, lange leerachtige bladeren met gedeeltelijk heel licht gevleugelde bladstelen. Die bladeren zijn middelgroot, elliptisch, gegolfd, met afgerond uiteinde.
= De knoppen van de sterk geurende witte bloemen zijn ofwel paars gevlekt of zuiver wit. Dat kan beide bij dezelfde plant. Hij bloeit het hele jaar door, maar de hoofdbloei is vooral in voorjaar en herfst.
= De bij rijpheid gele tot geel-oranje, zeer decoratieve vruchten zorgen ervoor dat de plant echt een blikvanger is. De vruchten hebben een dikke schil, zijn aromatisch, maar bezitten meestal geen of weinig vruchtvlees. Het uiteinde van de vrucht is verdeeld in talrijke spits toelopende segmenten, die aan de vingers van een hand doen denken. Door zijn aparte uiterlijk is deze citrusvrucht wel de meest opvallende van de hele citrusfamilie.
= Het is een eigenwijze plant. Snoeien geeft niet altijd de gewenste vervolggroeirichting.
= Heb hem al zo'n 25 jaar in de collectie. Niet steeds dezelfde plant: planten van de ene kloon doen het beter dan van een andere. Op dit moment heb ik een voor mij geschikte: regelmatige groei en veel vruchten en uiteenwijzende vingers.
Groetjes, Ben.
Ben

11 bedankjes

Berichtdoor rijo op 16 sep 2013 21:13

Ben,
Ook erg bedankt voor je uitleg.......25 jaar,dat moet nogal een stuk zijn zeg ! Beperk je hem dan ook een beetje in de hoogte ? De plant heb ik gekocht bij Jaeken in Reet.Hij is een 80 cm.groot en lijkt me nogal veel gesnoeid te zijn om hem een zoveelmogelijk vertikale vorm te geven.Een redelijk vol bladkruin maar geen bloemknoppen .
mvg...rijo.
rijo

2 bedankjes

Berichtdoor Ben op 16 sep 2013 23:56

Rijo,
Zoals ik al zei, top ik regelmatig om hem wat voller te laten zijn en de groei er in te houden.
Dus dat vele snoeien lijkt me niet verkeerd. Daardoor krijgt hij juist een volle bladkruin.
Hoe lang heb je de plant?
Welke meststof krijgt de plant? Welke verhoudingen?

Groetjes, Ben.
Ben

11 bedankjes

Berichtdoor rijo op 17 sep 2013 09:32

Ben,
Gekocht verleden week zaterdag......mestsoffen zoals andere citrussen,of niet ?
mvg. rijo.
rijo

2 bedankjes

Berichtdoor Ben op 17 sep 2013 23:14

Rijo,

Meststoffen zoals alle anders citrussen. Maar welke meststof gebruik je dan?
Wat de bloemen betreft: een beetje geduld, dan komt dat vanzelf goed.
Groetjes, Ben.
Ben

11 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten